img014 (63)

img014 (63)



Zabawy słuchowe

Są prowadzone przez matki intuicyjnie, od pierwszych chwil życia dziecka. Są to wszelkie wokalizacje matki: mruczenie, śpiewanie, zabawy z dzieckiem z wykorzystaniem dźwięczących, piszczących i grzechoczących zabawek. Rozpoczynamy od zabaw najprostszych, bacznie obserwujemy reakcje dziecka. Bowiem już u kilku miesięcznego niemowlęcia zaobserwować można odruch poszukiwania

źródła dźwięku.

1.    Zabawy połączone z obserwacją reakcji słuchowych dziecka półrocznego i starszego: dziecko siedzi na kolanach matki, zaś druga osoba stojąca w bliskiej odległości za nim wydobywa niezbyt głośne dźwięki, np. grzechotką, szeleszczącym papierkiem. Należy obserwować zachowanie dziecka. Zabawy takie należy kilkakrotnie powtarzać, wykorzystując głośniejsze sygnały dźwiękowe, np. gwizdek, dzwonek. Brak reakcji dziecka może bowiem być spowodowany: jego złym samopoczuciem, opóźnionym rozwojem psychoruchowym, a zatem i - mniejszym zainteresowaniem otoczeniem.

2.    Naśladowanie przez osobę dorosłą dźwięków wydawanych przez niemowlę, powtarzanie ich, prowadzenie za pomocą tych dźwięków swoistego dialogu matki z dzieckiem.

3.    Śpiewanie dziecku piosenek, zabawa przedmiotami z najbliższego otoczenia dziecka, z których można wydobywać dźwięki: stukanie, dzwonienie, brzęczenie. Kołysanie trzymanego na kolanach malucha w rytm muzyki, klaskanie rączkami, taniec z dzieckiem trzymanym na ręku z mocnym wytupywaniem melodii.

4.    „Granie” na prostych instrumentach, np. na flecie, bębenku, cymbałkach. Dziecko oswaja się z dźwiękami wydawanymi przez te instrumenty, osoba dorosła odwraca się, dziecko „gra” na jednym instrumencie, a dorosły stara się odgadnąć, na czym malec „zagrał”. Potem następuje zamiana ról.

5.    Wydobywanie odgłosów poprzez stukanie o talerzyk, szeleszczenie papierem, brzęczenie pękiem kluczy - dziecko uczy się tych dźwięków, a potem je rozpoznaje.

6.    Zabawa: „Kto cię woła?” Polegająca na rozpoznawaniu głosu wybranego uczestnika gry spośród grona osób znajomych dziecku.

7.    Śpiewanie razem z dzieckiem znanych, prostych melodii na samogłosce „a” lub sylabie „la”.

8.    Zabawa: „ Kto klasnął?” Wskazywanie przez dziecko źródła dźwięku.

9.    Zabawa z klockami: osoba dorosła staje za dzieckiem i klaszcze raz, dziecko wrzuca jeden klocek do pudełka, jeśli klaśnie dwa razy - wrzuca dwa klocki. Zabawę poprzedza staranna prezentacja zasad. Ważne jest również, aby w zabawach tych dochodziło do zamiany ról, a zatem - dziecko klaszcze, a dorosły słucha i reaguje wrzucając odpowiednio jeden lub dwa klocki.

10.    Zabawa „Co tyka, gdzie tyka?” - ćwiczenie z wykorzystaniem głośno tykającego budzika. Dziecko oswaja się z odgłosem tykającego budzika. Osoba dorosła chowa budzik tak, aby dziecko tego nie widziało i następnie, dziecko próbuje zlokalizować źródło dźwięku.

11.    „ Co słyszysz?” Wsłuchiwanie się w odgłosy z najbliższego otoczenia, dziecko zamyka oczy i nasłuchuje. Na dany sygnał otwiera oczy i próbuje wraz z dorosłym ustalić, co usłyszało, może próbować naśladować te dźwięki (np. kap - kap), a osoba dorosła nazywa je: „kapanie wody”.

12.    Naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta, pojazdy, przedmioty podczas oglądania ilustracji, wyszukiwanie zwierzątek, dopasowywanie ich.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
METODYKA BADANIA Badania wśród pracodawców są prowadzone przez Centrum Karier od 2002 roku w odstępa
img192 efektywne niż gry będą zabawy symulacyjne. Badania prowadzone przez E. Putkiewicz i M. Ruszcz
Zdjęcie0272 Wydawnictwa ciągłe • Czasopisma WMlksws ■ są to wszelkie publikacje ciągle naukowe, ukaz
Bankowa obsługa papierów wartościowych •    Papierami wartościowymi - są to wszelkie
Slajd3 (23) Mutacje Są to wszelkie trwałe zmiany w sekwencji DNA spowodowane działaniem czynników&nb
Zapraszamy do zabawy i nauki z pakietem kart kontrastowych, które ćwiczą wzrok dziecka już od pierws
UTWORY AUDIOWIZUALNE I KOMPUTEROWE Są to wszelkie utwory składające się z ruchomych obrazów, niezale
img011 3 2. OBCIĄŻENIA W BUDOWNICTWIE2.1. Rodzaje obciążeń Obciążenia są to wszelkiego rodzaju dział
Definicje Szkolenie okresowe - OSPPrawne definicje pojęć Maszyna -są to wszelkie maszyny i inne urzą
PRZEDMIOT INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ •    są to wszelkie formy planowych zmian, realizow
CCI00187 466 Francja XVIII wiek Zasługiwania na życie od pierwszej chwili życia trzeba się uczyć; a
MIKROŚLADY. Mikroślady czyli drobne cząsteczki materii, są to wszelkie ślady, które jako źródła

więcej podobnych podstron