15081 M1998

15081 M1998



Niemiecki czołg lekki z II wojny światowej

PzKpfw I Ausf.B (Panzer I)

Długość:

Szerokość:

Wysokość:

Masa:

Silnik:

Moc silnika: Prędkość maks.: Zasięg na drodze: Zasięg w terenie: Uzbrojenie: Załoga:


30

1,4 m 0,6 m 0,37 m


Czołg lekki PzKpfw I powstał na zlecenie generała Lutza. Zakłady Kruppa opracowały podwozie czołgu, które przeszło próby poligonowe w 1933 roku. W roku 1935 czołg oznaczony jako PzKpfw I Ausf.A trafił do produkcji seryjnej. Po zmianie układu trakcyjnego (zwiększono z 4 do 5 ilość kół nośnych) i zastosowaniu innego silnika nową wersję oznaczono Ausf.B. Produkcję nowego modelu podjęły Zakłady Krupp -Gruson, Henschel i MAN. Ogółem do 1937 roku wyprodukowano 5897 czołgów PzKpfw I w wersjach A, B, C i F. Bojowo były użyte podczas wojny domowej w Hiszpanii, w inwazji na Polskę, podczas walk we Francji i w Rosji. Na podwoziu Panzera I zbudowano też szereg innych wozów bojowych:    dział

samobieżnych, czołgów dowodzenia, ciągników itp. Dane taktyczno-techniczne:

4420 mm 2060 mm 1720 mm 6000 kg

Maybach NL 38 TRKM 100 KM

40 km/h (na drodze) 140 km 115 km

2 x km 7,92 mm 2 ludzi

Pokonywanie przeszkód: wzniesienia:

rowy:

brody:

ściany:

Kartonowy model czołgu PzKpfw I Ausf.B opracowano w skali 1:25 w oznaczeniach 3 kompanii 5 Pułku Pancernego 3 Dywizji Pancernej - Niemcy, początek 1940 roku.

UWAGI OGÓLNE

Model czołgu Panzer I jest stosunkowo łatwy do wykonania. Wszystkie elementy oznaczone gwiazdką (*) należy nakleić na tekturkę o grubości 0,5 mm, a oznaczone dwoma gwiazdkami (**) naklejamy na tekturę o grubości 1 mm. Pola oznaczone "W" należy wyciąć. Linie zagiąć nacinamy lekko żyletką, lub lepiej natłaczamy (paginujemy) tępą końcówką noża. Elementy owalne przed sklejeniem przeciągamy po krawędzi stołu lub nożyczek.

UWAGA: oznakowania na kadłubie w kształcie obróconej litery "E" należy zamalować żółtym mazakiem.

OPIS BUDOWY MODELU

Szkielet kadłuba sklejamy z elementów 1L, 1P, 2, 3, 4, 5, 6 wg rys. 1. Szkielet oklejamy: górę cz. 7, spód i boki cz. 8. Przyklejamy błotniki cz. 9L i 9P. W wycięcie w cz. 7 wklejamy cz. 10. Przyklejamy boki podstawy wieży cz. 11L i 11P. Z cz. 12, 13, 14, 15, 16 i 16a wg rys. 2 sklejamy szkielet wieży. Oklejamy go sklejkami 17 i 18. W oznaczonych miejscach przyklejamy klapę włazu cz. 19 + 19a i łoże ckm-ów cz. 20 + 21. Z przodu kadłuba widoczne niezadrukowane miejsca błotników zaklejamy sklejkami 23L i 23P. W oznaczonych miejscach przyklejamy cz. 24L i 24P, właz boczny cz. 25, oraz pokrywy cz. 27, 28, 29, 30 i 31. Z krążków 32 i paska 32a sklejamy walec i przyklejamy od spodu do wieży. Po włożeniu wieży w otwór w kadłubie powinna się ona swobodnie obracać. Na wieży przyklejamy elementy 33, 34 + 34a i 34' + 34a'. W oznaczonym miejscu przyklejamy cz. 35a, a do niej rurę cz. 35. Sklejamy i przyklejamy cz. 36 + 36a. Tłumik cz. 37 + 37a, b sklejamy w walec. Z cz. 37c, d i 38, 38a sklejamy wylot rury wydechowej i przyklejamy do cz. 37a. Wg rys. 4 sklejamy tylne haki cz. 39 + 39a. Zaczep cz. 40, 40a, b przyklejamy do kadłuba. W oznaczonym miejscu przyklejamy na kadłubie wizjer cz. 41 + 41 a. Z cz. 42, 42a, b i 43, 43a, b sklejamy trzy reflektory i wg rys. zestawieniowego przyklejamy je z przodu kadłuba i na błotnikach. Na lewym błotniku przyklejamy łopatę cz. 44 i hak cz. 45, a na prawym w oznaczonym miejscu cz. 46 + 46a, b. Wg rys. 5 sklejamy i przyklejamy przednie haki cz. 47 + 47a. Nacinamy i sklejamy zgodnie z zaznaczonym obok elementu profilem cz. 48 i przyklejamy ją na prawym błotniku (patrz rys. 3). Cz. 49 sklejamy w rurkę, oklejamy paskiem cz. 49a, przyklejamy denko cz. 49b i wklejamy w otwór w cz. 11P (patrz rys. zestawieniowy). Sprężyny amortyzatora cz. 50 + 50a sklejamy w walce i przyklejamy do kadłuba (patrz rys. zestawieniowy). W oznaczonych miejscach przyklejamy pokrywę cz. 51 i skrzynkę narzędziową cz. 52. Wg rys. 6, 7, 8, 9, 10, 11 i zestawieniowego z cz. 53 - 66 sklejamy układ jezdny. Koła oklejamy gąsienicami wykonanymi z cz. 67, 67a i 68. Wg wzorów I, II, III, IV i V wykonujemy elementy z drutu, malujemy je na kolor czarny i za pomocą pasków cz. 69 (III, IV i V) przyklejamy w odpowiednich miejscach wg rys. zestawieniowego.

