14088 P030511 29 [04]

14088 P030511 29 [04]



klęskę ponoszą jednak ci, którzy zawierzą uczuciu najcenniejszemu i najbardziej pożądanemu — miłości, albowiem „strasznie jest patrzeć, jak miłość umiera” (Lombard złudzeń). Słowa miłości kłamią: zdradzają i oszukują kobiety uNajświętsze słowa naszego życia) i mężczyźni |Lombard złudzeń), a zawiedzione zaufanie na zawsze niszczy wiarę w prawdziwość jakichkolwiek uczuć (dziennikarza w Kanciku oszukiwano „przez czas bardzo długi, kiedy był jeszcze nic nie znaczącym debiutantem, i teraz, gdy wybił się jakoś z niesłychanym trudem o pół cala w górę — wiedział dobrze, iż nigdy już nie będzie w stanie uwierzyć drugiej dziewczynie, że kocha go za darmo i dla niego samego”).

Miłość zawsze i wszędzie ponosi klęskę, bo jeśli nie zniszczą jej inni ludzie, to dokona tego obiektywna rzeczywistość, oferująca zakochanym tylko bezdomność, beznadzieję i obezwładniającą mizerię codziennego bytowania (Pierwszy krok w chmurach, Odlatujemy w niebo).

W tym odartym z wartości świecie nie ma miejsca także dla nadziei, że kiedykolwiek i gdziekolwiek może być lepiej („Wszędzie jest tak samo” — mówi chłopczyk w Oknie, narrator Listu stwierdza: „Życie ma tutaj jedną twarz”, a zdradzony mąż z opowiadania Odlatujemy w niebo nawet nie gniewa się na swego rywala, bo zna daremność marzeń o lepszym życiu).

Bohaterowie Hłaski dotkliwie odczuwają swoją bezdomność. Akcja większości opowiadań rozgrywa się na ulicy (Pijany o dwunastej w południe, Dwaj mężczyźni na drodze, Pętla), w knajpie lub snobistycznej kawiarni {Pętla, Lombard złudzeń), w prymitywnych barakach {Robotnicy), na łączce za fabryką {Odlatujemy w niebo), na brzegu rzeki w peryferyjnej części miasta {Pierwszy krok w chmurach). Bezdomność, niemożność osłonienia przed innymi ludźmi najbardziej intymnych przeżyć, znalezienia bezpiecznego kąta dla pierwszej miłości, staje się przyczyną dramatu dwojga młodych z opowiadania Pierwszy krok w chmurach. Tytuł tego opowiadania natychmiast też zyskał w czytelniczym odbiorze metaforyczną wykładnię, stając

się symbolem bezdomności i zagubienia młodego pokolenia, bezskutecznie szukającego własnego miejsca na ziemi, w którym mogłoby zrealizować najbardziej oczywiste aspiracje, wykonać swój „pierwszy krok w chmurach”1'.

Degradacji podlegają w opowiadaniach Hłaski także te elementy codziennego bytowania, które w powszechnym odczuciu są symbolem azylu, bezpiecznej przystani, intymnego schronienia przed nieprzyjaznym światem — dom, własne mieszkanie. Jeśli pojawia się tu dom, to — wbrew naturalnym konotacjom — staje się on rodzajem więzienia, miejscem ograniczenia wolności, życiowych szans i możliwości emocjonalnego spełnienia:

Nikt prawie nie przychodził do mnie; mieszkam sam, od lat w tym samym brudnym i brzydkim domu przy jednej z bocznych ulic naszego miasta. Do okna mego pokoju nie zagląda nigdy księżyc, nigdy też nie widzę stąd nieba i gwiazd; mogę oglądać tylko kawałek podwórka i przeciwległą ścianę drugiego domu. (Okno)

Stanęli przed jakimś domem. Był to stary, ohydny, obdrapany dom; jeden z tych domów, przed którym wystarczy, abyś stanął i raz spojrzał, a zobaczysz kupę nieszczęść i marzyć będziesz, aby drzwi tego domu na zawsze były zamknięte przed tobą. Przy piaszczystych i krzywych ulicach dzielnicy zwanej Marymont jest jeszcze wiele, wiele takich domów.

|Najświętsze słowa naszego życia)

Cierpienie jest udziałem każdego polskiego pokolenia, brak perspektyw i klęska marzeń dotyczy bowiem zarówno dojrzałych, rozgoryczonych swym nędznym losem nieudaczników życiowych {List, Dom mojej matki), jak i młodych, jeszcze walczących o swoje szczęście {Pierwszy krok w chmurach, Odlatujemy w niebo, Lombard złudzeń). Gorycz, zawiedzione oczekiwania i samotność bohaterów tych opowiadań składają się na jednostajną w swym posępnym kolorycie wizję ludzkiego losu; zgodną z filozoficznymi koncepcjami egzystencjalizmu.

Są zatem dwie podstawowe przyczyny życiowej porażki bohaterów Hłaski: inni ludzie oraz obiektywna rzeczywistość.

11 Por. S. Stabro, W bursztynowej kuli.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC07332 XXVI HUHATBR W ŚWlKC Us WARTOŚCI klęskę ponoszą jednak ci. którzy zawierzą uczuciu nąjcenni
IMG 29 12 12 Brudniej jednak mówić o tożsamości gatunkowej, o powtarzalności pewnych cech Bzy wzorcó
P030511 29 [02] filmem, przede wszystkim kreacjami Humphreya Bogarta, aktora odtwarzającego role po
P030511 29 [05] XXVIII BOHATER W ŚWIECIE WARTOŚCI Bohaterowie Hłaski żyją w tej samej zgrzebnej rze
skanowanie0025 (29) te TROJACZKIPotrzebne kremowy k czarny ci n c1, Podziel karton na sześć czę
28. 29.04.2020r Mgr Zbigniew Kołaczek Historia najważniejszych Zabytków
20220 Skanowanie 10 04 27 41 (25) ci owe. Struktury takie rodzą się ze zwykłego codziennego doświad
2013 04 13 38 05 1 ci TklrEj * IV V-j js/_ i L««c LcAk ^Lj cl -    c^Wm La I f
TERMIN? 18-20.05.2018 TERMIN ZGŁOSZEŃ: 29.04.2018 r. KOSZT: 85 zł > START: Chrośnica META:

więcej podobnych podstron