gender011

gender011



20


Kino, koticta i,..

Łupino Hyorola molodramoi. laa Łupino i Humphtcy Bogan w Urr. fr HIGH SićRAA Raoula Walsha.


kobiety i perspektywy żeńskiej - powodują se rię zaburzeń w samej strukturze opowiadania; znamię niemożności lokalizuje lilm pod znakiem choroby i frustracji. Przykładem tego procesu jest na przykład inwersja happy enduw tym filmie.

Intencja skierowania naszej uwagi na hollywoodzkie reżyserki, takie jak Dorothy Arzner i Ida Łupino, ma podwójne oblicze. Po pierwsze. jest to polemiczna próba przywrócenia zainteresowania Hollywoodem, po atakach jakie nań czyniono. Po drugie - analiza funkcjonowania mitu i możliwość obalenia go w systemie hollywoodzkim może posłużyć określeniu strategii obalenia ideologii w ogóle.

Być może należałoby coś powiedzieć o europejskim filmie artystycznym, niewątpliwie jest on bardziej podatny na inwazję mitu niż film hollywoodzki Ta sprawa wyjaśni się. gdy zbadamy prace Riefenstahl. Companez, Trintigriant. Vardy i innych. Filmy Agnes Yardy są szczególnie dobrym przykładem dzieła, które celebruje burźuazyjny mit kobiety, a wraz z tym oczywistą niewinność znaku Zwłaszcza SZCZĘŚCIE wręcz zaprasza do analizy w stylu Barthesa.-Odzwierciedlenie kobiecej fantazji przez Vardę tworzy maksymalne przybliżenie łatwych marzeń dziennych uwiecznionych w reklamie, która niewątpliwie istnieje w kinie. Jej filmy wydają się całkowicie niewinne jeśli chodzi o działanie mitu; w istocie to celem mit u jest wytworzenie wrażenia niewinności. kiedy to wszystko wydaje się 'naturalne*. Zainteresowanie Vardy naturą jest bezpośrednim wyrazem odwrotu od historii: historia jest przetwarzana w naturę, włączając w to eliminację wszystkich wątpliwości, ponieważ wszystko jawi się jako 'naturalne". Nie ma wątpliwości, że film Vardy jest reakcyjny: jej odrzucenie kultury i umiejscowienie kobiety poza historią sprawia, że jej filmy są krokiem wstecz w rejonie kobiecego ki-na.

Konkluzja

Jaki rodzaj strategii byłby właściwy? Rozwój pracy kolektywnej jest oczywiście ważnym krokiem naprzód; jako sposób zdobywania i dzielenia określonych umiejętności rzuca wspaniałe wyzwanie męskim przywilejom w przemyśle filmowym, będąc wyrazem postawy siostrzanej i żywotnej alternatywy dla sztywnych relacji hierarchicznych kina. zdominowanego przez mężczyzn; stwarza realne szanse dialogu na temat charakteru kobiecego kina. W tym właśnie momencie winna zostać rozwinięta taka strategia, która obejmie zarówno film jako instrument polityki, jak i film jako rozrywkę. Zbyt długo już rozpatruje się te dwie kategorie jako opozycje pozbawione wspólnych podstaw. Aby wyrazić fantazje kino kobiece musi funkcjonować poprzez pożądanie: taki ceł wymaga, by posłużyć się lilmem rozrywkowym. W procesie o charakterze dwukierunkowym, pojęcia czerpane z ki-


Sino, koliste 1...

21


na rozrywkowego winny przenikać do polilycz-| nogo, a koncepcje polityczne winny przenikać do kina rozrywkowego. A na koniec, represyjne. moralistyczne twierdzenie, ze kii>o kobiece polega wyłącznie na kolektywnej realizacji jest błędne i zbędne: powinnyśmy działać na wszystkich poziomach • w obrębie kina zdominowanego prze? mężczyzn i poza nim. Ten esej próbuje wskazać na zainteresowanie kobiecym kinem realizowanym wewnątrz systemu Należy unikać woluntaryzmu i utopijności, jeśli ma się tu wyłonić rewolucyjna strategia. Film kolektywny sam w sobie nie może odzwierciedlać warunków swojej produkcji. To. co metody kolektywne mogą zapewnić, to realna możliwość zbadania jak działa kino i jak mogłybyśmy najlepiej sprawdzać idemistyfikowaćdziałanie ideologii Ten punkt widzenia może doprowadzić do narodzin rewolucyjnej koncepcji kina buntu służącego walce kobiet.

