Img10337

Img10337




CO POTRAFIĘ I CO MAM

(K. W. Vopel)

S) CELE

A Podczas tej zabawy dzieci uświadamiają sobie swoje zalety i mocne strony.

UCZESTNICY

Od ośmiu lat, pod warunkiem, że dzieci brały już udział w kilku grach interakcyjnych. Byłoby dobrze, jeżeli grupa nie liczyłaby więcej niż 16 uczestników.

BCZAS TRWANIA

Około 30 minut.

fcT~| PRZEBIEG GRY

|    Chcę wam zaproponować zabawę pt.: „Co potrafię i co mam”. Każdy może

-J wam powiedzieć, jakie ma zalety. Do tych zalet możecie zaliczyć wszystko: nawet przymioty ciała, czyli coś szczególnego, co związane jest z waszym ciałem, np. „Mam piękne włosy” lub coś, co któreś z was szczególnie dobrze potrafi zrobić, np. „Ja potrafię dobrze liczyć” itd. Jednym słowem każdy może powiedzieć to, co podoba mu się w sobie samym. Może ja rozpocznę zabawę i powiem: „Jestem bardzo dobrym przewodnikiem i opiekunem grupy”. Po mnie na głos mój sąsiad z prawej strony, a później następny z prawej itd. Każdy powie jedną rzecz, którą potrafi dobrze wykonać lub wymieni zaletę, którą ma. Muszą to być jednak przymioty i rzeczy, należące do niego osobiście. Na pewno więc nie jest dobre następujące stwierdzenie: „Mam ładny samochód”. O coś takiego nie chodzi, jest to nieprawidłowe. Ta zaleta, umiejętność lub rzecz musi być związana tylko z wami.

Wszyscy wypowiadają się po kolei. Dziecku, któremu nic nie przychodzi do głowy w związku z pytaniem, powinno się pomóc np. zadając pomocnicze pytanie i angażując inne dzieci do służenia mu radą. W wątpliwych przypadkach należy podpowiedzieć dziecku, jakie ma ono zalety ijakie pozytywne cechy prowadzący w nim odkrył.

Tę grę można zaproponować na dwie kolejki odpowiadających.

KRYTERIA oceny

0 Co w tej grze było dla mnie rzeczywiście przyjemne?

0 Co było dla mnie trudne?

O Czy łatwym było dla mnie pochwalanie samego siebie?

□    Czy mam może zalety, których nie wypowiedziałem przy tej okazji?

O Skąd wiem, co jest moją mocną stroną?

0 Czy wiem to sam z siebie? — Czy od moich rodziców?—Czy od moich przyjaciół lub kolegów?

□    Czy moje zalety są dostrzegane i doceniane w tej grupie?

0 Czy innym dzieciom mówią także, co mi się w nich podoba i co w nich cenią?

O Co sądzą o zaletach, które wymieniły inne dzieci?

□    Czy mam mocne strony, które są czasami niewygodne dla innych?

□    Jak sią teraz czują?

I rT1 DOŚWIADCZENIA

I Lsśfjs Ta zabawa może pomóc dzieciom w rozwinięciu pozytywnych wyobrażeń *—^ o sobie, w samodowartościowaniu sią. Dlatego też należałoby powtarzać ją w pewnych dość regularnych odstępach czasu.

Wariant: Każde dziecko ustawia sią w środku koła utworzonego pozostałych członków grupy. Inne dzieci mówią mu, jakie zalety w nim odkryły: „Jasiu, masz silne nogi,... bardzo ładnie sią uśmiechasz,... jesteś odważny,... potrafisz bardzo dobrze liczyć” itd.

m


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Img10316 OBRAZY IMION (K. W. Vopel)CELE Podczas tej gry dzieci mogą zająć się ważnym aspektem swojej
18995 Img10316 OBRAZY IMION (K. W. Vopel)CELE Podczas tej gry dzieci mogą zająć się ważnym aspektem
Img10316 OBRAZY IMION (K. W. Vopel)CELE Podczas tej gry dzieci mogą zająć się ważnym aspektem swojej
Img10290 11INDIANIE NA WOJENNEJ ŚCIEŻCE (K. W. Vopel)CELE Podczas tej gry dzieci przekonują się o ty
Img10281 MASAŻ PLECÓW (K. W. Vopel)S) CELE Podczas (ego eksperymentu dzieci mają możliwość nawiązać
Img10287 8LIS I ZAJĄC (stara zabawa dziecięca)CELE Podczas tej zabawy interakcyjnej dzieci mają okaz
DSCN0229 (2) 00MAPA CIAŁA II (K. W. Vopel) H CELE W tej zabawie dzieci uświadamiają sobie, które czę
DSCN0231 (2) I I 1PRZECIWIEŃSTWA (z pedagogiki postaci — Gesta/tpadagogik) §§ CELE W ramach tej zaba
Img10339 SUKCES I SZCZĘŚCIE (K. W. Vopel)CELE Ta zabawa pozwoli dzieciom dokładniej zbadać nastawien

więcej podobnych podstron