0000031652 000014 jpeg

0000031652 000014 jpeg



282


OBRZĘDY

zwy wsi w której „myszy zboże jedzą,” wymieniają nazwisko obywatela tam zamieszkałego np.

TJ pana N. N. myszy zboże jedzą i t. <1.

Naturalnie, rozumieć to należy tylko jako ironią.

Wszystkie zwrotki, któreśmy tu przytoczyli, lub zrobili

0    nich wzmiankę, z wielu niewymienionemi i temi, które poniżej przytoczymy, stanowią jedną pieśń dożynkową, którą zacząwszy przy dożynaniu zboża śpiewają aż do złożenia wianka we dworze.

Gdy gromada wchodzi na dziedziniec, chłopaki zaczajeni z dzbankami wody, zwykle przy wrotach czyli bramie, oblewają postatnicę i wianek na jej głowie wodą, do którćj przez pustotę, często popiołu lub piasku dosypią (1). To oblewanie wodą ma podobno znaczyć, aby tak jak ta woda rosi wianek, deszcz z nieba rosił przyszłe zasiewy; dodać bowiem tu należy, że stary zwyczaj każe, by pierwsza garść zboża rzucona w ziemię przy rozpoczęciu siejby, była wykruszoną z wianka dożynkowego lub równianki. Zwyczaj ten w wielu miejscach dotąd się zachowuje, często widzieć się daje w czasie siejby, miejsca gdzie siać zaczęto, przyprószone słomą ułożoną niekiedy w krzyże, słoma ta jednak nie z równianki ale najczęścićj z pierwszego omłotu nowego zboża pochodzi.

Wracamy do rzeczy: gromada śpiewając postępuje powoli przez dziedziniec, i tu się zatrzymuje, zwyczaj bowiem każe, aby w obec państwa oczekujących zwykle w ganku przed domem, wyśpiewać prawie całą pieśń, a głównie to, co się tyczy państwa, ich dzieci (jeżeli mają) tudzież oficyalistów

1    pewnych okoliczności. Przytoczymy to co się tyczy pana, pani i ich dzieci, że jednak nie w każdym dworze jest pan i pani, nie wszędzie są dzieci, a te bywają różnój płci i wieku, lud też stosuje się do tego; gdzie niema np. pani, tam nie śpiewa nic o pani i tem podobnie.

Otwieraj panie nowe wierzeje (bramę),

Bo się na polu już kłos nie chwieje:

Plon niesiem, plon.

(l) Zwyczaj powyższy uważaliśmy szczególniej wc wsi Złotoryi (nad Narwią).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
0000031652 000014 jpeg 282 OBRZĘDY zwy wsi w której „myszy zboże jedzą,” wymieniają nazwisko obywate
0000031652 000014 282 OBRZĘDY zwy wsi w której „myszy zboże jedzą,” wymieniają nazwisko obywatela ta
Gloger, Obrzędy rolnicze (3) jpeg 282 OBRZĘDY zwy wsi w której „myszy zboże jedzą,” wymieniają nazwi
0000031652 000016 jpeg 284 OBRZĘDY A na dziedzińcu stoją sine dęby, Nasza panienka sznuruje się w ws
0000031652 000018 jpeg 28G OBRZĘDY Dożynki oznaczają dożęcie zboża ozimego t. j. żyta i pszenicy, tu
0000031652 000010 jpeg 278 OBRZĘDY W dniu, w którym mają dożąć, cała wieś nad wieczorem bierze najcz
0000031652 000016 jpeg 284 OBRZĘDY A na dziedzińcu stoją sine dęby, Nasza panienka sznuruje się w ws
0000031652 000018 jpeg 28G OBRZĘDY Dożynki oznaczają dożęcie zboża ozimego t. j. żyta i pszenicy, tu
0000031652 000012 jpeg 280 OBRZĘDY przerwy, aż do złożenia tego wianka państwu we dworze; liczne zwr
0000031652 000012 jpeg 280 OBRZĘDY przerwy, aż do złożenia tego wianka państwu we dworze; liczne zwr
0000031652 000012 jpeg 280 OBRZĘDY przerwy, aż do złożenia tego wianka państwu we dworze; liczne zwr
0000031652 000006 jpeg OBRZĘDY ROLNICZE. OPISAŁ Zygmunt Gloger. .... Po jednych pleśń została, po dr
0000031652 000008 jpeg OBRZĘDY ‘2 7 li drodze lnb miedzy, gdzie rżysko się kończy, gdzie więc żyta d
0000031652 000006 jpeg OBRZĘDY ROLNICZE. OPISAŁ Zygmunt Gloger. .... Po jednych pleśń została, po dr
0000031652 000008 jpeg OBRZĘDY ‘2 7 li drodze lnb miedzy, gdzie rżysko się kończy, gdzie więc żyta d
Gloger, Obrzędy rolnicze (1) jpeg 280 OBRZĘDY przerwy, aż do złożenia tego wianka państwu we dworze;
Gloger, Obrzędy rolnicze (5) jpeg 284 OBRZĘDY A na dziedzińcu stoją sine dęby, Nasza panienka sznuru
Gloger, Obrzędy rolnicze (7) jpeg 28G OBRZĘDY Dożynki oznaczają dożęcie zboża ozimego t. j. żyta i p

więcej podobnych podstron