1 9

1 9



Z tablicy w podręczniku [zOJ przyjmujemy współczynnik B,, = 0,04368, Rzeczywista odległość osi wynosi

ar t;(J. + Br) = 60(1 + 0,04368) > 62.6 rnm

W celu zmniejszenia nadmiernego luzu obwodowego należy zbliżyć osie (względem odległości wynikającej z korekcji kól zębatych) o wielkość.A'

K —■ up—£?,, = 63.0—62,6    0,4 nim

Zbliżenie osi kół o wielkość K. spowoduje zmniejszenie luzu wierzchołkowego o wielkość k

K 0,4    „ ,

fe - ■ - = — - 0,067 m 6

Luz wierzchołkowy wyniesie zatem c = 0,25m — 0,067m — 0.183 m > 0,1 m

Wierzchołków głów można nie ścinać. Rozstawienie osi współpracujących, kól zębatych wynosi ostatecznie at. = 62,6 mm.

Obliczamy średnice olui kól:

dl = m-zj = 6■ 8 — 48 mm

d<n = m(r, + 2)+2X( = 6(8 + 2)+2-2,2 = 64,4 imn    '    ‘

df j = m(z, - 2,5}+ 2 *, = 6 (8 -2,5)! ■ 2 • 2,2 = 37,4 mm

d2 ~ m ■ z2 — 6 -12 = 72 mm

da2 « m(z2+2) + 2X2 = 6(12+ 2)+2 ■ 0,8 = 85,6 mm

df2 - m(ż2 —2.5)+2X, = 6(12 — 2,5)+2 -0,8 = 58,6 mm

Przykład 14.6

W celu polepszenia parametrów obrabiarki zmieniono m. in. jedną z przekładni zębatych — dotychczasowe koła zębate 'zi — 16 oraz z2 60 o module

m, — 5 mm i zębach normalnych zerowych zastąpiono nowymi —    — 40,

z4= 53 o module m2~ 4 mm. Obliczyć wymiary kói zębatych w nowej przekładni,

Rozwiązanie

Zmianą objęto tylko kola zębate, wobec czego sprawdzamy odległość osi (ułożyskowanie wałów' przy tym założeniu pozostało bez zmian),

Istniejące rozstawienie osi kół at - 0,5 m, (z1+:-i) = 0,5-5(16+60) - 190 mm

ł-

Dla nowej przekładni    '

a = 0,5mz(s3+2.ł) = 0,5-4(40+53)= 186 mm

\ _

Dla dostosowania nowej przekładni do istniejącego rozstawienia osi należy zastosować dodatnie przesunięcie zarysu w obu kolach, wskutek czego powstanie nadmierny luz obwodowy, dlatego należy także przewidzieć wstępnie zbliżenie osi o wielkość- K. Dla nowej przekładni istniejąca odległość osi 190 mm będzie odległością rzeczywistą (oznaczamy ją symbolem. ar), przy czym    -

o


0,0215


<(,. = u + .Brti stąd

_ «r:-«    .190-186

a    .186

Z tablicy w podręczniku ( 20] obliczamy wartość Bp, stosując interpolację i i ni ową: O Lrzym uj cmy Bp k 0,023134.

Według wzoru 13.13 obliczamy wartość korekcji zazębienia

-V , 4- X3 = a ■ Bp = 186- 0,023134 = 4,303 & 4,3 mm

Obliczamy pozorną odległość osi

*tp = a ■[- X j + X2 = 186+4,3 = 190,3 mm

Ponieważ istnieje konieczność zmniejszenia .łujsu obwodowego, obliczamy wartość zbliżenia osi K

K -    - a..    190,3- 190,0 = 0,3 mm

Po zbliżeniu osi zmniejszony luz wierzchołkowy wniesie

c = 0,25m-K = 0,25-4-0,3 = 0,7 mm

Otrzymana wartość c jest większa od minimalnej (c = 0,1 m), a więc nie potrzeba ścinać wierzchołków głów.

Korekcja obu kół wynosi

X | -1 ■ X2 = 4,3 mm-

Przyjmujemy Xx - X, = 2,15 mm.

199


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1 9 Z tablicy w podręczniku [20 [ przyjmujemy współczynnik Br = 0,04368, Rzeczywista odległość osi w
1 9 Z tablicy w podręczniku [20 [ przyjmujemy współczynnik Br = 0,04368, Rzeczywista odległość osi w
19 Tablica 23 ■ Kątowniki iiierównorainienne - wymiary wybrane z normy PN-64/H-93402 Jx, Jy — momen
19 Jeżeli przyjmiemy stopniowe obciążenie belki siłami Ph P2, P2, wówczas praca sił zewnętrznych
16 Tablica 10 Wartość współczynnika stanu powierzchni w zależności od chropowatości powierzchni (r
12 Tablica Zif w Współczynniki wyboczcniowe p dla smukloSci A = 1 ~ 250 (wcdhig PN-62/B-032OO} di
15 Tablica 54 ij%y klinowe - wymiary w;mm. Wyjątek z normy.PN-66/M-85201 Wartość współczynnika tar
19 Hys. 3,1, Do przykładu 3,2Rozwiązanie Obliczamy silę, jaką może przenieść piaskownik z tablicy 4
16 Tablica 10 Wartość współczynnika stanu .powicrzebni /i(, w zależności od chropowatości powierzch
12 Tablica 26, Współczynniki wyboczcniowe /? dla smuklośd X—1~250 (wcdlng PN-62/B-03200) dlii stu
19 Jeżeli przyjmiemy stopniowe obciążenie belki siłami Pl, P2, P2, wówczas praca sił zewnętrznych
19 2 96 ŚWIADOMOŚĆ 96 ŚWIADOMOŚĆ kurencyjne wyjaśnienia, które nie muszą przyjmować istnienia czego
rozdział 2 tom 19 2.9.38. Dodatki i współczynniki do tabeli 28.2. Symbol Warunki
w stanach granicznych nośności należy przyjmować współczynniki bezpieczeństwa zgodnie z tablicą 1.3

więcej podobnych podstron