img05401 djvu

img05401 djvu



Mimo że tym razem liczył samodzielnie, liczył dobrze. Nie mam zanotowanych poprawek ani pomyłek. Tamto czytanie liczb było widocznie dobrym przygotowaniem do dzisiejszego, samodzielnego, prawdziwego liczenia. Przez czytanie numeracji książek uczył się Jacek liczenia, wtajemniczał się we właściwości tworzenia ciągu liczbowego, a teraz zdawał egzamin. Tym razem zdobył już chyba Jacek pojęcie ciągu liczb naturalnych, i to na stałe. Nie spotkają nas już może pod tym względem żadne niespodzianki. Materiał licznych doświadczeń Jacka przeszedł z podświadomości do uświadomienia. Tylko, czy doświadczenie zdobyte w zakresie poniżej tysiąca wyzyska i powyżej tysiąca?

Następny przykład odpowie nam na tę wątpliwość.

Wieczorem tego dnia wziął Jacek do ręki kalendarz. Liczy w nim coś po cichu, a wreszcie czyta głośno:

—    Sto dziewięćset czterdzieści cztery — zamiast 1944. — Czy dobrze? — pyta.

Poprawiam go. Jacek powtarza za mną: 1944.

—    A potem będzie rok 1945 — dodaje, jakby chciał nas przekonać, że po tej małej poprawce zorientował Się już całkowicie w systemie pozycyjnym liczb do 2000.

Nie uwierzymy jednak i tym razem Jackowi.

Nie dojrzał on jeszcze w zupełności do pojęcia układu dziesiątkowego, a tym bardziej daleki jest od przeniknięcia systemu pozycyjnego. Doświadczenia Jacka w ciągu liczbowym nie stały się jeszcze „pojęciem“ w eałym tego słowa znaczeniu.

17. Oderwanie liczenia od konkretu i zmechanizowanie go

13. II. 1944. r. Ledwo zaczęło świtać, słyszymy, że Jacek już coś liczy. Nadsłuchujemy. Okazuje się, że liczy własne zęby, bo doliczywszy do 19, mówi wyjaśniająco:

-—■ Gdybym miał jeszcze ten ząb, co sobie wybiłem, to miałbym 20.

W ciągu dnia natrafił znowu na tę dwutomową książkę i z radością zabrał się do czytania numeracji tomu pierwszego. Przeliczył także stronice tomu drugiego. I dzisiaj także nie myli się. Liczy dobrze. Prosi mię następnie, by dać mu jakąś nową książkę do liczenia stronic.

5f

53


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
INNE niewiemskad 86«s Maria Nie wiem skąd to wiem, ale taką pewność mam, że tym razem los nie myli s
Problem ten rozwiązano następująco. Mimo. że rozkład czasu trwania czynności jest nieznany (nie możn
159 2 równania (9.17) wynika, że w tym przypadku stosunek ejekcji jest stały i nie zależy od spadku
testy3 Pytania ze sprawozdawczości (test który pokazała na zajęciach). Nie mam pytania 5 i 6. Może k
• Wiadomo jest też, że był drugim synem, a co z tego wynika nie mógł dziedziczyć tytułu ani maj
Czasami zdarza się, że mapa, z której chcemy skorzystać, jest zniszczona i nie można z niej odczytać
img18001 djvu 150 A za tym wzorem Nimfów gromada, Leśnych i wodnych pospiesza, Ta wonne kwiaty kszt
socjologia9 (2) 146 Struktury quasi-grupowe podtrzymuję. Kiedy tym razem mówię, że ze względu na pr
20 (87) Zapłakały rybki, tym razem ze wzruszenia. — Dzięki ci — powiedziały.,ii Dzięki ci, salamandr

więcej podobnych podstron