I Mdli ■ i a
lykt |tn«rity wqiji kiAi*) M N Chum
H ^SS psychicznym. wladaą uiiu./liwmja* I #ro/umt*t»i» poj* członków dano) grupy apoiaojmąj Jaal lnvk>>
HiI HHNwiMSiieaft wiectata gramatyczna, vimóadv»>1«dV •
la Hp|| natomiast *feią zachowań indy* kdualnyi *' l**ł w^4,»«,inir y*f (/ale/na od mofliwuld psychu /nyi h I ftsyCZnycli i/loarltlii), pr«x ■ budowania /dań pi/c/ pofZC /r ipMnytłi i/loiikow danej fcpolecftfto ■wapctcmii iv/ykowej, która jott bytem wspólnym piw; iwaiawia się wy H|^H HM rcali/atję kompetencji, ujawniająi m się w /daniach,
I kędy w latach aiedcmdzi cniąty eh naszego iiulccla narodziła koc j o ilu* |#ly I a, | wraz i nią rozkwitło teoria interakcji językowej, wśród %•* pojawiło mę pr/.ckununic o konieczności poszarzania afery /a appaaó Wspólnych w obrębie mowy. Włączono do nich obok wiedzy na ^^■fanmia /dań (kompetencji językowej) również wiedzę na temat reguł ^Hwanta wypowiedzi w różnych sytuacjach społecznych, czyli kampetem Ją rozumianą juko sposoby budowania wypowiedz i spójnych do w których powstają i których dotyczą (Grabina 1997 b)
asjcz) utożsamiać z komunikacją językową (Grabiafl
B S. Grabias (1997 b, 14, 28), „kompetencja językowa i kompetencja yjna są wiedzą (zatem bytem psychicznym) l ] wiedza ta musi być ■ sprzyjających warunkach społecznych, a jej niedostatek po* ggrykle społeczną izolację jednostki i ograniczenie jej możliwości ]. W myśl współczesnych interpretacji lingwistycznych ( ) sfe* H wspólnych wyznacza ją kompetencja językowa - wiedza pozwą
Hwislle socjolingwistyki kompetencja językowa jeat więc wiedzą na temat Ippfca, i kompetencja komunikacyjna wiedzą na temat zasad użycia języka Itfbfbtc danej społeczności i w konkretnych sytuacjach społecznych Ihrzględn łając osiągnięcia współczesnej lingwistyki, S. Grabias proponuje ■Ił szersze ujęcie pojęcia mowa. Jego zdaniem, mowa stanowi /< spół I jakie przy udziale języka wykonuje człowiek, poznając rzec żywi-i przekazując jej interpretację innym uczestnikom życia społecznego I ne należy utożsamiać z wyłącznie komunikacyjnymi zachowaniami czy z jedynie biologicznie postrzeganym procesem mówienia W uję-^^^^ijolmgwiaty k i pojęcie to powinno obejmować twoim zakresem trzy ro-m Mcfeowań. spełniających odrębne funkcje Są to; czynności poznawcze językowe czynności komunikacyjne oraz czynności tocjalizacyjne ^^HMwórcsc Mowa jest zatem (realizującym się jednocześnie w sferze biolo* ^ psychicznej i społecznej) bytem złożonym z. kompetencji językowej, komunikacyjnej oraz procesu realizacji tych kompetencji Pojęcie ^^HMIMatmiAif z komunik acia językowa (Orahiac 1997 bj
/nu* rii irif.r.i n>_i V ■ . ■.. r ■_■, .