img06201 djvu

img06201 djvu



mulę pisemną. Dlatego nie znał do tej pory i nie rozumiał znaków dodawania, odejmowania czy równości. Dodawał więc bez względu na znaki.    j

2. Kiedy wprowadzić 1 + 1 = 2

Przy tej okazji przekonałem się, że Jacek umie dodawać w zakresie kilku liczb pierwszej dziesiątki, i to w oderwaniu od wszelkiego konkretu, w formie czysto abstrakcyjnej. Przypomniało mi się wówczas to miejsce w książce Kiihnela, gdzie pyta: „A więc kiedy wreszcie należy wprowadzić na lekcji zagadnienie: 1 + 1 = 2? Odpowiadając na to pytanie stwierdza, że właściwie nigdy. Wtedy bowiem, kiedy robiła to szkoła tradycyjna, jest na operacje za wcześnie, a wtedy, gdy po długim okresie liczenia przystępujemy do działań, jest już za późno. Wtedy bez metodycznego wprowadzania odpowiedzą dzieci gotowym wynikiem na te i tym podobne zagadnienia. Trzeba im tylko w tym momencie uprzystępnić formułę matematyczną.

Jacek pod wpływem tej rachunkowej książeczki ćwiczył się w dodawaniu, ale już na 15 stronicy wycofał się i wrócił do dawnego sposobu zabawiania się liczbami. Albo to dodawanie zmęczyło go, albo zniechęciły go coraz trudniejsze zestawienlia liczb. Wrócił na pierwszą stronicę i zaczął liczyć przedmioty na obrazkach książki: dzieci, ludzi, zapałki, kółka i inne uwidocznione tam liczmany. Do kolacji doliczył do 1000, a po kolacji jeszcze 55.

3. Przypadki dodawania

Zainteresowanie działaniami, obudzone książką rachunkową, okazało się chwilowe, przejściowe, bo1 rychło ustąpiło miejsca łatwiejszemu i przyjemniejszemu liczeniu. Ale pod wpływem tej książki zaczęły się od czasu do czasu przejawiać coraz to inne działania rachunkowe.    ,

Dzieci jedzą kolację. Są pierogi. Jacek liczy swoje pierogi: —■ 1, 2, 3, 4, 5 — i Basi pierogi — 6, 7, 8, 9, 10 — a ponieważ Basia zjadła już 2 pierogi, wskazuje na jej usta i liczy dalej: 11, 12.

61


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img062 (7) Homosrłisiutlrju I __ /ach koncentracyjnych. O tych mordach hitlerowskich nie mówi się gł
IMG77 (3) charakterystyka qN a nie qF. Do tej pory nie ma teorii, która by pozwalała na gruncie obr
na dz z pol058 118 zjawiska masowego, a więc nie wcześniej jak w połowie wieku XI. Jak do tej pory,
•    Jeżeli jest kontynuacja, to zasady takie jak do tej pory, jeśli nie ma kontynuac
SE20101110007 Rozdział 1Budowa systemów eksperckich Mimo że do tej pory nie udało się stworzyć form
ble16 X /    6. WNIOSKI Do tej pory nie udało się potwierdzić doniesień dotyczących
cMeth/oyna i jiieleęnia zsiu/o - leku do tej pory nie jest jednoznacznie wyjaśniony. Sugeruje się dz
CCF20090610175 tif przedmiot i podmiot, w istocie nie jest już dłużej możliwa” 9. Heisenberg nie zr
CCF20090610178 tif W dokonanej przeze mnie interpretacji nie wspomniałem do tej pory o pomiarze; mó
(pHPK) oraz białkowy prekursor kinin - wysokocząsteczkowy kininogen (HK) nie były do tej pory badane
Zrozumiec Assembler4 viiiUwaga dla ludzi, którzy nigdy do tej pory nie programowali Książka ta jest
Osoby, które do tej pory nie podały do biura LBOIA swoich adresów e-mail, proszone są o ich dostarcz

więcej podobnych podstron