img021 (59)

img021 (59)



myślenia i kojarzenia — pozostawi mu przy odpytywaniu czas do namysłu, gdy zauważy nadmierną nieśmiałość — zachęci i pochwali dobre odpowiedzi, gdy stwierdzi specjalne zdolności i zainteresowania — stworzy warunki ich dalszego rozwoju w ramach zajęć pozalekcyjnych. Niedostrzeganie indywidualnych właściwości umysłowych dziecka może stać się powodem braku postępów w nauce, doprowadzić do znacznego zahamowania aktywności, a nawet pojawienia się pozornych objawów niedorozwoju umysłowego.

Obserwacje są przydatne przy poznawaniu dzieci wymagających zapewnienia im specjalnej opieki wychowawczej. Zaliczamy do nich dzieci niedostosowane społecznie, uczniów natrafiających na poważne trudności w nauce, dzieci nerwowe, chore i kalekie, dzieci wykazujące różne zaburzenia umysłowe. Wypracowanie w odniesieniu do nich właściwych metod postępowania psychokorekcyjnego wymaga dokładnego poznania ich cech indywidualnych oraz wykrycia przyczyn trudności. Obserwacja psychologiczna dziecka ułatwia poznanie genezy jego zachowania się oraz stanowi podstawę ustalenia jednolitego kierunku oddziaływania pedagogicznego zarówno nauczycieli, jak rodziców, przyczyniając się przez to do przezwyciężenia istniejących trudności.

Wśród niektórych nauczycieli panuje przekonanie, że jedynie dzieci, które mają stać się przedmiotem specjalnego oddziaływana wychowawczego, wymagają dokładniejszego poznania psychologicznego. Nie ulega wątpliwości, że dzieci te trzeba szczególnie wnikliwie obserwować. Równocześnie jednak nie należy zapominać, że poznanie osobowości każdego dziecka jest niezbędne dla wypracowania planu pracy wychowawczej i stworzenia korzystnych warunków jego dalszego rozwoju.

Prócz dzieci, wykazujących różnorodne zaburzenia w zachowaniu się, przedmiotem obserwacji powinny być również dzieci wybitnie uzdolnione. Dokładniejsze poznanie ich zdolności i zainteresowań jest pomocne w indywidualizacji nauczania oraz stwarzaniu możliwości udziału w odpowiednich zajęciach pozalekcyjnych sprzyjających ich rozwojowi. Niedostrzeganie przez nauczyciela uczniów wybitnie uzdolnionych i nieuwzględnienie w pracy wychowawczej ich indywidualnych właściwości może spowodować zmarnowanie posiadanych przez nich uzdolnień.

Bliższe poznanie psychiki dzieci i młodzieży oparte m. in. na obserwacji ich zachowania się jest niezbędne przy badaniu dojrzałości szkolnej, dokonywaniu selekcji dzieci podejrzanych o niedorozwój umysłowy oraz realizacji zadań poradnictwa zawodowego.

Przed rozpoczęciem nauki na etapie początkowym prowadzone są tzw. wcześniejsze zapisy dzieci do klasy 1. Konieczne jest poznanie ich psychiki oraz określenie stopnia dojrzałości szkolnej. Pomocne w tym mogą być obserwacje przeprowadzone przez nauczycielkę w przedszkolu lub w trakcie badania dojrzałości szkolnej. Stwierdzenie określonych braków rozwojowych pozwala na wypracowanie form i metod zajęć korekcyjnych sprzyjających kształceniu odpowiednich funkcji psychicznych.

