76652 img182 (14)

76652 img182 (14)



tempie, na skutek czego za uczniem czytającym głośn dość szybko nie nadążają uczniowie czytający powoi i słabo, ucznia zaś czytającego głośno i powoli wyprze dzają uczniowie czytający sprawnie. W takiej sytuacji uczniowie gorzej czytający gubią wątek, z trudem sku piają uwagę, w związku z tym słabiej rozumieją treść przez co także mniej się nią interesują.

Biorąc to wszystko pod uwagę należałoby:

1)    stosować czytanie głośne urywkami tylko w przy padku wyraźnej potrzeby, np. przy sprawdzaniu stopnia opanowania techniki głośnego czytania, dla urozmaicenia form pracy z tekstem itd.;

2)    czytanie głośne urywkami wiązać z pytaniami lub poleceniami odnoszącymi się tylko do określonych, wybranych celowo partii tekstu (nie czytać całości od początku do- końca);

3)    czytanie głośne całości (lub dużych fragmentów), zwłaszcza tekstu nowego, nie znanego uczniom, stosować przy zamkniętych książkach (zarówno wówczas, kiedy czyta głośno uczeń, jak i —\tym bardziej — nauczyciel).

Pisanie polega na wyrażaniu za pomocą symboli graficznych myśli albo na odtwarzaniu lub przetwarzaniu myśli podanych przez inne osoby.

Pisanie wymaga:

1)    znajomości symboli (specjalnych znaków graficznych stosowanych w piśmie, a w przypadku przepisywania — także czcionek drukarskich) i ich funkcji;

2)    umiejętności reprodukowania tych znaków i łączenia w sensowne całości (struktury językowe) w kompozycjach o różnej długości — zależnie od sytuacji;

3)    umiejętności przetwarzania druku na pismo — w przypadku przepisywania tekstów drukowanych;

4)    umiejętności stosowania znaków interpunkcyjnych odpowiednio do treści i składni pisanego tekstu.

2. ZJAWISKA FIZYCZNE I FIZJOLOGICZNE ZACHODZĄCE PRZY CZYTANIU

. IAWISICA OPTYCZNE

1'roces czytania zaczyna się sekwencją ,• j .1 w i s k f i z y c z n y c h, do których przede wszyst-Itlm należą zjawiska optyczne.

Zjawiska optyczne dokonują się w gałkach ocznych. (j.ilka oczna jest kulista, nieco spłaszczona z tyłu, i ru-

. i........ Cztery mięśnie proste i dwa ukośne umożliwiają

|n| ruchy. Jedna para tych mięśni przyczepiona jest do im < idolu po stronie nosowej. Jeśli jeden z tych mięśni Ji- i za krótki (najczęściej prosty wewnętrzny), oko ze-ii |.■ 'dale, jeśli mięsień ten funkcjonuje nieprawidłowi! zez występuje od czasu do czasu.

(kilkę oczną okrywają i chronią powieki — górna i ilulnu. Powieki stale mrugają odruchowo, w miarę jak en li.a oczna obsycha na powietrzu. Wyschnięcie gałki powoduje zmętnienie jej przedniej części, dlatego też imini być ona stale zwilżona. Potrzebną wilgoć wydziela-l | gruczoły łzowe. Rozprowadzają ją powieki podczas mi ugania, a nadmiar jej spływa kanalikiem łzowym do luiiiy nosowej.

i lalka oczna składa się z trzech warstw: twardówki, n u ; v niówki i siatkówki. Twardówka przechodzi w prze-, li ni | części oka w przezroczystą rogówkę, naczyniówka /ni w łączówkę nadającą kolor oczom. W tęczówce znaj-• 1111 c ią okrągły otwór zwany źrenicą, który rozszerza i1 luli zwęża w zależności od siły światła padającego na ..i u Zwężenie źrenicy powoduje nerw okoruchowy. Ci /iv źrenicę przechodzi światło biegnące od przedmiotu i.ąl |<liiiu‘/',o przez osobę nań patrzącą.

Zn .11111.,] znajduje się dwu wypukła przezroczysta h*" ■ •• lwi, ..phsziczająca się lub uwypuklająca — zależnie mi| mlliigloŃci oglądanego przedmiotu. Ta zmiana kształtu

13


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Testy Gimnazjalne 4 Test 8 Część B 8.5 Turysta z Anglii zatrzymuje Cię na ulicy i pyta Cię o coś. Ni
FunkcjonowanieRynku R08 2 253 konkurentów. Rozkładają się one ponadto na małą liczbę konkurentów, na
PRZEOLĄD CZASOPISM 61 nizatorem tej zbiórki, zaakceptowało starania Związku, na skutek czego zostały
14 ARTYKUŁY „WIADOMOŚĆ HISTORYCZNA Z CZEGO POWSTAŁA. JAK DAWNO EGZYSTUJE” Biblioteka Gdańska nie
skanuj0009 (205) Czego jest za dużo? Znajdź w zbiorze element, którego nie ma na rysunku.
page0024 — 14 siły, która wywiera wpływ swój na organizm drugi, za pośrednictwem woli. Pochop jednak
Obraz3 (14) Eiementy łączymy ze sobą za pomocą kleju na gorąco. Ozdabiamy wg własnego uznania np. k
14 15 2) konieczności zmiany cyfr na skutek niezgodności ich z zatwierdzonym przez. Dyrekcję Infrast
Metody pobudzania Jeżeli pobudzamy wybuch za pomocą uderzenia, wówczas na skutek lokalnego ogrzania
Rozwiązywanie umowy o pracę za porozumieniem stron Rozwiązanie - ustanie stosunku pracy na skutek do
justy008 14.8. Chityna Chityna uważana jest za drugi po celulozie najpowszechniej występujący wieloc
DSC14 Zycie na niby Ważniejsze są wynikające stąd wspólne dyspozycje psychiczne, które gotowe przet

więcej podobnych podstron