20416 IMG511

20416 IMG511



126 (De)Konstrukcje kobiecości

biecości”; dochodzi tu do kolaboracji z patriarchalnym przemilczeniem. W swej pracy autorka próbuje odpowiedzieć na trzy, jej zdaniem podstawowe, pytania. Jak to się dzieje, że kiedy kobiety widzą w kobietach swoje miłosne towarzyszki partnerki życiowe, współpracowniczki, kochanki i decydują się stworzyć z nimi wspólnotę, ich wybór zostaje zakwestionowany, unieważniony, a one same muszą zachowywać pozory i żyć w ukryciu? Dlaczego kobiety nigdy nie zmieniają kierunku swych poszukiwań partnera, mimo niepowodzeń i nieszczęść, które spotykają je w relacjach heteroseksualnych? Dlaczego lesbijska egzystencja jest pomijana w pracach z dziedziny teorii feministycznej?

U podstaw instytucji przymusowej heteroseksualności tkwi wykluczenie innych wyborów seksualnych. By uczynić ją naturalną i uniwersalną dla wszystkich kobiet, inne opcje musiały pozostać albo niewidoczne, albo uznane za dewiacyjne. Osiągnięto taki stan przy użyciu siły, która przybiera różne formy: „od dosłownej fizycznej niewoli poczynając, a na konieczności ukrywania i zniekształcania potencjalnych wyborów kończąc” (jw.,100). Rich obnaża, jedno po drugim, kłamstwa „przymusowej heteroseksualności”. Opisuje, jak lesbijska egzystencja była i jest wykluczana oraz negowana: w całej historii ludzkości lesbijki karano, a nawet skazywano na śmierć, pokazowe procesy miały zaś na celu zniechęcić inne kobiety i osłabić więzi emoqonalne między nimi. Poza tym sama obecność lesbijek w historii była przemilczana, a dokumenty świadczące o niej niszczono. Za formę wykluczenia uznaje Rich prezentowanie lesbianizmu jako kobiecej wersji męskiego homoseksualizmu. Paradoksalnie, owo „włączenie” wymazuje ponownie kobiecą rzeczywistość i ignoruje różnice pomiędzy gejami a lesbijkami; „Część historii egzystencji lesbijskiej można oczywiście odnaleźć tam, gdzie lesbijki - z braku spójnej wspólnoty kobiecej - wiodły wspólne życie z homoseksualistami i kierowały się wspólnymi racjami. Są jednak pewne różnice: kobietom brakuje ekonomicznych i kulturowych przywilejów; jakościowe różnice w związkach kobiecych i mę-

Inne kobietyproblem wykluczenia mniejszości... 127

skich - na przykład model anonimowych kontaktów seksualnych wśród homoseksualistów i wyraźny ageizm w obowiązujących wśród homoseksualistów standardach seksualnej atrakcyjności” (jw.,112). Jednym ze skuteczniejszych narzędzi zniechęcenia kobiet do identyfikowania się z innymi kobietami jest sposób, w jaki lesbijki przedstawia się w dyskursie głównego nurtu — mianowicie jako osoby nienawidzące mężczyzn. Całe bogactwo relacji między kobietami, emocjonalne wsparcie, bliskość ulegają spłyceniu, oznaczając jedynie ucieczkę przed mężczyznami, nie zaś „elektryzującą i wzmacniającą więź między kobietami” (jw.,121).

W całym artykule Rich podkreśla, iż heteroseksualność stała się normatywną podstawą naszej kultury i jest opcją obowiązującą w kanonie literatury (tradycja romantyczna) i mass mediach (pełen uprzedzeń obraz lesbijek w kulturze masowej, prezentowanie „normalnych” kobiet zawsze w odniesieniu do mężczyzn etc.).

Ubolewa, że w samym feminizmie daje się zauważyć dążenie do podtrzymania przymusowej heteroseksualności i wykluczenie lesbianizmu z obrębu zainteresowań studiów kobiecych. Właśnie feminizm przyczynił się do hipokryzji i histerii w „heteroseksualnym dialogu”. Nie kwestionując przymusowej heteroseksualności, zakładając jej naturalność i uniwersalność, nie mógł objąć wielości form kobiecej subordynacji, jak też tradycji i różnorodności modeli przeciwstawiania się jej. Unikając kwestii les-bijskiej egzystencji, pozostawał całkowicie w ramach instytucji heteroseksualności, a nawet ją wzmacniał. Zbudował swą podmiotowość na kłamstwie, pomijając różnorodność doświadczeń żyda kobiet. Rich podkreśla wielość poziomów owego wykluczenia, odwołując się między innymi do doświadczeń lesbijek kolorowych, podwójnie wykluczonych: na skutek rasowych i ho-mofobicznych uprzedzeń, z pozostających w obrębie problematyki białych, zachodnich kobiet klasy średniej studiów kobiecych oraz feminizmu akademickiego.

Rich analizuje wykluczenie lesbianizmu z myśli feministycznej na przykładzie czterech książek należących do klasyki


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG511 126 (De)Konstrukcje kobiecości biecości”; dochodzi tu do kolaboracji z patriarchalnym przemil
IMG511 126 (De)Konstrukcje kobiecości biecości”; dochodzi tu do kolaboracji z patriarchalnym przemil
IMG498 (2) 102 (De)Konstrukcje kobiecości Zapoczątkowana przez Millet krytyka kultury patriarchatu i
IMG563 228 (De)Konstrukcje kobiecości oświeceniowego, totalizującego podejścia do podmiotu, które po
73480 IMG491 (3) (De)Konstrukcje kobiecości Zgadzając się co do tego, że praca kobiet jest niedostat
51301 IMG515 134 (De)Konstrukcje kobiecości rzuconej roli, „formę mówienia «nie» patriarchatowi”. Wy
IMG454 (6) 14 (De)Konstrukcje kobiecości Szukanie jakichś uniwersalnych cech, doświadczeń czy celów
IMG458 (7) 22 (De)Konstrukcje kobiecości w moim życiu była z pewnością udana — moje stosunki z Sart-
IMG459 (4) 24 (De)Konstrukcje kobiecości od innych, podobnie jak odcieleśnienie bytu „dla-siebie” w
IMG462 (6) 30 (De)Konstrukcje kobiecości 1991, 51). Tym samym de Beauvoir nie tylko rozwija, ale też
IMG465 (5) 36 (De)Konstrukcje kobiecości woju. „Ludzkość jest ciągłym stawaniem się, kobieta nie jes
IMG468 (6) 42 (De)Konstrukcje kobiecości mu męskiemu konsrrukrowi „prawdziwej kobiecości”. Polemizuj

więcej podobnych podstron