13378 IMGF38 (2)

13378 IMGF38 (2)



46

praw stałych, niezmiennych, rządzących Wszechświatem, niemożliwy jest wszelki postęp, a także badania naukowe, jeśli nie mają być absurdalne. Współczesny filozof uzasadnia:

Jeżeli badacz formułujący system fundamentalny w zakresie filozofii lub nauki, w ramach twierdzeń pierwotnych nie zakłada istnienia Absolutu, lub w ramach twierdzeń wieńczących nie dochodzi do tej konstatacji, to o tymże systemie da się orzec, że zawiera aporie lub jest zanurzony w logicznej przestrzeni absurdu .

Absolut — według cytowanego wyżej J. M. Hoene-Wrońskiego jest „zasadą wszystkiej rzeczywistości”53. Przyjęcie tego założenia w pedagogice teonomicznej nie tylko wyznacza kształt teorii pedagogicznej, w tym także teorii poznawania dzieła literackiego, co nas w tym miejscu także interesuje, lecz także określa najogólniej treści praktyki szkolnej, w której zdecydowanie powinno dominować - jak to pokazał A. E. Szołtysek w „Filozofii wychowania” — wychowanie nad nauczaniem, prawo prepozytywne nad pozytywnym54, wartości samoistne nad wartościami niesamoistnymi55.

Jądrem pedagogii teonomicznej powinno być czysto duchowe przeżycie tak pojęte, jak to je przedstawia cytowany wyżej Adolf E. Szołtysek w Metafizyce jedni. Autor ten pisze:

Czysto duchowe przeżycie (jako kumulacja i zogniskowanie energii duchowej), wtórnie może się upostaciowić (uzewnętrznić) na gruncie filozofii lub religii, nauki lub sztuki, choć jego „natura" (Platona aletheia) jest zawsze taka sama.

Doświadczenie przeżycia stanowi jądro nośnej (paradygmatycznej) teorii naukowej, systemu filozoficznego lub dzieła sztuki .

Odsyłając zainteresowanych do cytowanej pracy filozofa, chciałbym jeszcze podkreślić, że duchowe przeżycie jest pojęciowo niewyrażalne, znajduje się — takiej metafory używałem wcześniej w swoich pracach — w „cieniu słowa”. Słowo ludzkie zniekształca je, deformuje.

52 A. E. Szołtysek, Metafizyka jedni, Katowice 1994, s. 13.

" J. M. Hoene-Wroński, op. cit., s. 123.

A. E. Szołtysek. Filozofia wychowania, Toruń 1998.

55    Relacje między tymi wartościami szerzej omawiam w książce Przestrzeń edukacyjna. Zielona Góra 1995.

56    A. E. Szołtysek, Metafizyka jedni, op. cit., s. 106. Przekonania te bliskie są wyżej omówionym poglądom A. Einsteina.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dlaczego FIZYKA? ♦ Satysfakcja ze zrozumienia praw rządzących Wszechświatem; ♦ Szerokie możliwości
46 pański", daje jednak uczniom wszechstronne zawodowe wykształcenie. W ciągu trzydziestu lat
PAGE2 Obok praw fizycznych, które rządzą światem materialnym, istnieją także prawa duchowe, które re
l.Byt u Heraklita i Parmenidesa: Heraklit: Byt u Heraklita- Przyjął on, że niezmienną zasadą wszechr
I Penrose Roger Droga do rzeczywistości Roger Penrose DROGA DO RZECZYWISTOŚCI Wyczerpujący przewod
Slajd13 (46) Założenia dotyczące preferencjikonsumenckich: -kompletność preferencji - konsument jest
IMG?46 Zawód nauczyciela nie stanowi wyjątku i często jest przedmiotem interpretacji i psychoanaliz
34 WSZECHŚWIAT większość jest po prostu przepompowywana przez roślinę i wydalana na zewnątrz za
skanuj0178 (2) Ponieważ K, dla danego okresu są niezmienne, czyli ich wartość jest stalą liczbą, gra
IMG814 (648 x?2) ___149 ^^^^praw^zpieczeństwa .,,„<■ rvzvko i własną odpowiedzialność. Jest io sf
IMGw33 rządza posiadacz postawy, jest poprawna. Ktoś może mieć subiektywnie racjonalną postawę życzl
obraz1 94 E. E. Evans-Pritcharci - Religia Nuerów wszechświat, to jest wola, pozwól nam żyć w pokoj
obraz1 (57) 94 E. E. Evans-Pritchard - Religia Nuerów wszechświat, to jest wola, pozwól nam żyć w p
Obraz4 (46) 16 W szczególnym przypadku, gdy wielkość w dana jest wzorem typu: (2.7)w = Afjx; ‘ ; i-

więcej podobnych podstron