Gotowy modei zalecam wyretuszować szarą farbką w widocznych miejscach łączeń i załamań kartonu. Dla zwiększenia trwałości model można polakierować lakierem bezbarwnym.

MODELIK 14/98 ISSN 1428-3840 PzKpfw I Ausf.B    WYDANIE II

Oprać, modelu:    Dariusz Zygmański

Projekt okładki:    Zenon Pecko

Redakcja numeru:    Janusz Oleś

WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE © Madę in Poland


Wydawca:

WYDAWNICTWO „MODELIK” Janusz Oleś

74-100 Gryfino; ul. Szczecińska 10 tei./fax: (091) 40-45-299 Korespondencja:

74-100 Gryfino; skr. poczt.125


UWAGA!

Prowadzimy sprzedaż wysyłkową dla odbiorców indywidualnych. Szczegółowy wykaz modeli dostępnych aktualnie w sprzedaży wraz z cenami i warunkami zakupu wysyłamy na życzenie po otrzymaniu koperty i znaczka na list. Istnieje możliwość założenia prenumeraty. Zapraszamy do współpracy sklepy modelarskie i księgarnie zainteresowanym prześlemy ofertę._



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
d e 1 : 25 IPzKpfw III Ausf. M NIEMIECKI CZOŁG ŚREDNI Z II WOJNY ŚWIATOWEJ
docu0001 rosyjski czołg lekki z ii wojny światowej
docu0001 (2) BT-2 ROSYJSKI CZOŁG LEKKI Z II WOJNY ŚWIATOWEJ
M1997 Niemiecki samolot rozpoznawczy z II wojny światowejHENSCHEL Hs-126 A-1Opracowanie modelu: Ja
Cover Rosyjski czołg ciężki z II wojny światowejT-100HISTORIA W 1938 roku najcięższy, 5 wieżowy ros
HETZ?SCR Niemiecki lekki niszczyciel czołgów z II wojny światowejJAGDPANZER 38 (t) HetzerOpracowanie
docu0002 Rosyjski lekki czołg kołowo-gąsienicowy z II wojny światowej 24 grudnia 1930 roku w Nowym J
docu0002 (2) Rosyjski lekki czołg kołowo - gąsienicowy z II wojny światowejBT-2 35/38 cm 10,2- 11 to
History (3) Sd.Kfz.173 Ausf.GJAGDPANTHER W czasie II wojny światowej armia niemiecka wyposażona była
45293 M1998 DODGE WC-51 (3/4 t.) AMERYKAŃSKI SAMOCHÓD TERENOWY Z II WOJNY ŚWIATOWEJ
B (64) NAJLEPSZY CZOŁG II WOJNY ŚWIATOWEJ 30 lat temu — 9 maja 1945 roku zakończyła się najcięższa,

więcej podobnych podstron