i \ lnncji problemowej, która umożliwia osiąganie pożądanego celu341. Zatem
I. .logia jest teorią metody, powstała pod wpływem rozwoju nauki jako wyra/
, I ojenia potrzeby badania ogólnej problematyki metody, jej stosunku do in i. .l/ii-dzin, jej różnych przejawów przydatności i ograniczoności342.
‘ obrc powyższego skoro metoda jest sposobem postępowania to technika ba i jest określoną czynnością służąca do uzyskania pożądanych danych. Jesl
• • m w yoclrębnioną z danej metody procedurą polegającą na wykonaniu określo
i mości badawczej.
i i-ile badanie dowolnego obiektu opiera się bądź na rozkładaniu go na części
• i i bądź na łączeniu określonych części składowych w pewną, interesująci|
I. mego punktu widzenia całość. Stąd analiza i synteza są najogólniejszymi liimi przetwarzania materiału badawczego, w aspekcie zdobywania informacji yeh konkurencji.
il hulając, że działanie konkurencji (strony przeciwnej) ma charakter celowy . mi/owany możemy twierdzić, że stanowi określony system. Zatem w pracy
II. hi gospodarczego można stosować systemowe rozwiązywanie problemów'1 \ mil i/, u systemowa jako swoista dziedzina praktycznych zastosowań badan
' iirnwych wywodzi się z różnych źródeł. Jednym z najistotniejszych były nic i|ilo ic zastosowania wojskowe w okresie II wojny światowej. Potrzeby sil iu < li związane z problemami usprawniania organizacji i funkcjonowania sy:. .ilki, uzbrojenia, zaopatrywania i obsługi itp. przyniosły tzw. grupy badań
I i > i |l (irupy te, będąc w istocie interdyscyplinarnymi zespołami badawczymi
> i d \ metody naukowe, przede wszystkim metody matematyczne, pozwalają < umiłowanie wniosków i zaleceń, stanowiących podstawę podejmowania dc m maksymalizujących efekty za pomocy posiadanych sił i środków bądź za i • 111. osiągnięcie wyznaczonego celu przy minimalnym nakładzie sił i śród W len sposób powstały badania operacyjne, które przyniosły, po/n
• iipllwymi sukcesami w praktyce gospodarczej i wojskowej, zainteresowanie
aniem metod matematycznych w podejmowaniu decyzji. Powstało wiek
......li melod optymalizacji (liniowej, nieliniowej, dynamicznej) oraz modeli
h In dziedzinach. Zastosowanie tych metod i modeli zawsze wiązało się z clą • u do uzyskania racjonalnych odpowiedzi na pytania zmierzające do uzysku
• i dp. i w ied/.i, w jaki sposób uzyskać najlepsze efekty344.
i i dalność wywiadu gospodarczego powodowana jest z zasady powstaniem
• I..iu i sytuacji decyzyjnej i wygenerowaniem problemu do rozwiązania. Pm
' .. ni decyzyjnym określa się w literaturze przedmiotu sytuację, która jest zwii|
. t wyborem celów, sposobów i środków działania określonego obiektu. Pm
II ni decyzyjny charakteryzują trzy podstawowe wymiary: poziom złożoności
. ni dynamiki i poziom niepewności. Ze względu na nasilenie wymienionych
l'ui S Kamiński, Nauka i metodo, I ublln 1992. r Monkiewicz, Anat im systemówo, wyil cyt,
M Wr/oitok. ikona {>r.<u Iwnl^o I /iroynn.-owonlr . </><ro'n\to w wojskach lądowych, AON.
.ku 'IIIm
poziomów można mówić o problemach: prostych i złożonych, statycznych i dynamicznych, pewnych i niepewnych (ryzykownych)'45.
Problemy poznawcze natomiast związane są z potrzebą identyfikacji: obiektu (konkurencji) i otoczenia (środowiska działania), istotnych relacji między elemen-laini obiektu (np.: elementy struktury firmy konkurencyjnej) oraz między stanami obiektu (poziom zapasów, możliwości produkcji) i stanami otoczenia (warunki regionalne, społeczne, demograficzne). Można zatem mówić o problemach identy-likacji struktury i zachowania się obiektu w otoczeniu. Ogół problemów można podzielić na trzy podstawowe klasy, tj. problemy o:
a) dobrze określonej strukturze (well-structured), czyli problemy, które można przedstawić w postaci skwantyfikowanej (ilościowej);
b) nieokreślonej strukturze (unstructured), czyli problemy, które można przed-•lawić wyłącznie jakościowo w postaci werbalnej (opisu słownego);
c) słabo określonej strukturze (ill-structured), czyli problemy mieszane, tj. zawiera-|i|ce zarówno czynniki ilościowe, jak i jakościowe, z przewagąjakościowych.
Ogólny schemat identyfikacji sytuacji problemowej z punktu widzenia doboru metody rozwiązania problemu przedstawiono na rysunku 5.
mhIIu l’ Sienkiewicz, Analiza systemowa, podstawy I 'zastosowania. Warszawa IW4, s. 31, Rys. 5. Iclontyflknc|łi NyfuncJI problemowej