20906 skanuj0067 (31)

20906 skanuj0067 (31)



Czym są metody wychowania?


Przez metody wychowania rozumie się na ogół systematycznie stopowane sposoby postępowania wychowawczego lub powtarzalne czynności zmierzające do urzeczywistnienia celów, jakie stawia sobie wy-■hojwawca (por. W. Okoń, 2001, s. 235; K. Konarzewski, 1992, s. 36). Ketody wychowania określa się również jako „świadomie i konsekwent-■e|stosowany sposób oddziaływania pedagogicznego na jednostkę, Łupę lub zbiorowość, dla osiągnięcia zamierzonego celu wychowaw-fcgo” (Pedagogika, 2000, s. 123). Niektórzy cechę konstytutywną ■etod wychowania upatrują przede wszystkim w „wywieraniu określonego wpływu na aktywność wychowanka” (H. Muszyński, 1981, s. 309). HjZnane są różne klasyfikacje metod wychowania (por. N. Huppertz, ^Łchinzler, 1991, s. 135-138). Na ogół dzieli się je na:

Klasyfikacja metod wychowania


I- fcetody indywidualne i grupowe (K. Konarzewski, 1987, s. 24-276); I—metody bezpośredniego i pośredniego oddziaływania wychowaw-I czego (M. Krawczyk, 1965, s. 96-240; E. E. Geissler, 1973);

—    metody wpływu osobistego, sytuacyjnego i społecznego oraz metody kierowania samowychowaniem (H. Muszyński, 1981, s. 318-341);

—    metody strukturalne i sytuacyjne (K. Konarzewski, 1992, s. 328-*344).

ŁiKażda z możliwych metod wychowania pozbawiona jest charakte-hiuniwersalnego. Wszystkie one wzajemnie się uzupełniają i dopełniają. Stąd też niewskazane byłoby posługiwanie się wyłącznie niektórymi nich i celowe pomijanie wszystkich pozostałych metod wychowania. Ki&pznacza to oczywiście ich wybiórczego wykorzystania w danej sy-toacji wychowawczej. O tym zaś, jakąż metod należałoby zastosować, Kcyduje zazwyczaj wychowawca. Jednocześnie powinien sobie zda-

If wać sprawę z tego, iż stanowią one jedynie bardziej lub mniej skutecz-^^Karzędzie, które wymaga umiejętnego posługiwania się nim. Tak więc HKj,tyle metoda wychowania jako taka decyduje o sukcesie pedagogicz-| p, ile sposób wykorzystania jej dla realizacji zamierzonych celów ^wchowawczych, a także różne psychospołeczne uwarunkowania pra-^■dłowego rozwoju dzieci i młodzieży (por. N. Huppertz, E. Schinzler, ■1991, s. 141 i n.). Inaczej mówiąc, skuteczność zastosowanych metod ^Schowania zależy w dużej mierne — poza umiejętnością posługiwania

Metody wychowania | 8 9


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
16036 skanuj0023 (184) Czym są systemy logistyczne? przez przedsiębiorstwa produkcyjne czy handlowe.
8.    Czym są metody wychowania? Metody wychowania - są to pewne specyficzne sposoby
skanuj0021 (204) Czym są systemy logistyczne? —    realizowany mechanizm transformacj
53566 skanuj0063 (31) 10.    Mózgowie jest zaopatrywane przez: a.    t
skanuj0007 (511) 93 — ZARYS WIEDZY O TURYSTYCE7.5. USŁUGI TURYSTYCZNE Przez usługi turystyczne rozum
skanuj0115 (7) 234 AKSJOLOGIA I I Y( /SA Do tego rodzaju konfliktowych sytuacji zalicza się przede w
21618 skanuj0004 (318) czym utworze pisarza Gody jesienne, po precyzyjnym opisie wieczoru na głęboki
DSC01510 I Niektóre metody są bezwzględne (zn. nie wymagaj wzorców , opierają się na stechiometrii r
Zapisy studentów na zajęcia prowadzone są przez Internet Rejestracja odbywa się na serwerze USOS

więcej podobnych podstron