17172 Wagony kolejowe i hamulce (227)

17172 Wagony kolejowe i hamulce (227)



fery. Położenie 4 dźwigni sterowniki* odpowiada więc fazie Ha działania rozdzielaczy powietrza znajdujących się w układzie hamulca pociągu.

Omawiany sterownik ma jeszcze dwa pomocnicze położenia: w położeniu 3 dźwigni następuje odcięcie wszystkich połączeń między przestrzeniami pneumatycznymi, a w położeniu 6 włącza się do działania hamulce pociągu w przypadkach awaryjnych przez połączenie przewodu głównego bezpośrednio z atmosferą.

3.9.2. Sterownik Knorr odmiany D 2

Schemat struktury przyrządowej sterownika Knorr D 2 o nowoczesnej konstrukcji, opartej na elementach membranowych i zaworach grzybkowych, przedstawia rysunek 11.35. W sterowniku wyróżniają się dwa głów ne przyrządy: zadający i wykonawczy.

W przyrządzie zadającym znajduje się dźwignia sterująca 1 połączona nieruchomo z tuleją 2, wyposażoną w wewnętrzne krzywki, stykające się z trzonami zaworów 3, 4 i 5. W tulei 2 jest umieszczona sprężyna oparta jednym krańcem o płytę oporową 6, a drugim — o krążek usztywniający membrany 7. Popychacz płyty oporowej sprężyny współpracuje z podkładką w tulei 2, wyprofilowaną w taki sposób, że podczas obrotu dźwigni zmienia się obciążenie sprężyny. W osi membrany znajduje się kanał przelotowy, zakończony ruchomym gniazdem zaworu 8, oraz zawór 9.

Przyrząd wykonawczy jest zespołem dwóch przyrządów membra-nowo-zaworowych: powtarzacza sygnałów i zasilacza. Komory przyrządu wykonawczego są połączone ze zbiornikiem głównym, przewodem głównym, z atmosferą oraz ze zbiornikiem sterującym i opóźniającym.

Między komorą zasilacza połączoną ze zbiornikiem głównym oraz komorą połączoną z przewodem głównym znajduje się zawór 10. W kanale między komorą zbiornika głównego i dalej położonymi przestrzeniami pneumatycznymi powtarzacza jest zawór 11.

Dźwignia sterująca ma 13 położeń określających stany funkcjonalne hamulca pociągu, z których położenia 1, 2, 3 mają takie samo znaczenie, jak w sterowniku Knorr z suwakiem obrotowym. Dalsze położenia dźwigni są przeznaczone do skokowej zmiany wzrastającego lub obniżającego się ciśnienia w siłownikach i siły hamowania pociągu.

Przemieszczanie dźwigni sterującej w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara między położeniami 4 i 12 zmniejsza napięcia sprężyny nastawczej w tulei 2. Pod wpływem ciśnienia panującego w zbiorniku sterującym 12 membrana 7 zostaje uniesiona, a zawór 8 otwarty. Sprężone powietrze przedostaje się — w zwolnionym tempie — przez opór pneumatyczny do przestrzeni nad membraną, a następnie do atmosfery. W wyniku tego następuje spadek ciśnienia w komorze 14 powtarzacza.

227


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wagony kolejowe i hamulce (227) fery. Położenie 4 dźwigni sterowniki* odpowiada więc fazie Ha działa
Wagony kolejowe i hamulce (130) 1 — rama okna, 2 — dźwignia, 3 — łącznik, i — sprężyna, 5 — rolka, 6
82980 Wagony kolejowe i hamulce (14) wagonie musi być zgodne z odpowiednimi przepisami międzynarodow
Wagony kolejowe i hamulce (14) wagonie musi być zgodne z odpowiednimi przepisami międzynarodowymi. P
Wagony kolejowe i hamulce (223) Rys. 11.32. Sterowniki hamulca pociągu a — Knorr z suwakiem obrotowy
Wagony kolejowe i hamulce (235) i-L-T Ttys. 11.39. Sterownik hamulca lokomotywy Oerłikon odmiany FD
82980 Wagony kolejowe i hamulce (14) wagonie musi być zgodne z odpowiednimi przepisami międzynarodow
Wagony kolejowe i hamulce (226) Rys. 11.34. Schemat struktury przyrządowej sterownika Knorr z suwaki
46535 Wagony kolejowe i hamulce (233) Wywoływanie sygnałów w elektrycznych obwodach sterowania odbyw
82742 Wagony kolejowe i hamulce (231) cając dźwignią w kierunku odwrotnym następuje ściskanie spręży

więcej podobnych podstron