13322 SNC00474

13322 SNC00474



2.1. Istota procesu komunikowania międzyludzkiego 65

wy to system wiedzy, która jest udziałem relatywnie szerokiej grupy ludzi, łączy w sobie wierzenia, wartości, symbole i zachowania, uznawane przez tę zbiorowość. Niektórzy badacze są zdania, że kultura i komunikowanie są nierozłączne.

UCZESTNICY

\

I


W transakcyjnym procesie komunikowania odgrywają wymienne role nadawcy i odbiorcy. W przypadku komunikowania nieformalnego role mogą być symetryczne (uczestnicy o tym samym statusie, np. koledzy) lub asymetryczne (uczestnicy o odmiennym statusie, np. rodzic i dziecko). W procesach sformalizowanych role te z reguł)' są jednoznacznie określone i niesymetryczne (np. przełożony i podwładny, egzaminator i student). Uczestnictwo każdej jednostki w procesie komunikowania jest determinowane przez jej osobiste doświadczenia, uczucia, wyznawane religie, idee i wartości, nastroje, wykonywane zajęcia i zawody, etc. Z tego powodu temu samu komunikatowi odbiorca może przypisać różne znaczenia. Uczestników procesu różnią trzy podstawowe elementy: stosunek do innych, płeć i kultura. Jednostki komunikujące się mają zawsze określony stosunek do pozostałych członków procesu, co wpływa na percepcję komunikowanych myśli i uczuć. Inaczej postrzegają się przyjaciele czy partnerzy, których celem jest wzajemne zrozumienie, niż przeciwnicy i wrogowie.

Jeszcze inne relacje zachodzą w przypadku komunikowania publicznego i masowego, w których uczestnicy procesu są odizolowani oraz wykazują jakościowo inne cechy.

Kobiety i mężczyźni, a także ludzie wywodzący się z różnych kultur posiadają tak zróżnicowane doświadczenie, że stanowi ono barierę w procesie porozumiewania się. Ich zróżnicowane życiowe doświadczenie i odmienna perspektywa stanowią przeszkodę w zbliżeniu oraz dzieleniu się wiedzą i ideami. W tej sytuacji jednostki często nie potrafią przewidzieć reakcji i zachowań drugiej osoby. Wywołuje to obawę o rezultat komunikowania, która może być wyrażana przez uczestników procesu w bardzo różny sposób. Jedni maskują lęk, inni stają się ulegli bądź nieugięci, jeszcze inni zachowują się agresywnie. Jeśli przyjmiemy, że pożądanym efektem końcowym procesu komunikowania ma być wzajemne porozumienie uczestników, to każda z tych reakcji może zakłócić jego osiągnięcie.    '

KOMUNIKAT/PRZEKAZ

KOMUNIKAT    KOMUNIKACYJNY

Zajmuje centralne miejsce w procesie komunikowania między nadaw- t0 kompleksowa struktura, cą i odbiorcą. Jest elementem łączącym uczestników procesu i stanowi znaczenia symbole kodowa.

zawartość, treść komunikowania.    nie i dekodowanie, forma

i organizacja.

KANAŁ

Rozumiany jest jako droga przekazu i środek transportu komunikatu od nadawcy do odbiorcy. Z jednej strony, np. w komunikowaniu interpersonalnym, gdzie nadawcę i odbiorcę łączy jedność czasu i przestrzeni, kanał ma charakter symboliczny. Zbudowany jest z symboli i znaczeń, jakie docierają do odbiorcy za pośrednictwem jego wszystkich zmysłów, zaangażowanych w procesie. Nie ma tu jednak możliwości zapisu komunikatów i ich konserwacji. Z drugiej strony, np. w komunikowaniu pośred-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SNC00471 __ 2.1. Istota procesu komunikowania międzyludzkiego 63 Melvin DeFleur określił komunikowan
SNC00476 ł; _2.1. Istota procesu komunikowania międzyludzkiego 67 komunikowania nabiera charakteru t
61776 SNC00476 ł; _2.1. Istota procesu komunikowania międzyludzkiego 67 komunikowania nabiera charak
87529 SNC00469 2.1. Istota procesu komunikowania międzyludzkiego 2.1.1. Etymologia terminu komunikow
SNC00479 2.1. istota procesu komunikowania mteP/ylud/kiago ę<j uymi jednostkami, grupami, spoiw z
SNC00491 __2.2. Klasyfikacja procesów komunikowania 79 Formy komunikowania werbalnego forma ustna Da
60579 SNC00486 2.2. Klasyfikacja procesów komunikowania 75 tek vb> 1 >H vc media. środki majow
Istota komunikowania się► Istota procesu komunikowania Komunikowanie jest procesem porozumiewania si
36094 SNC00495 2.2. Klasyfikacja procesów komunikowania 33 1,1 „ lnuuMliiktu U* dlgltalnym forma i t
3)    Komunikat - zajmuje centralne miejsce w procesie komunikacji między jego nadawc
IMAG0293 ■ ISTOTA LOGISTYKI DYSTRYBUCJI MIĘDZYNARODOWEJ Czego dotycz*! różnico w systemach dystrybuc
IMG 30 Rozdział VIModele aktów i procesu komunikacji It is interesting to see how some of the influe

więcej podobnych podstron