img061 (41)

img061 (41)



61

nie nr. 32 w górnej połowie okazuje, że tego rodzaju narzędzia używane były do krajania lub skrobania.

Podobne przeznaczenie miały narzędzia wyobrażone w naturalnej wielkości pod nr. 33 — 36, które do poprzedzających mają pewne podobieństwo, lecz różnią się od nicli przez to, że są krzywe, przez co nadawały się mianowicie do skrobania przedmiotów okrągłych, jak np. brzechw, kościanych igieł oraz szydeł i tym podobnych. Na krawędzi lewej nr. 34 widoczne jest znaczne zużycie, co i u wielu innych tego rodzaju narzędzi dostrzedz można. Okoliczność ta dla poszukiwań jest ważna, bo tylko ślady używania dozwalają się domy-

33.    34.    35.    36.

ślać przeznaczenia tych narzędzi, zwłaszcza jeżeli porównanie etnograficzne z pokoleniami dziś w stanie dzikości żyjącemi, a podobne zupełnie narzędzia robiącemi nie daje objaśnienia. Gdzie śladów używania nie masz, częstp rzeczą jest niepodobną wskazać jakie było przeznaczenie narzędzia. Do liczby takich niejasnych i nieodgadnionych należą wyroby krzemienne w rodzaju nr. 37. Właściwością ich jest, że jeden koniec znacznie jest grubszy, aniżeli cały krzemień, a przytóm tępo ucięty; trzonami chciałbym je nazywać. Mam ich kilkadziesiąt, ale na żadnym nie znajduję śladu używania. Najdłuższe z nich dochodzą 80 milimetrów długości.

biorów Biblioteki Głównej AGH http://www.bg.agh.edu.pl/


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
tekstps1 Rozdział IV wielokrotnie, że tego rodzaju antagonistyczna sprzeczność w ogóle nie musi wys
Nr 9 PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY 291 tak że stacje te znajdowałyby się co ok. 50 lub ok. 70 km, co ju
Magazyn676 72 Kozy Nr. 51 nia stajenki, i dolnej, którą otwiera się, gdy potrzeba wejść do p
IMG61 (7) Egz. nr l .Sikorski Rostowski (1).WAV" ze względu na pojawiające się zakłócenia nie
Szkolenie w metodach ciągi) cli ulepszeń zwiększa wydajność produkcji. Nr 8-9, s. 32, (B1IO Nr
socken Nr 4 (32) SOCKEN Nr.4 WOLLNESS FUR DIE FUSSE WunderschóneFarben, EXTRAt Telle Ideen
(10) UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI NR 32. pedagogika, specjalność zintegrowana edukacja wczesnosz-kolna
P1080722 Rozmowa z Tadeuszem Konwickim Rozm. Alfred Zejman, „Panorama” 1965, nr 32. Producent żąda r
IMG?61 (2) ^ ślad Nr 4 - nr CLKP 000000.1440 - twarda, spłaszczona substancja kolon, ^ i pokruszonym
scandjvutmp12301 41 wet nie gniewał, nie klął, nie skarżył, ale zastygł w ponurej apatyi, leżąc bez
17 61.    Zarządzenie Nr R-29/2014 Rektora Politechniki Lubelskiej z dnia 26 maja&nbs

więcej podobnych podstron