img022 (74)

img022 (74)



2.    Pracować aż do osiągnięcia z góry określonego celu.

3.    Pracować aż do czasu osiągnięcia celu, który został uprzednio zwizualizowany. i

Okazało się, że najlepsze rezultaty osiągnęli pracujący zgodnie z założeniem określonym w punkcie trzecim, co wskazywałoby na istnienie zależności pomiędzy wyrazistością celu a osiąganymi wynikami pracy. Innymi słowy, studenci mający jasno wytyczony cel swoich działań osiągają lepsze wyniki w porównaniu z tymi, którzy celu takiego nie formułują7.

Tak więc dla zwiększenia wyrazistości celu warto go sobie zwizualizować. Na przykład po kilkuminutowym rozluźnieniu można przyjrzeć się oczyma wyobraźni swojemu dniu nauki, zastanawiając się przez chwilę, czy jest się zadowolonym z aktualnych osiągnięć, czy plan zajęć był optymalny, a czas wykorzystany najlepiej, jak się dało. Następnie spróbować przedstawić sobie obraz dnia, który można by uznać za idealny, i porównując go z własnym, zastanowić się nad ewentualnymi zmianami, których wprowadzenie uczyniłoby przemianę idealnego w rzeczywisty. Jedną z metod zbliżenia się do wyobrażonego sobie ideału, a przez to zwiększenia prawdopodobieństwa urzeczywistnienia zakładanych celów, jest właśnie jak najczęstsze wizualizowanie tych idealnych dni oraz wytyczanych sobie celów.

Uświadomienie sobie psychicznego mechanizmu ucieczkowego

Czasami organizacja, planowanie, a przede wszystkim próby sprostania aspiracjom i nadawania treści naszym celom napotykać mogą na przeszkody. Najczęściej są to nie dochodzące do naszej świadomości bariery psychiczne objawiające się pragnieniem ucieczki od oczekującego nas zadania. Niechęć odczuwana na myśl o zabraniu się do nauki czy odkładanie przygotowań do egzaminu na ostatnią chwilę to tylko niektóre przykłady mechanizmu ucieczkowego. Są one często konsekwencją utartych schematów myślowych odnoszących się do braku wiary we własne siły przy jednoczesnym stawianiu sobie zbyt wysokich wymagań, wzbudzaniu łączących się z tym nadziei i późniejszą obawą o niesprosta-nie im.

Podobne formy zachowań o charakterze ucieczki przynoszą nam wprawdzie krótkotrwałą ulgę, lecz później, kumulując frustrację i stres, powodują złe samopoczucie i dezorganizują działanie.

Dlatego też starajmy się rozróżniać, kiedy świadomie odstępujemy od zamiaru uczenia się, mając do zrobienia coś w danej chwili jeszcze ważniejszego, a przypadkami, gdy rezygnacja z zabrania się do nauki wygląda na ucieczkę od zadania.

45


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wpływ materialnych form motywowania pracowników na satysfakcję z pracy aż do osiągnięcia celu1. Ludz
Obraz0 (31) aż do osiągnięcia określonego przez siebie celu, np. poczucia władzy, bogactwa, fanatyc
Jak zarządzać efektywnością pracowników? 3 kroki do osiągnięcia sukcesu
DSC00271 (23) Opór manualny -upór dawkowany jest powoli i stopniowo, az do osiągnięcia jego pożądane
moment malejący ze wzrostem prędkości aż do osiągnięcia równowagi przy maksymalnej dopuszczonej w da
Rząd Tuska chce?yśmy pracowali aż do śmierci 14 05
Urlopy bezpłatne Urlop bezpłatny polega na zwolnieniu pracownika przez pracodawcę na z góry określon
DSC1200384 W trakae wykładu model procesora będzie ewałuował. az do osiągnięcia końcowej, przedprodu
30 Aleksander Kiklewicz nerów do osiągnięcia wspólnie zaplanowanego celu. Choć Grice pisze, że
page0076 74 ciw Mojżeszowi. 1 Aaron udał się na przeciw niemu aż do góry Boga, i uściskał go serdecz
IMG002 DEFINICJA PROJEKTU „Projekt jest to zorganizowane działanie zmierzające do osiągnięcia określ
MASLOW - pracownik odczuwa dany rodzaj potrzeby, aż do jej całkowitego zaspokojenia. ERG - niezaspok
Wstęp Sterowanie to oddziaływanie na obiekt w taki sposób, aby doprowadzić do osiągnięcia określoneg

więcej podobnych podstron