img014

img014



3

Wykaz wydanych opinii jest raczej wskaźnikiem poziomu świadomości w danym rejonie kraju niż istotnie informuje o częstości nasilenia zjawiska dys-leksji. Wskazuje też na niedoskonałość systemu diagnozowania i specjalistycznej opieki nad uczniami z dysleksją rozwojową. Nadmierna liczba wydanych opinii w niektórych rejonach wynika z klasyfikowania do grupy uczniów z dysleksją dzieci z inteligencją niższą niż przeciętna (grupa ta stanowi 14 procent populacji), uczniów ze schorzeniami neurologicznymi (np. epilepsją), z niedosluchem, zaburzeniami uwagi, a więc takich przypadków, kiedy dzieci nie mają zagwarantowanych możliwości zdawania egzaminu w warunkach dostosowanych do swoich możliwości.

Bibliografia

Augur J. (1997). Early indicators of Dyslexia. W: J. Augur (ed.) 77te Dyslexia Handbook, London, British Dyslexia Association.

Ayres A. J. (1972 ). Improving academic scores through sensory integration,/ounia/ ofLeaming Disabilities, 6.

Ayres A. J. (1977). Cluster Analyses of Measures of Sensory Integration. American Journal of Occupational Therapy, Vol. 31, 6, 362-366.

Bednarek D. (1999). Neurobiologiczne podłoże dysleksji. Przegląd Psychologiczny, 1-2, 16-26. Bednarek D. (2003). Dysleksją a zaburzenia słuchu fonematycznego oraz kanału wielkokomór-kowego w układzie wzrokowym. W: B. Kaja (red) Diagnoza dysleksji, Bydgoszcz, AB.

Birch. H.G., Belmont L. (1964). Auditory-Visual Integration in Normal and Retarded Readers. American Journal of Orthopsychiatry, 5, 852-861.

Bogdanowicz M. (2002). Ryzyko dysleksji - problem i diagnozowanie, Gdańsk, Wyd. Harmonia. Bogdanowicz M.(1994). O dysleksji, Lubin, Linea.

Bogdanowicz M.(1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria - diagnoza - terapia. Warszawa, CMP.

Bogdanowicz M., Adryjanek A. (2003). Uczeń z dysleksją w szkole, Gdańsk, Wyd. Operon. Bogdanowicz M., Wszeborowska-Lipińska B. (1992). Rozwój psychomotoryczny, kariera szkolna i osobowość młodzieży dyslektycznej, Scholasticus, 1, 35-39.

Bogdanowicz M. (1985). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa, WSiP. Bogdanowicz M. (1999, 2003). Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. W: T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole, Uniwersytet Opolski. Bogdanowicz M. (1987). Integracja percepcyjno-motoryczna a specjalne trudności w czytaniu u dzieci, Gdańsk, Uniwersytet Gdański.

Borkowska A. (1998) Analiza dyskursu narracyjnego u dzieci z dysleksją rozwojową, Lublin, UMCS. Critchley M. (1964). Deoelopmental Dyslezia, London, Heinemann Medical Books Ltd.

Critchley M. (1970). The Dyslexic Cliild, London, Heinemann Medical Books Ltd.

Defmition of Dyslexia Adopted by ODS Research Committee and National Institules of Health . (1994) Perspectioes. The Orton Dyslexia Society, Vol. 20, 5, 4.

Diagnostic and Statistical Manuał of Mental Disorders, DSM-IV (1994), Washington, American Psychiatrie Association.

Fawcett A. J., Nicolson R. I. (2001). Dyslexia: the role of the cerebellum, In: A. Fawcett (ed.) Dyslexia. Ttieory and good practice, London, Whurr Publishers.

Galaburda A. M.r Livingstone M.C1993). Evidence For the Magnocellular Defect in Develop-mental Dyslexia. Annals of the New York Academy of Science, 682, 70-82.

Grabowska A., Bednarek D (2004). Różnice płciowe w dysleksji, Warszawa, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN.

ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (2000) Kraków-Warszawa, Vesalius, wyd. 2.

Jaklewicz H., Bogdanowicz M.(1982). Zaburzenia emocjonalne i ich wpływ na kształtowanie się niektórych cech osobowości, na podstawie badań katamnestycznych dzieci z dysleksją i dy-sortografią. Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego. „Psychologia". Gdańsk, UG, 4,19-28.

