img139 (7)

img139 (7)



7

Państwo

Ponieważ mu jego mądrość umrzeć nie dawała, więc doży! późnej starości.

c — Więc ładny mu — powiada — prezent przyniosła umiejętność.

—    Tak się wydaje — dodałem — temu, który nie wie, że Asklepios nie dlatego, żeby nie wiedział o tym rodzaju medycyny albo w niej nie miał doświadczenia, nie wskazał jej swoim potomkom, tylko dlatego to zrobił, bo wiedział, że w dobrze urządzonym państwie każdy ma swoją robotę, którą się musi zajmować, i nikt nie ma czasu na to, żeby się zamęczać lecząc się całe życie. I śmiech powiedzieć, my to widzimy u rzemieślników, a u bogatych i niby to szczęśliwych tego nie widać.

—    Jak to? — powiada.

xv - Bo cieśla, kiedy zachoruje, to uważa, że jak dostanie od d lekarza i wypije miksturę, to wyrzuci chorobę, albo mu dadzą na przeczyszczenie, albo mu coś wypalą, albo wytną i będzie po chorobie. A gdyby mu ktoś przepisywał przewlekłą dietę i sposób zachowania się, i jakieś okłady na głowę, i co za tym idzie, to on by powiedział, że nie ma czasu chorować i nie opłaci mu się tak żyć, cały czas myśleć o chorobie, a zaniedbywać robotę, która czeka i leży pod ręką. Prędko by się e pożegnał z takim lekarzem, wróciłby obiema nogami do zwyczajnego trybu życia, byłby zdrów i żyłby robiąc, co do niego należy. A gdyby ciało choroby znieść nie mogło, to by umarł i miałby święty spokój.

—    Tak — powiada — dla takiego to zupełnie odpowiednie posługiwać się medycyną w ten sposób.

407    — Czy dlatego — dodałem — że on miał robotę, której jeśliby

się nie oddawał, nie opłaciłoby mu się żyć?

—    Jasna rzecz — mówi.

—    A bogaty, jak się to mówi, nie ma żadnej takiej roboty, którą gdyby musiał odłożyć, to mu żyć nie warto?

—    Mówi się, że nie.

-Bo ty, widać, nie słuchasz Fokylidesa, jak on mówi, że jak już jest z czego żyć, trzeba się ćwiczyć w dzielności.

-    Owszem — powiada — byłem tego zdania i przedtem.

-Nie spierajmy się z nim o to — dodałem — tylko się sami

nauczmy, czy bogaty człowiek powinien się tym ćwiczeniom oddawać, i nie warto żyć takiemu, który ich nie uprawia; czy B leż pielęgnowanie własnej choroby jest przeszkodą w ciesielstwie i w innych rzemiosłach, bo uwagę od roboty odwraca j na chorobie ją skupia, a nie przeszkadza wcale iść za wskazówką Fokylidesa?

-    Ależ, na Zeusa — powiada — przecież to przeszkoda największa taka przesadna troska o zdrowie, nie ograniczająca się do samej tylko gimnastyki. To przeszkadza, jeżeli chodzi o administrację domu i o wyprawę wojenną, i o urzędowanie, które wymaga siedzenia w mieście.

-    A najgorsze, że to utrudnia uczenie się czegokolwiek i nie pozwala na niczym skupić myśli, ani się zająć jakąś pracą nad c sobą, bo zaraz stąd obawa o ból i o zawroty głowy i skargi,

że to wszystko przez tę filozofię; więc gdziekolwiek się ćwiczenia filozoficzne uprawia lub ocenia — a to jest droga do dzielności — wszędzie takie usposobienie przeszkadza. Stąd ustawiczne urojenia na tematy chorobowe i ustawiczne kwękania.

-    Chyba tak — powiada.

-    Więc czy nie powiemy, że i Asklepios to zrozumiał i dla ludzi zdrowych z natury i żyjących higienicznie, którzy zapadli na jakąś określoną chorobę, ale tylko dla tych i dla takich d stanów wskazał sztukę lekarską; z pomocą lekarstw i operacyj wyrzucał takie choroby, a przepisywał zwyczajny sposób życia, aby nie zaszkodzić życiu państwowemu. A ciał na wskroś przeżartych chorobą nie próbował z pomocą diet powoli wyczerpywać i znowu ich napełniać i w ten sposób umożliwiać ludziom życie długie, ale złe, i dopuszczać, żeby mieli,

137


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00446 groźbę użycia przymusu państwowego na wypadek jego nieprzestrzegania. O obowiązywaniu prawa
P3030848 Mistrz rybnej włóczni nie zabija się sam. Wymaga on szczególnej formy •v śmierci, którą zad
ScannedImage 8 ponieważ jego teoria społeczeństwa nie odpowiada temu, czym faktycznie stało się dzis
12024 skanuj0124 66 WSZYSTKIE STRUMIENIE PŁYNĄ DO MORZA,PONIEWAŻ LEŻY ONO NIŻEJ OD NICH. POKORA DAJE
te 78DZIWY ŻYCIA103 stawił ozyniła mu, za jego wzglądem niej nie* ostrożność, wyrzuty. Była raz
460 Andrzej Żebrowski władzy państwowej, ponieważ nie istnieją w tej dziedzinie jakichkolwiek ramy p
47244 P1010575 o. Józef M. Bocheński zastanawiające, a idące po linii jego głównej tezy. Nie uczynił
247 JAROSLAY DRTINA obowiązujących przepisów, ponieważ stanowisko jego nie zgadza się niekiedy z
ekonomika (25) państwom członkowskim, w których PKB na osobę nie przekracza 90% Średniej unijnej. Z
Prz 6,28 29 ekwencie Starożytna mądrość: Czy może kto chodzić po rozżarzonych węglach, a jego s
37634 lastscan15 (4) gazu, ponieważ zahamowanie jego działania nie sprawia zwierzęciu żadnych trud

więcej podobnych podstron