W każdej niemal szkole spotykamy się z uczniami, którzy nie wykazują należytych postępów w nauce i są podejrzani o niedorozwój umysłowy. Wymaga to przeprowadzenia selekcji, stanowiącej podstawę kierowania dzieci opóźnionych w rozwoju do szkół i zakładów specjalnych. Nauczyciel uczący dane dziecko powinien je obserwować, by móc dokonać wstępnej oceny jego poziomu umysłowego oraz w razie potrzeby skierować na dokładniejsze badania psychologiczne i lekarskie. Jeśli natomiast nauczyciel nie potrafi obserwować dzieci i nie posiada elementarnych wiadomości dotyczących objawów i stopni niedorozwoju umysłowego, może popełnić poważne błędy, usiłując na przykład przekazać do szkół specjalnych dzieci normalne pod względem rozwoju umysłowego, lecz sprawiające trudności wychowawcze, lub pozostawiając dzieci opóźnione w rozwoju w szkole dla dzieci normalnych

jednym z odcinków wychowawczej pracy szkoły jest realizacja zadań poradnictwa zawodowego. Na terenie szkoły powinni tym zająć się wychowawcy wyższych klas szkoły podstawowej i średniej, którzy — stykając się ze swymi wychowankami nieraz przez kilka lat — mogą poznać ich zainteresowania oraz zdolności i na tym podłożu doradzić wybór właściwego rodzaju pracy lub typu szkoły. Nauczyciel-wychowawca z odpowiednim przygotowaniem psychologicznym może być doradcą przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru zawodu. W tym celu powinien prowadzić obserwacje przede wszystkim tych uczniów, którzy wymagają specjalnej pomocy przy wyborze zawodu. Są nimi uczniowie wybitnie uzdolnieni, uczniowie mający trudności w nauce, uczniowie niedostosowani społecznie, uczniowie chorzy oraz wykazujący defekty narządów zmysłów lub narządów ruchu. Obserwacje oraz informacje uzyskane w inny sposób odnośnie do tych uczniów stanowią podstawę porady zawodowej udzielanej przez nauczyciela lub w trudniejszych przypadkach opartej zarówno na obserwacjach, jak też specjalistycznych badaniach przeprowadzonych w poradni wychowawczo-zawodowej.

Brak wiedzy psychologicznej i umiejętności dokonywania obserwacji odbija się także ujemnie na stylu pracy dyrektora szkoły, który ograniczając się do załatwiania spraw organizacyjnych i administracyjnych usuwa na dalszy plan rzeczywistą problematykę wychowawczą. W tym stanie rzeczy szkoła nie realizuje stojących przed nią zadań, nie ma

41


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
tylko kształci logiczne myślenie, wyobraźnię i doznaje różnorodnych wrażeń, ale towarzyszy mu przy t
img104 Tuszę wołową rozcina się na dwie połowy, pozostawiając ogon przy prawej półtu szy. Półtusze p
page0152 148 dzień bieżący, na wszystko pisał: Jakób: ten tylko wyraz pozostał mu w pamięci. Czasem
page0271 Po upaństwowieniu kolei północnej pozostały mu z wielkich przedsiębiorstw huty i walcownie
page0334 332 PLATON. przedewszystkiem o rozwój duchowy ukochanego i pozostaje mu wiernym do śmierci
page0408 402 UCZNI0WI1C SOKRATESA. Sokratesa i przy nim aż do śmierci jego pozostał 1j. Potem do ojc
IMG!59 równa: Ten z kolei mu.M być równy strumieniowi ciepłu wnikającemu z przegrody do p
cv Zasada oswobodzenia z więzów - jeżeli ciało pozostaje w równowadze przy działaniu więzów, to jego
156 W CZASOPISMACH rzy artykułu, pozostając jednak przy pojęciu postawa, postawili sobie za zad
Davidson jednak przeciwstawia się temu poglądowi na poziomie ontologicznym, choć pozostaje mu przyja
Untitled5(3) 278 dolarów) pozostaje mu 44 855 dolarów. Stan zabiera mu z teg0 15% (6728 dolarów), po
CCF20090523037 tif KARL R. POPPER jacy pozostali jeszcze przy życiu, którzy wierzą w istnienie pier
CCF20090610117 ncgo zaangażowania się, czy też radykalnej negacji. Myślę, że tym samym pozostaje mu
58,59 (4) jak skutecznie negocjować rozmówcę przy stoliku do kawy, proponując głęboki, miękki fotel.

więcej podobnych podstron