PRZYPISY
] Patrz: B. Angelow, Meditera for ett bdtłre liv, Stockholm 1993, s. 90 i d., R. Applegate i S. Hamm, Accelerate learning in the resource room, „Academic Therapy Quarterly" 1985, vol. 21, nr 1, s. 71-76.
S. Setterlind, G. Larsson i B. Saltin, Hdlsoldge, arbetsnńljó och stresshantering pa Broma gymnasium vdren, Goteborg 1992.
o
Patrz na przykład: P. Kember, The Transcendental Meditation technique and postgraduate academic performance, „British Journal of Educational Psychológy" 1985, vol. 55, s. 164-166.
4 L. Brown i S. Robinson, op. cit.
5 Urywek oparty jest na rozdziale ósmym mojej książki Tran a
mentalt och fdrbdttra ditt liv („Doskonalenie życia poprzez trening umysłowy"). *
£
A. Lazarus, Psychiatrie problems precipated by Transcendental Meditation, „Psychological Reports" 1976, vol. 39, s. 601-602.
Rozdział siódmy
W trakcie studiów akademickich trzeba między innymi nabyć umiejętności występowania przed większą grupą, na przykład wykładowców i kolegów studentów. Może to być związane z potrzebą omawiania wyników własnej pracy, a na niektórych kierunkach, na przykład muzycznych, stanowi wręcz istotną część kształcenia1.
Odczuwanie niepokoju przed publicznym wystąpieniem jest czymś normalnym. Poniżej przedstawię sposoby, dzięki którym można zwiększyć szanse wygłoszenia udanego sprawozdania, referatu czy też w innej formie z powodzeniem wystąpić przed publicznością.
Prawdopodobnie każdy z nas doświadczył w jakichś okolicznościach obawy przed publicznym wystąpieniem. Wprawdzie stan lekkiego podenerwowania i napięcia może pozytywnie wpłynąć na jego rezultat, jednak gdy nerwowość staje się zbyt dotkliwa, niezbędne .‘.taje się znalezienie sposobów na opanowanie niepokoju i stresu.
125