19181 skanuj0001 (218)

19181 skanuj0001 (218)



-ania z osobami i postaciami, których nigdy nie spotkały w rzeczywistości, a więc ■platerami bajek, filmów.

■Psychologowie rozwojowi uważają, że w kształtowaniu prospołecznych zachowań dziecka ważną rolę odgrywają takie środki wychowawcze jak: (1) modelowane, kiedy to dorośli zachowują się tak, jak chcieliby, aby zachowywały się ich dzieci, ■raz (2) indukcja, polegająca na podawaniu wyjaśnień, odwołujących się do dzie-dęcej ambicji, chęci stania się dorosłym i troski o innych (Eisenberg, 1992).

3.7.5. Negatywne zachowania dziecka

■Rodzice i wychowawcy obserwują u dzieci takie negatywne zachowania jak ■resja i brak posłuszeństwa.

■Przez agresję rozumie się działanie, które jest podejmowane z intencją szkodze-IMinnym. Agresja pojawia się w rozwoju dziecka wówczas, gdy zaczyna ono rozu-keć, że może być przyczyną zmartwień innych osób, a jednocześnie wie, co może ■ągnąć ukazując, że jest zmartwione (Macoby, 1980).

^■Dzieci przejawiają dwie formy agresji: instrumentalną i wrogą. Agresja instrumentalna (instrumental aggression) występuje w dążeniu do osiągania czegoś ^fegnionego: przedmiotu, miejsca. W takim przypadku dziecko może popychać ■Hie dziecko, uderzać. Z kolei agresja wroga (hostile aggression), nazywana także ■presją zorientowaną na osobę” jest obliczona na sprawienie bólu innej osobie, ■równo przez odwet, jak i sposób ustalania dominacji. Agresja instrumentalna zani-kJiwraz z wiekiem, w miarę jak dzieci uczą się zachowywać kompromisowo. ^Btomiast agresja zorientowana na osobę wzrasta między 4. a 7. r.ż. (Shantz, 1987). ^^Rrsze dzieci przedszkolne są także w stanie rozpoznać, kiedy ich rówieśnik jest I ranyślnie złośliwy i atakuje.

■Dzieci obu płci wykazują w toku rozwoju podobne zachowania, jednak chłopcy ^^Eardziej agresywni niż dziewczynki, a różnica ta zaznacza się w wielu kulturach, ^■łopcy są bardziej skłonni bić się, popychać, obrażać, grozić pobiciem (Ciick, Grotpeter, 1995). Różnice te powiększają się w 2. i 3. r.ż. U dziewczynek zachowa-I ńa agresywne zmniejszają się do 2. r.ż., a potem nieznacznie rosną. Natomiast ^^Blłopców obserwuje się stały wzrost zachowań agresywnych (Legault i Strayer, ■990). Niektórzy uzasadniają większą skłonność chłopców do bójek ich wyższą ^■ywnością fizyczną (Parsons, 1982). Inni są skłonni wiązać zauważone różnice ^■achowaniu agresywnym chłopców i dziewczynek ze stereotypem płci wzmac-| aianym przez odmienne zachowania rodziców (Fagot i Leinbach, 1989).

■Między 1. a 2. r.ż. występuje wzrost agresji instrumentalnej skierowanej narodzeń-I awo. Do 18. miesiąca dokuczanie i agresja fizyczna (zadawanie bólu) występują tak ■sno często. Pod koniec 2. r.ż. dzieci częściej dokuczają rodzeństwu niż zadają ból ■Dunn, 1988). Powodem agresywnych zachowań często staje się przedmiot w ręku ^boego dziecka, który do tego momentu nie stanowił obiektu pożądania. Ciekawe, że po ^■yskaniu przez jedno z dzieci tego przedmiotu, żadne z nich nie jest nim dłużej zain-^■sowane. Chęć posiadania przedmiotu a także możliwość „wygrania” z innymi stanowią nowe elementy dziecięcej interakcji. U dzieci między 3. a 6. r.ż. bójki o przed-

117


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0021 głównym tematem rycerskiej pieśni i legendy, łatwo zrozumieć, czemu prowincje, do których
skanuj0069 Zakażenia szpitalne tując nowy. Natomiast nigdy nie wolno odłączyć pojemnika od systemu,
I i 3 Na podwórku było prawie pusto. Tylko na ławce siedziała Ania, z którą nikt się nigdy nie
skanowanie0018 (14) Chwaliłem sie (dlaczego?) kilku niegodziwymi postępkami, których nigdy nie popeł
USŁYSZYSZRZECZY, KTÓRYCH NIGDY NIE SŁYSZAŁEŚ Dobra robota” ,Wow, to było szybko1 Brzmiało
188 Anna Jaśkiewicz pozytywny stosunek do przyjeżdżających turystów (57%) i nigdy nie spotkała się z
62070 Obraz5 (39) * Nigdy nie spotkałem nikogo z historią tak dramatyczną jak Tony’ego Cicorii, mie
Scan 090220 0056 140 Z drugiej strony, u bogatych ludzi w Ameryce nigdy nie spotkałem owej dumnej po
skanuj0210 218 Na rysunku widzimy dwie wielkości produktu. 0A i 03, pr/.y których Uk - Kt. Wielkość

więcej podobnych podstron