201204235845

201204235845



I Mdli ■ i a


lykt |tn«rity wqiji kiAi*)    M N Chum

H ^SS psychicznym. wladaą uiiu./liwmja* I #ro/umt*t»i» poj* członków dano) grupy apoiaojmąj Jaal    lnvk>>

HiI HHNwiMSiieaft wiectata gramatyczna, vimóadv»>1«dV •

la Hp|| natomiast *feią zachowań indy* kdualnyi *' l**ł w^4,»«,inir y*f (/ale/na od mofliwuld psychu /nyi h I ftsyCZnycli i/loarltlii), pr«x ■ budowania /dań pi/c/ pofZC /r ipMnytłi i/loiikow danej fcpolecftfto ■wapctcmii iv/ykowej, która jott bytem wspólnym piw; iwaiawia się wy H|^H HM rcali/atję kompetencji, ujawniająi m się w /daniach,

I kędy w latach aiedcmdzi cniąty eh naszego iiulccla narodziła koc j o ilu* |#ly I a, | wraz i nią rozkwitło teoria interakcji językowej, wśród %•* pojawiło mę pr/.ckununic o konieczności poszarzania afery /a appaaó Wspólnych w obrębie mowy. Włączono do nich obok wiedzy na ^^■fanmia /dań (kompetencji językowej) również wiedzę na temat reguł ^Hwanta wypowiedzi w różnych sytuacjach społecznych, czyli kampetem Ją rozumianą juko sposoby budowania wypowiedz i spójnych do w których powstają i których dotyczą (Grabina 1997 b)

asjcz) utożsamiać z komunikacją językową (Grabiafl

B S. Grabias (1997 b, 14, 28), „kompetencja językowa i kompetencja yjna są wiedzą (zatem bytem psychicznym) l ] wiedza ta musi być ■ sprzyjających warunkach społecznych, a jej niedostatek po* ggrykle społeczną izolację jednostki i ograniczenie jej możliwości ]. W myśl współczesnych interpretacji lingwistycznych ( ) sfe* H wspólnych wyznacza ją kompetencja językowa - wiedza pozwą



Hwislle socjolingwistyki kompetencja językowa jeat więc wiedzą na temat Ippfca, i kompetencja komunikacyjna wiedzą na temat zasad użycia języka Itfbfbtc danej społeczności i w konkretnych sytuacjach społecznych Ihrzględn łając osiągnięcia współczesnej lingwistyki, S. Grabias proponuje ■Ił szersze ujęcie pojęcia mowa. Jego zdaniem, mowa stanowi /< spół I jakie przy udziale języka wykonuje człowiek, poznając rzec żywi-i przekazując jej interpretację innym uczestnikom życia społecznego I ne należy utożsamiać z wyłącznie komunikacyjnymi zachowaniami czy z jedynie biologicznie postrzeganym procesem mówienia W uję-^^^^ijolmgwiaty k i pojęcie to powinno obejmować twoim zakresem trzy ro-m Mcfeowań. spełniających odrębne funkcje Są to; czynności poznawcze językowe czynności komunikacyjne oraz czynności tocjalizacyjne ^^HMwórcsc Mowa jest zatem (realizującym się jednocześnie w sferze biolo* ^ psychicznej i społecznej) bytem złożonym z. kompetencji językowej, komunikacyjnej oraz procesu realizacji tych kompetencji Pojęcie ^^HMIMatmiAif z komunik acia językowa (Orahiac 1997 bj

/nu* rii irif.r.i n>_i V ■ . ■.. r ■_■, .


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
201204235845 I Mdli ■ i a lykt
HPIM2615 WrIO 0I4co2OOimn L-M44/2 Tn*ri    — S-haki oraz elementy dystansowe Pot
P221013 33 Ri 51529 - *■ y Gm Pi I 8 1 o I ^^^8 ^8 ■SS 1 88 i 12.0001" c 3,0o y- g Vgg ^<
IMGa64 £ p r pH U
IMG 1210233021 tn jS I CTT* sT“ V- IT7 ,(S V P^l ri *< .. t f 1 V t* .1 L 11
slovenske?jiny page167 image1 <>i:łrava druh;/ 1 i(Ij-oda Brov. na*!nArov v ri ‘oliroj«>ny
201204235827 »>/it4ti/ona wtpOUiym tywincm *wwki pppwłuąj^tn ujminric WZy#,
201204235827 »>/it4ti/ona wtpOUiym tywincm *wwki pppwłuąj^tn ujminric WZy#,
Zcla/rw-a, fiojed/ynoze. <nA»rnsu^ toziuwia^U, częóci -mowy Za/tn/ie/ri- fiocLtwie zda/RÓe
Diamond?ads Jewels (43) m s r i ^ ■T 7? ^ O w O* § V o W 3, H.i. _ a i ^ s? 2 *j. i 3 tn *i- "
tn IMG!28 Trójkąty s&ri Trójką iopatkowo czworoboczny ♦ Dnp» ♦ Mięśnie pochyle ♦

więcej podobnych podstron