56 Rozdział 3
- odpowiednim wyglądem (ubiór pracownika - schludny, elegancki, dobrany kolorystycznie),
- uprzejmością i cierpliwością, chęcią niesienia pomocy, wysoką kulturą osobistą.
Wygląd pracownika i jego ubiór jest szczególnie istotny w przypadku pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem (np. recepcjonistów). Przykładowe wymogi dotyczące pracowników recepcji przedstawia studium przypadku 3.9.
Studium przypadku 3.9. Wygląd pracowników recepcji w Hotelach Orbisu
Pracownicy recepcji orbisowskiego hotelu powinni mieć „dobrze utrzymane ręce i włosy, mężczyźni powinni mieć włosy krótko ostrzyżone, zarost gładko ogolony (dopuszczalne są krótko przystrzyżone wąsy)". Od kobiet wymaga się natomiast rezygnowania z ekstrawaganckich fryzur (długie włosy powinny być upięte), makijaż i biżuteria skromne, lakier do paznokci niejaskrawy. W recepcji wymagane jest obuwie ciemne, kryte i skórzane. Niedopuszczalne są adidasy, klapki, sandały, tenisówki lub drewniaki. Wszystkich pracowników obowiązują stroje służbowe: w przypadku kobiet jest to bluzka, spódnica, żakiet (ewentualnie kamizelka); mężczyźni noszą natomiast garnitur, koszulę i krawat. Latem można zrezygnować z marynarki lub żakietu. Zalecane jest noszenie jednolitych krawatów przez mężczyzn lub apaszek przez kobiety.
Recepcjoniści muszą również nosić identyfikatory ze znakiem Orbis oraz imieniem i nazwą stanowiska w języku polskim i angielskim.
Źródło: K. Olszewski, Standardy recepcyjne w Orbisie, „Świat Hoteli" 2004, nr 2, s. 24-25.
Strój pracowników musi być zawsze dopasowany do sytuacji: na przykład elegancki - w pracy w hotelu, sportowy na trasie wycieczki objazdowej itp.
Pod względem ubioru pracowników turystyki można podzielić na dwie grupy. Pierwszą stanowią osoby zobligowane do noszenia strojów służbowych. Kolor i rodzaj materiału określone są zawsze przepisami wewnętrznymi firmy. Do grupy tej zalicza się przede wszystkim pracowników gą^tjcpnęjrm^kjetgj^ni-kąw, barmaąóvv,_kelnerów, a także pracowników recepcji i portalów. Niektóre biura podróży również zobowiązują pracowników do jednolitego ubioru. Do drugiej grupy zalicza się pracowników zwolnionych z obowiązku zakładania jednolitych strojów. Wśród nich mogą być między innymi pilom wycieczek, referenci lub osoby niemające bezpośredniego kontaktu z klientami .
Ibidem, s. 10.
Bez względu jednak na zajmowane stanowisko, wskazane jest, aby każdy pracownik przedsiębiorstwa turystycznego był zadbany i schludny. Należy pamiętać o starannej fryzurze, czystych i wypielęgnowanych dłoniach; kobiety powinny pamiętać o dyskretnym makijażu i biżuterii14. Pracownik stykający się z turystą, swoją powierzchownością i wyglądem zewnętrznym nie może wywołać u turystów negatywnego nastawienia do jego osoby. W procesach pracy na linii pracownik-turysta istotną rolę odgrywają warunki zewnętrzne, takie jak: dobra prezencja, miła aparycja, dbałość o wygląd zewnętrzny, wysportowana sylwetka.
Każde stanowisko pracy wiąże się również z odpowiednimi zdolnościami manualnymi pracownika. Wykonywane czynności służbowe wymagają niekiedy talentu, gracji, taktu, wysokiej kultury osobistej, czy określonych umiejętności (np. przyjęcie turysty w recepcji, obsługa przy posiłku ). Umiejętności istotna na stanowisku recepcjonisty przedstawia studium przypadku 3.10.
Studium przypadku 3.10. Profil recepcjonisty w sieci hoteli Diament
Recepcja jest sercem hotelu, mocno wpływa na jego wizerunek, to tam gość tworzy sobie pierwszą opinię o obiekcie. Kontakt z gośćmi jest najciekawszym elementem pracy recepcjonisty. Ale do tego trzeba mieć serce, trzeba lubić służyć ludziom. Tę chęć służenia ocenia Pani dyrektor do spraw marketingu w Hotelu Diament, rekrutując do pracy nowych ludzi.
To się wyczuwa już w pierwszej rozmowie - stwierdza. - Pewne nawyki, mentalność, kulturę osobistą wynosi się z domu, z dzieciństwa i bez tych cech trudno być dobrym hotelarzem. Oprócz kultury osobistej, pani dyrektor wymienia inne przymioty, które jej zdaniem potrzebne są w tej branży: komunikatywność, uśmiech i optymizm, dyscyplinę, cierpliwość dla gości (szczególnie tych „trudniejszych”), radzenie sobie z kryzysami (np. gdy ktoś okradnie gościa), obowiązkowość, opiekuńczość. Liczą się też kwalifikacje. Przede wszystkim języki obce (ponad połowa gości w naszej sieci pochodzi z zagranicy). Do tego umiejętności wyniesione z praktyki w hotelu. Najlepiej, jeśli miody adept hotelarstwa na początku kariery spędzi po kilka tygodni w każdym dziale. Pozna wtedy specyfikę pracy całego przedsiębiorstwa. - Nawet oferta praktyki wakacyjnej pod tytułem „obieranie ziemniaków w kuchni hotelu za granicą" jest warta przyjęcia.
Źródło: Wywiad z H. Kukowską, dyrektorem ds. marketingu w hotelu Diament. Za: http://www.pracuj.pi/
^Pracownik przedsiębiorstwa turystycznego musi posiadać odpowiednie cechy charakteru, zdolności komunikowania się z ludźmi i być nastawiony pozytywnie do spełniania życzeń i potrzeb turystów./Pracownik obsługi ruchu turystycznego
14 Kompendium pilota wycieczek, red. Z. Kruczek, Proksenia, Kraków 2003, s. 253.