Image (132)

Image (132)



Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej...

125

E. Munch, Krzyk

P. Picasso, Biedacy na tle morza, Wojna, Guer-nica — obraz—pomnik cierpiącej Hiszpanii

M. Chagall, Wojna

A. Wróblewski, Rozstrzelanie

kolorów, pór dania i roku), układy kompozycyjne są wyzwaniem do odczytywania ukrytych znaczeń i artystycznego przesłania w kontekście genetycznych uwarunkowań analizowanych przekazów oraz realiów współczesności.

kreacja rzeczywistości wysnutej z fantazji, snów, wyobraźni, gry skojarzeń, ukrytych stron duchowego życia człowieka

H. Bosch, Sąd ostateczny, Ogród rozkoszy ziemskich, Kuszenie św. Antoniego

S. Dali, Uporczywość pamięci, Stół słoneczny, Narodziny potworów, Głowy pełne chmur

R. Magritte, Obszar nawiedzony, Towarzysze strachu, Związki wyboru, Zakochani, Obszar nawiedzony

G. de Chirico, Niepokojące muzy, Niepokój poety, Wielki metafizyk

Czytanie obrazów odwołujących się do sfery życia duchowego, obrazujących ukryte stany ludzkiej świadomości, fantazji, wewnętrznych niepokojów — to przede wszystkim spotkania z fantastycznym malarstwem H. Boscha oraz nawiązującą do tej tradycji w XX w. twórczością malarzy surreali-stów, operujących wyszukaną metaforą plastyczną.

Przywoływane na obrazach Boscha dziwne stwory, demony, mary, ludzkie twarze wykrzywione grymasami mogą i powinny prowokować refleksje, pytania, np. o konwencję (groteska, karykatura) i motywację ich zobrazowania, impresyjność.

Surrealistyczne obrazy, pozornie odtwarzające otaczający świat, odsyłają do tajemniczych i niezwykłych sfer myślenia i przeżywania. Intrygują przywoływanymi krajobrazami bezludnych miejsc, atmosferą wyobcowania, poczucia pustki, zagadkowością, narzucają potrzebę odwrotu od potocznej realności i wejścia w sferę wyzwolonej wyobraźni jako warunku odczytania metaforycznych znaczeń, ukrytych sensów, dostrzeżenia i uzasadnienia zaskakujących skojarzeń (będących również wynikiem przywoływanych w sąsiedztwie tekstów werbalnych).

ilustracja do utworu literackiego (lub innego tekstu kultury)

Np. ilustracje do Pana Tadeusza.

M. E. Andriołli, Polonez J. M. Szancer, Polonez J. Wilkoń, Polonez

Obraz jako ilustracja do tekstu literackiego sprzyja konfrontowaniu wizualnego przekazu z werbalnym pierwowzorem, prowokuje do ustaleń, dotyczących typów i stylu ilustracji (tj. rozstrzyga-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Image (126) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 119 wykreowanego na
Image (128) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 1214. Omówione przy
Image (130) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej..._123 P. Bruegel,
Image (136) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 129 ilustracyjn
Image (134) 127 Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... Leonardo da Vin
Image (118) Iwona morawskaMalarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej gimnazja
Image (129) 122 Iwona Morawska Tabela 1. Malarstwo jako tekst i kontekst kultury (wybrane przykłady)
WSP J POL10 14 Jerzy fijri miński, Język w kontekście kultur)- Spowodowało też spadek zaufania do ję
PETERSBURG I TEKST PETERSBURSKI... 251 cie tych idei w określonym kontekście kultury rosyjskiej ufor
5 (45) 285 Prasa kobieca jako tekst kultury ukazywały się pod szyldem znanych miesięczników „01ivia”
psychologia religii konspekt wykłady1 Techniki nadstymulacji i deprywacji sensorycznej w różnych
3 (50) 283 Prasa kobieca jako tekst kultury Wzorce upowszechniania książki najważniejszych krajowych
3 (50) 283 Prasa kobieca jako tekst kultury Wzorce upowszechniania książki najważniejszych krajowych
33.    K. Smyk, Bożonarodzeniowa choinka jako tekst kultury (między kodem werbalnym

więcej podobnych podstron