Img10336

Img10336



49

GWIEZDNE CHWILE

(K. W. VopeQ


CELE

W ramach tej zabawy interakcyjnej dzieci mogą uświadomić sobie, co oznacza dla nich pojęcie szczęścia i na ile były szczęśliwe w różnych fazach swojego życia lub też, czy teraz są naprawdę szczęśliwe.


UCZESTNICY

Od lat 12. Grupa nie powinna przekroczyć liczby 16 uczestników.

CZAS TRWANIA Około 45 minut.



POMOCE

Kartki papieru rysunkowego i kredki świecowe dla każdego.

PRZEBIEG GRY

Chciałbym przeprowadzić z wami zabawę dotyczącą szczęścia. Nazywa się

icćiuic cnwiie . itozuam wam teraz oiok rysumcowy i tcreaKi świecowe. Sięgnijcie po nie. Kartkę papieru połóżcie szerszym brzegiem do siebie. Podzielcie ją liniami poprzecznymi na trzy części. Każda część oznacza pewien okres w waszym dotychczasowym życiu. Pierwsza część po lewej tronie oznacza pierwszy okres waszego życia, czyli okres od urodzenia do około czwartego roku życia, część środkowa następne cztery lata, czyli do ósmego roku życia mniej więcej, a część po prawej stronie ostami okres, czyli od ósmego roku życia do dnia dzisiejszego. Teraz przypomnijcie sobie jakąś szczególnie szczęśliwą sytuację w każdym z tych przedziałów waszego życia i narysujcie ją w odpowiednich częściach kartki.

Przy rysowaniu nie jest tak ważne, żeby obrazek był szczególnie pięknie narysowany i dopracowany, lecz skoncentrujcie się raczej na tym, żeby wyrażał on rzeczywiście to, co przyszło wam na myśl. Dobierzcie kolory tak, aby pasowały do danej sytuacji. Macie na to pół godziny czasu...

Proszę powoli kończyć rysowanie. Na obrazku w rogu napiszcie datę, wasze imię i nazwisko. Połóżcie obrazek przed sobą. Teraz macie okazję zobaczyć. co inni narysowali. Możecie chodzić po sali i jeżeli chcecie, roz-

mawiać z malarzami, przeprowadzać z nimi wywiad, tworzyć grupki wokół jakiegoś obrazka, który szczególnie wam się podoba. Możecie również zaprosić inne dzieci do swojego malunku. Macie na to 15 minut, później będziemy wspólnie rozmawiać o naszej zabawie...

r. KRYTERIA OCENY i O Po czym poznaję, że jestem szczęśliwy?

O Jak czuje się w takich sytuacjach fizyczni, jak odczuwam moje ciało?

O W jakim momencie zabawy czułem się najlepiej?

O Kiedy czułem się mniej dobrze?

O Jak czuję się teraz?

O Czy nauczyłem się czegoś nowego o innych?

O Czy nauczyłem się czegoś nowego o sobie?

O Czy było to dla mnie łatwe, przypomnieć sobie szczęśliwe sytuacje z wcześniejszego okresu?

O Czy przeżywałem ta szczęśliwe chwile sam, czy też wspólnie z innymi osobami?

O Jakie osoby towarzyszyły mi przy tym?

□    Kto jest najszczęśliwszym człowiekiem, jakiego znam?

□    Czy moje życie jest szczęśliwe czy raczej nieszczęśliwe?

O Co mogę uczynić, żeby moje życie było teraz szczęśliwsze?

O Na ile jestem szczęśliwy w tej grupie?

DOŚWIADCZENIA

Podczas tej zabawy dzieci mogą świadomie przywołać perspektywę szczęścia. Należy im pokazać, że chwile szczęścia przychodzą do nas bez specjalnej zasługi z naszej strony oraz że nie można ich zwykle zaplanować. Na takie chwile trzeba się po prostu otworzyć i korzystać z nich.

Wariant: Jaką szczęśliwą sytuację chciałbym przeżyć przez następne pięć lat?" Każde dziecko myśli o tym z zamkniętymi oczami. Rozważa w sobie to pytanie i czeka na odpowiedź, która wypłynie z jego wnętrza.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Img10287 8LIS I ZAJĄC (stara zabawa dziecięca)CELE Podczas tej zabawy interakcyjnej dzieci mają okaz
DSCN0231 (2) I I 1PRZECIWIEŃSTWA (z pedagogiki postaci — Gesta/tpadagogik) §§ CELE W ramach tej zaba
Img10312 GOSPODA NA UBOCZU (K. W. Vopel) CZAS TRWANIA Około 30 minut. CELE W tej terapii grupowej dz
Img10263 IWYŚCIGI NA KOCU (K.W. Vopel)CELE W tej sportowej zabawie dzieci mogą się wręcz namacalnie
Img10286 ZŁY CZARODZIEJ (stara zabawa dziecięca)CELE W tej zabawie ruchowej dzieci mogą spożytkować
Img10319 MÓJ NAJWIĘKSZY SUKCES W OSTATNIM ROKU (K. W. Vopef)CELE Dzieci mogą nauczyć się patrzeć na

więcej podobnych podstron