16779 skanowanie0043 (13)

16779 skanowanie0043 (13)



Znaczenie międzynarodowe mają także niektóre inne drogi, nie zaliczone oficjalnie do „europejskich”, np. odgałęzienie autostrady śląskiej przez Bolesławiec i Zgorzelec do Górlitz i Drezna, drogi Wrocław—Zielona Góra—Słubice, Kraków—Zakopane z odgałęzieniem do Chyżnego i Łysej Polany, Rzeszów—Krosno—Przełęcz Dukielska oraz inne dojazdy do przejść granicznych, jeżeli nie służą wyłącznie ruchowi lokalnemu.

2.    Drogi o znaczeniu krajowym. Są to główne drogi, łączące między sobą miasta wojewódzkie oraz inne ważne ośrodki gospodarcze, kulturalne i rekreacyjne o znaczeniu ogólnokrajowym. Bezsporne wyróżnienie takich ośrodków Jest trudne, należałoby się tutaj kierować natężeniem ruchu i zasięgiem przejazdów odbywanych daną drogą. Przykładowo za drogi o znaczeniu krajowym należałoby uznać dojazdy do Kołottzegu, na Mierzeję Helską, do Augustowa, Białowieży, nad Wielkie Jeziora Mazurskie,' w Bieszczady, Pieniny, Tatry, do Kotliny Żywieckiej, Wisły, Kotliny Kłodzkiej i Kotliny Jeleniogórskie! (jeżeli nie są to drogi międzynarodowe).

Najważniejsze drogi krajowe rozchodzą się promieniście z Warszawy i oznaczone są numerami 10—19, są to:

10    Warszawa—Gdańsk;

11    Warszawa—Suwałki—(Kowno);

12    Warszawa—Białystok—(Mińsk);

13    Warszawa—Terespol—(Brześć);

14    Warszawa—Lublin—Zamość—(Lwów);

15    Warszawa—Kielce—Kraków—Zakopano;

16    Warszawa—Częstochowa—Katowice—Cieszyn;

17    Warszawa—Poznań—Kostrzyn nad Odrą;

18    Łowicz—Łódź—Wrocław—Kudowa Zdrój;

19    Płońsk—Toruń—Bydgoszcz—Piła—Szczecin.

Większość tych dróg wchodzi w skład sieci międzynarodowych dróg „europejskich”.

Kolejne wyższe numery mają drogi odgałęziające się od -nich, a następnie drogi poprzoczno. Mniej woźne drogi są oznaczone g numerami trzycyfrowymi.    t

3.    Drogi o znaczeniu regionalnym. Są to drogi łączące mia- ]■ , sta oraz inne ośrodki ważne w skali województwa. Sieć ich jest gęsta, gdyż ogółem w kraju znajduje się 810 miast. Wiele z nich

jest Jednak połączonych drogami wyiazych kategorii — krajowymi i Ł międzynarodowymi.

4.    Drogi o znaczeniu lokalnym, obsługujące ośrodki gminne

i miejscowości wiojskie. Sieć tych dróg jest najgęstsza, mają one | jednak mało znaczenie dla ruchu pozalokalnego, ponieważ często kończą się ślepo. Większość dróg o znaczeniu lokalnym nie ma

jeszcze nawierzchni ulepszonej. Powstające obecnie nowe drogi twarde naleią głównie do tej kategorii.

Znaczenie lokalne mają również ulice miejskie, nie zaliczano do dróg publicznych, z wyjątkiem odcinków przelotowych dróg państwowych 1 lokalnych przez mniejsze miasta. Długość jezdni ulic miejskich wynosi w Polsce 47,4 tys. km, z czego jezdni o nawierzchni twardej 33,9 tys. km, a o nawierzchni ulepszonej 25,0 tys. km. Aby uzyskać faktyczną długość sieci drogowej przydatnej dla ruchu samochodowego, należy długość dróg publicznych o nawierzchni twardej powiększyć o długość ulic z twardą nawierzchnią.

Oficjalna nomenklatura dróg nie wyróżnia powyższych kategorii Według dawnej klasyfikacji drogi dzieliły się na państwowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne, co miało jednak znaczenie tylko administracyjne. Klasyfikacja z 1962 r. rozróżnia drogi państwowe — mające znaczenie ogólnopaństwowe lub regionalne, drogi lokalne—mające znaczenie miejscowe, oraz drogi zakładowe — stanowiące dojazdy do określonych zakładów, instytucji i gospodarstw.

Bardzo zróżnicowane jest obciążenie dróg ruchem kołowym. Zależy ono nie tylko od ważności danej drogi, lecz także od położenia w stosunku do większych miast i ośrodków przemysłowych, które są źródłem lub celem większości przewozów. Obciążenie dróg szybko wzrasta, w miarę jak zwiększa się liczba pojazdów samochodowych oraz tonaż produkcji przemysłowej i rolnej. W latach 1956—1975 średnia liczba pojazdów na drogach państwowy o twardej nawierzchni wzrosła 3,4 razy, w tym pojazdów samochodowych 5,5 razy. Liczba pojazdów konnych zmalała o 60*/i, a ich udział w ogólnej liczbie pojazdów zmniejszył się s 41*/s do 5*/e. Obciążenie dróg w tonach wzrosło w tym samym okresie 4,2 razy, a w nim pojazdów konnych zmalał z 12*/s do l^/o.

W poszczególnych województwach średnie natężenie ruchu na drogach państwowych wahało się w 1975 r. od 658 pojazdów na dobę (bialskopodlaskie) do 2958 (katowickie). Obciążenie dróg w tonach “ jest jeszcze bardziej zróżnicowane, rozpiętość wskaźników skrajnych dla województw wynosi 1:5.

Z przestrzennego punktu widzenie interesujący jest układ dróg, a więc tworzona przez nie sieć. Najogólniej można powiedzieć, że drogi wyższego rzędu tworzą układy promionisto, których ośrodkami są stolica państwa, miasta wojewódzkie 1 miasta rejonowe (dawne powiatowe). Widać to w układzie dróg mlędzynarodo-

ii Drogowy Rocznik Statystyczny 1976, Min. Komunikacji, s. 82-3.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanowanie0053 (13) J rC Hormony mają znaczący wpływ na homeostazę organizmu człowieka. W >V
131 RELACJE MIĘDZYKULTUROWE strzeń, a także bardziej szczegółowych - choć nie mniej ważnych -
Śląskiego, a także niektóre materiały biurowe. Nie podlegają normowaniu materiały zużywane do prac
54363 Skanowanie 13 11 08 30 (5) poznawczą doniosłość, inne uległy przeobrażeniom, radykalnie różni
DSCF2776 100 Katarzyna Rosner 
porównawcza033 bmp Niektóre jednak stany nie wymagają wiele do zatrudnienia nauczyciela, zupełnie wy
Al i inne nauki Al zaliczana jest do nauk kognitywnych, chociaż nie wszystkie jej metody mają coś ws
162 163 1*3 ROZDZIAŁ VI dziennikarskich. O ile odbiorcy mają świadomość statusu takich informacji ni
Chemia rep66 Inne pochodne mają nazwy specjalne, które mogą nie wykazywać podobieństwa do nazwy utwo

więcej podobnych podstron