0000031652 000017 jpeg

0000031652 000017 jpeg



285


ROLNICZE.

już ze sprowadzonych z miasta żyditów ze skrzypcami i base-tlą; gromada bierze się do tańca, który dawniśj pan z postat-nicą zaczynat. Zabawa odbywa się na dziedzińcu, lud podo-chocony tańczy przy świetle latarni częstokroć do rana. Zwykle urządza się aby dożynki wypadły w sobotę, by wy wczasowanie się po nocnej hulance, nie robiło gospodarzom nazajutrz różnicy w ich zajęciach. Wianek i rowniankę wiesza się we dworze w sieni lub kancellaryi gospodarza, przechować się on tam winien, aż do nowego w roku następnym.

Okolica w którćj zwyczaje te traktujemy, zamieszkaną jest w większej części, przez zagonową czyli zagrodową szlachtę, dożynki zaś w sposobie tu opisanym, obchodzone są po dworach t. j. tam, gdzie zwykle są wioski włościańskie. Nie chcemy tu wyrazić, że zagonowa szlachta ma inne obrzędy i zwyczaje, owszem, zwyczaje i obrzędy, tak we dworze, jak u włościanina lub zagrodowego szlachcica są jedne, z jednego bowiem wypływają źródła, a tylko okoliczności w formie ich obchodzenia sprawiły pewne różnice, lecz nie zmieniły pierwotnej myśli obrzędu. Ustrojoną przepiórkę po zżęciu zbóż, wszędzie widzie można, tak na polu dworskiem, jak na polu włościanina lub zagonowego szlachcica; jestto bowiem zwyczaj pierwotny, ogólny, ludowy: każdy gospodarz, choćby właściciel jednego zagona, ma za święty obowiązek, zostawić ostatnią garstkę niezżętych kłosów „dla przepiórki.” Często więc szczególniej u zagrodowćj szlachty, gdzie każdy prawie zagon innego ma właściciela, widzieć można po żni -wach, co kilka kroków przy drodze ustrojoną przepiórkę, staremu bowiem zwyczajowi każdy zadość uczynił.

Każdy z zamożniejszych we wsi gospodarzy, wyprawia dożynki lub okrężne swym sąsiadom, jeżeli mu w dożęcia zboża pomagali, przyjmując ich gościnnie wedle starego przysłowia: czem chata bogata, tern rada. Poczęstunek składa się zwykle z pieczonej gęsi, jajecznicy z kiełbasą, wódki parzonej z miodem zwanej krupnikiem, niekiedy miodu syconego przez samą gospodynią i t. d.; nieraz wioskowy skrzypek (wesółko), gromadkę rozwesela przygrywając od ucha: tańcem jest najczęściej obertos czyli kujawiak.

Na tem skończywszy opis dożynków, określimy jeszcze różnicę między niemi a okrężnem zachodzącą.

Tom Ił. Maj 1867.

37


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
0000031652 000017 285 ROLNICZE. już ze sprowadzonych z miasta żyditów ze skrzypcami i base-tlą; grom
0000031652 000017 jpeg 285 ROLNICZE. już ze sprowadzonych z miasta żyditów ze skrzypcami i base-tlą;
Gloger, Obrzędy rolnicze (6) jpeg 285 ROLNICZE. już ze sprowadzonych z miasta żyditów ze skrzypcami
0000031652 000006 jpeg OBRZĘDY ROLNICZE. OPISAŁ Zygmunt Gloger. .... Po jednych pleśń została, po dr
0000031652 000007 jpeg OBliZĘDY ROLNICZE. 275 się z dniem każdym, zamierzyliśmy skreślić monografią
0000031652 000006 jpeg OBRZĘDY ROLNICZE. OPISAŁ Zygmunt Gloger. .... Po jednych pleśń została, po dr
0000031652 000007 jpeg OBliZĘDY ROLNICZE. 275 się z dniem każdym, zamierzyliśmy skreślić monografią
0000031652 000015 jpeg 283 ROLNICZE. Otwieraj panie szerokie (lub dębowe) wrota, Niesiem wianuszek z
0000031652 000015 jpeg 283 ROLNICZE. Otwieraj panie szerokie (lub dębowe) wrota, Niesiem wianuszek z
0000031652 000015 jpeg 283 ROLNICZE. Otwieraj panie szerokie (lub dębowe) wrota, Niesiem wianuszek z
- s - pr M
Należy jeszcze zaznaczyć, że niedość dokładne opracowanie programu przyczyniło się do
Jeden ze sposobów modlitwy Pismem Świętym JEDEN ZE SPOSOBÓW MODLITWY PISMEM _ŚWIĘTYM_ 1.   
14,15 (3) wiek może się czasem zdarzyć, że poszczególne osoby nie chcą przyłączyć się do jakiegoś ćw
27Rozmowy T. Bujrtickiego i A. Romanowskiego) zaznacza Pan, że w tym wypadku nie można ograniczyć&nb
skanowanie0035 z innymi?" Popatrzcie na subtelnego zazdrośnika! Wie. że gardzę jego radościami
60318 justy009 z założeniem, że proces enzymatycznej syntezy ligniny ogranicza się do tworzenia rodn
z jajkiem i zającem 33. Z JAJKIEM I ZAJĄCEM hop, i już w o-gród - ku. Kie, kie, kie, ci - chut - ko

więcej podobnych podstron