Jaśkowski P., Rusiak P. (2003). Badania psychofizyczne i psychofizjologiczne w diagnostyce dysleksji. W: B. Kaja (red.) Diagnoza dysleksji, Bydgoszcz, AB.

Koltuska B. (1988). Rola procesów lingwistycznych w zaburzeniach dyslektycznych. Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne, 3, 46-51.

Konorski J. (1969). Integracyjna działalność mózgu, Warszawa, PWN.

Kopaliński W. (1994). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, 135.

Krasowicz-Kupis G. (1999). Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu dzieci 6-9-letnich, Lublin, UMCS.

Krasowicz-Kupis G. (1997). Język, czytanie i dysleksją, wyd. 2, Lublin, AWH A. Dudek.

Krasowicz G., Bogdanowicz M. (1996). Wybrane aspekty umiejętności metajęzykowych dzieci 6-letnich i dynamika ich zmian w klasie „0”. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 23,

3-20.

Liberman 1. Y., Shankweiler D., Liberman A. M. (1989). The alphabetic principle and learning to read. W: D. Shankweiler and l.Y. Liberman (ed) Phonology and reading disability: Sohing the puzzle. Ann Arbor, University of Michigan Press.

Łuria A. (1976 ). Podstawy neuropsychologii, Warszawa, PZWL.

Lyytinen H., Havu S., Leinonen S., Holopainen E., Aro M., Ahonen T. (1993). Assessing reading skills with a computer-aided set of tests based on the dual route theory of reading. Annals of the New York Academy of Sciences, 682, 380-383.

Maruszewski M. (1970). Mowa a mózg. Warszawa, PWN.

Matejcek Z. (1987). Dyslezie, Praha, SPN.

Maurer A. (1993). Trudności w nauce czytania i pisania - krótki przegląd teoretycznych modeli. Scholasticus, 4-5, 61-67.

Maurer A.(1991). Modele wyjaśniania przyczyn trudności w nauce oraz uzasadniania możliwości przeciwdziałania im. Psychologia Wychowawcza, 5, 325-419.

McPhillips M., Hepper P. G., Mulhern G. (2000). Effects of replicating primary-reflex move-ments on specific reading difficulties in children: a randomised, double-blind, controlled triał. Lancet, 9203, 537-541.

Nartowska H. (1980). Opóźnienia i dysharmonie rozwoju psychomotorycznego dziecka, Warszawa, WSiP.

Oszwa U. (1998). Sprawność językowa w zakresie postugiwania się konstrukcjami przyimkowymi u dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, Lublin, UMCS. Praca doktorska nieopubli-kowana, napisana pod kier. prof. dr hab. M. Bogdanowicz.

33


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
deflatora, którym jest zwykle wskaźnik poziomu cen z ostatniego roku pięciolatki, (aktualnie na prze
5 (1196) 472 K. Davis, W. Moore konsumpcyjnych, które jest raczej wskaźnikiem niż przyczyną pozycji
img969 (3) Levi-Strauss celem, jaki sobie stawia, jest raczej dotarcie do prawd dotyczących umysłu l
CCF20090523078 tif KARL R. POPPER wyższym poziomie świadomości. Jeśli myślenie zostaje wyartykułowa
P3111150 KARL R. POPPcR wyższym poziomie świadomości. Jeśli myślenie zostaje wyartykułowane. istotni
6 (758) 2.5.    Wskaźnik poziomu sygnału AM/FM Jest wykonany na diodach luminescencyj
Poziom wyceny akcji pokazuje wskaźnik C/Z (inaczej P/E - price eaming ratio). Wskaźnik poziomu wycen
Metoda punktowa■ Obliczany jest wskaźnik poziomu należności nieściągalnych:należn. nieściągalne w
Scan10160 Silnik K9K Wskaźnik poziomu oleju ( xxxxxx Ml N W X mi lub w okresie docierania jest
23584 Obraz7 (112) Próbny egzamin maturalny z matematyki Poziom podstawowy UZadanie 28. (2 pkt) Wyk
skanuj0018 (74) mi o aktorze stosującym samoutrudnianie, pierwsze wrażenie wynikające ż jego zachowa

więcej podobnych podstron