img204 (11)

img204 (11)



STADIUM I    STADIUM II

Rys. 9. Przechodzenie od obrazów zmysłowych do pojęć. Stadium I: zmysłowe obrazy przedmiotów (wyobrażenia) i zarysowujące się słowo reprezentujące te przedmioty; stadium II: słowo i zmysłowe obrazy przedmiotów reprezentowanych przez to słowo


W stadium pierwszym poznajemy przedmioty należące do tego samego gatunku, np. różne owoce. Podobieństwo cech tych przedmiotów (np. jabłek, gruszek, śliwek — w przypadku owoców krajowych jadalnych) prowadzi do zarysowania się pojęcia zawierającego cechy wspólne poznawanych przedmiotów. Wówczas następuje drugie stadium poznania — wyodrębnienie się pojęcia i nadanie mu konkretnej nazwy w formie słownej.

Przejście od obrazu zmysłowego do pojęcia jest przejściem dialektycznym: następuje „skokowa” zmiana jakościowa — od obrazu zmysłowego do pojęcia, przy czym wyodrębnione przez abstrakcję cechy przedmiotów tworzą treść pojęcia, a łącząc isię w formę słowną tworzą równocześnie znaczenie słowa, odpowiadające treści pojęcia1. Podłoże nowego słowa stanowią więc poznane uprzednio konkretne przedmioty i ich wspólne cechy. Słowa oznaczają to, co ogólne, tj. całokształt cech Wspólnych dla określonej klasy przedmiotów.

Słowa mają brzmienie. Między brzmieniem a znaczeniem słowa istnieje wewnętrzny, skomplikowany związek. Skomplikowanie to wyraża się w zjawiskach hoimonimii — stąd wynika polisemantyczność2 słów.

Treścią słowa jest znaczenie, którego istotę stanowi pojęcie. Każde słowo ma więc określoną treść, czyli znaczę n i e, oraz formę zewnętrzną — dźwięk o w ą. Ponadto posiada ono formę wewnętrzną, którą jest jego znaczenie etymologiczne. Budowę słowa przedstawia podany niżej schemat:

1 brzmienie

znaczenie

semaintyczno-leksy-k a 1 n e:

nośnik tego znaczenia to temat;

temat to rdzeń z afiksami słowotwórczymi, np.:    /na/

na/ucz/yciel, myśl/iciel

O brzmieniu słowa decyduje


gramatyczne: temat z afiksami fleksyjnymi, np.: na-uczyciel/e, nauczycie-1/owi.

jedność trzech procesów fizycznych: akustycznego, fizjologicznego (czynności narządów słuchu i mowy) oraz psychicznego.

Jedno słowo może mieć, zależnie od kontekstu, dwa lub więcej znaczeń, np. zamek, pole, jedno pojęcie zaś odpowiada tylko jednemu znaczeniu, ale może być wyrażone jednym lub kilkoma słowami (wyrazami) np.: „Warszawa”, „współczesna stolica Polski”, „siedziba władz państwowych PRL”.

1

Ł. O. Rieznikow pojęcie i slouio...

2

Polisemantyczność to inaczej wieloznaczność: o tym, w jakim zna-« /i*niu występuje wyraz polisemantyczny w danym przypadku, decyduje kontekst.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
67933 img204 (11) STADIUM I    STADIUM II Rys. 9. Przechodzenie od obrazów zmysłowych
img204 (11) STADIUM I    STADIUM II Rys. 9. Przechodzenie od obrazów zmysłowych do po
Jasiński Motywowanie w przedsiębiorstwie (41) Przechodząc od stylu ..Al" do stylu ,»G” następu
mówiąc hasłowo — przechodzenie od narodu szlacheckiego do państwa narodowego. Wróćmy teraz do Benedi
świadomość, iż przechodzenie od jednego dostawcy do innego wiąże się z ryzykiem kosztami oraz może
47616 Zdjęcie1653 Dwubiegunowe zaburzenia afektywne silne zmiany nastroju przechodzące od ekstatyczn
Untitled11 -ii. mm&m MM 3. Od mikrokontrolera 8051 do 80515/535 Mikrokontroler
45^ BhŁ = Hi-Hl=J-Łdh = J
ii A, :&v *>) ^rolukuj^^ - ‘śUjJb^ Od    uu*jj.c^ do^r1 *- 2^ K2^tpUx. wA
pytanie „jak?”. Metoda indukcji polega na przechodzeniu od faktów pojedynczych do bardziej złożonych
technika KULA ŚNIEGOWA (klasa III) •    Jej istota to przechodzenie od pracy indywidu
Foto0477 Wnioskowanie dedukcyjne stanowi proces przechodzenia od twierdzeń ogólnych do faktów jednos
52356 PA050102 ■ Rozwój rozumianyjako progres (H.Spencer): • Przechodzenie od stanów jednorodności d
obraz4 my na tym terenie, kiedy przechodzimy od logicznego wnioskowania do konkretnych faktów, to n

więcej podobnych podstron