’Movies and Methods'. cd by Bill Nichols. Beikeloy-los Angclos-london t976 Tłumaczyła AJicja Holmon

| Cóż może być bardziej złowieszczym komentarzem na temat stosunków pomiędzy mężczyzną i kobietą w Ameryce niż samo pojęcie filmu kobiecego"? I gdzie znaleźć wyraźniejszą oznakę krytycznych i seksualnych priorytetów niż fakt, że film kobiecy cieszy się niezbyt pochlebną opinią v/śród intelektualistów?




Molly

Haskell


Pojęcie "filmu kobiecego* i “kobiecej prozy* jako osobnej kategorii sztuki oraz kiczu. które implikuje świat cierpienia i masochizmu, nic istnieje w Europie Tam sprawy serca są ważne zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet i stanowią temat dziel literackich W Anglii film kobiecy zajmuje pozycję gdzieś między filmem kobiecym we Francji i w Ameryce: SPOTKANIE Davida Lenna. THE S5VENTH VEIL (Siódma Zasłona) Complona Bennetta posiadają pewne elementy "opery mydlanej", ale są one na nieco wyższym poziomie niż u innych amerykańskich odpowiedników.

Wśród krytyków-mężc2yzn z obszaru an-glo amerykańskiego (i wśród krytyków-kobiet również) termin "film kobiecy" podtrzymuje wyobrażenia o wysuszonej dziewicy lub starszej pisarce wylewającej na papier swoje sekretne pragnienia o spełnieniu marzeń czy świetlanym poświęceniu i przekazującej te "fantazje" sfrus trowanej gospodyni domowej. I w końcu jako ostateczny rezultat mamy przepłakane, zmar-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
gender011 Kino, kotleta i,.. 20 Łupino w/Orata melodramat, laa Lupirto i Humphtcy Boga/i w lilmte HI
gender002 6 Kino, koticta i...    i i    •; i Opozycja:mę/cryina ■
gender003 6Kir:o, koticta i... Opozycja: mp/ciy.-na - nie-mężczyłna Jack Lemom 1 ony Curtis w lilmie
gender004 Kino, koticta i.., 6 Kino, koticta i.., 6 __ rtsjes*1 Opo^yt/d. mężczyzna ■ niomęrczyzna J
scandjvutmp1f201 M6 - (Ml. E IfaMcay. fl-gn mołodra).•7. (S-rm melodyk).tfl mfr-fr f waś Ma - ry Bo
IMAG0103 Baszty łupinowe iWrocław. wevvnQt.zna hma umoc
skanuj0033 a. ..CC-£aa-<~C- ..    . CU^CXUV. -w _.i^w£vzęcxo-- XuJo „ecu- </
fiza (47) laA. S     Wiafu,vaW ^ĄQ aO. Won M ,_ % -- n * W “ UTk f - MUk ~ Mir
fiz egz0506 1 2 ^V>lAA*W-v puAlir0lJki    €>Pf 7<*Ł rl /   &
Fot1 s &ą fifit fi* ~ Giffijkfiu    “s^lAA +Gifixkfiv +&nfitkfii +&nPvtP
gender001 Kino, kotieta i*., Co to jest: feminizm, seksizm, fallocentryzm? Geneza, inspiracja i głów
gender004 Kino, kobieta i.., 6 Opojyc/a. mę zezy.-na ■ niomęzczyzna Jack Lemon i Tony Curtis w filmi
gender005 8Kino, kccietfi i... Ihc o nio/ nie wiemy... Marlena Dietrich jako BLOND WENUS Josepha von
gender006 10Kino, fcotieta i... Alartona to ja. Joseph von Siemberg w 1930 r. jednym z najczęściej o
gender010 Kino, kobieto i• • • - 18^IMO KOBIET czenie musi zostać wytworzone w obrębie tekstu filmow
gender012 38Kino, kotleta i... łona wcześniej jako ekwiwalent opozycji dźwięk •milczenie. To. co tu
grunt 4 i) S™ ćOA° /i 3 n lAA r •%oe ouif <r
hjp92 la i w (laa •* I I? ił •“ton. raa»«

więcej podobnych podstron