22607 IMG524

22607 IMG524



152


(De)Kotistmkcje kobiecości

były rozpoznawane przez swój wygląd, femmes zaś ze wzglę. du na swój erotyczny wybór, co pozwalało im uchodzić za kobiety heteroseksualne, gdy pojawiały się publicznie w pojedynkę. Jednak powinny być zawsze postrzegane w relacji do innych kobiet, gdyż sama ta relacja, seksualny wybór, którego dokonywały i który otwarcie demonstrowały w przestrzeni publicznej, kwestionuje wszystkie oskarżenia o powielanie heteroseksualności. Należy rozpoznać ich odrębność w tworzeniu własnego, niepowtarzalnego stylu, będącego protestem przeciwko kolonizatorowi: „Łatwo jest pomylić innowacyjny i stawiający opór styl z repliką przeważających zwyczajów. Jednakże butch nosząca męskie ubrania w latach pięćdziesiątych nie była mężczyzną noszącym męskie ubrania; była kobietą, która stworzyła oryginalny styl, by sygnalizować innym kobietom, czego jest się w stanie podjąć - wziąć erotyczną odpowiedzialność. Femme jest lesbijką, która najbardziej unaocznia pułapkę błędnie zinterpretowanego wyboru. Jeśli ubiera się, by sprawić przyjemność sobie i innym kobietom, którym chce zakomunikować własne pragnienie, nazywa się ją zdrajczynią, gdyż wydaje się nosić ubrania wrogów [...]. Femmes są kobietami, które dokonały wyboru, ale musimy być w stanie czytać pomiędzy linijkami kultury, by docenić ich siłę” (jw., 235 i n.).

Jednym z licznych powodów tak ostrego oporu przeciwko relacji butch/femme w ruchu byłby zatem fakt, iż kobiety wchodzące w te relacje ubiorem i zachowaniem otwarcie demonstrowały seksualny charakter swego związku, podczas gdy w promowanym modelu androgynicznym ten charakter byl ukryty. Pozostawały więc w jawnej opozycji do lesbijskich prób konstruowania podmiotowości na bazie wspólnego kobiecego doświadczenia i identyfikacji z płcią kulturową kosztem odrzucania niektórych seksualnych preferencji. Relacja butchI femme przezwyciężała wyraźnie dość jednowymiarowy model kultury feministyczno-lesbijskiej, który ujmował płeć biologiczną, tożsamość płci, pożądanie i seksualność jako praktyki powiązane ze sobą zależnością przyczynową13. Nestle

Inne kobiety - problem wykluczenia mniejszości... 153

twierdzi, że relacja butch/femme i kody, poprzez które była oznajmiana, nie jest ekspresją jakiegoś wewnętrznego jądra płd kulturowej czy identyfikacji z płcią. Nie jest również imitacją heteroseksualnych komplementarnych płci, ale całkowicie performatywną konstrukcją publiczną erotycznej kultury, opierającą się nakazowi bycia normalną, heteroseksualną kobietą. Feminizm nie powinien więc ukrywać istnienia seksualnych różnic i pożądania, ale włączyć je do historii, a także konstrukcji tożsamości każdej kobiety. Nestle nie ma ambicji podważenia samego podmiotu feminizmu czy lesbianizmu, co jest zamiarem Judith Butler (jej teorię opiszę w następnym rozdziale), ale walczy o rewaluację wykluczonych elementów. Zabiegi jej i innych autorek odniosły zamierzony skutek dopiero po latach - butch/femme powróci jako widoczna i akceptowalna alternatywa tradycyjnych wzorów seksualności dopiero w latach dziewięćdziesiątych.

Krytyka Joan Nestle może być odczytana w szerszym kontekście tak zwanej „wojny seksualnej” (sex war) i rozłamu pomiędzy osobami homoseksualnymi a heteroseksualnymi (tak zwany gay/straight Split), który miał miejsce na początku lat osiemdziesiątych14. Rozłam ten był związany z coraz większą niezgodą niektórych lesbijek na politykę ruchu i konstruowanie jego jedności przez skoncentrowanie się na walce z pewnym aspektami życia społecznego, które uznano za najbardziej dyskryminujące i odpowiedzialne za uprzedmiotowienie kobiet w życiu prywatnym i publicznym. Chodzi tu przede wszystkim o ruch antypornograficzny i feministyczne odrzucenie „nieegalitarnych” form seksualności. Coraz bardziej obecne glosy wykluczonych grup (na przykład s/m czy biseksu-alistek) oraz kryzys związany z AIDS wprowadził nowe wzory wzajemnych relacji, manifestację tłumionych dotąd różnic. Ciągle konflikty, a także radykalizacja seksualna doprowadziły w końcu do zakwestionowania związku z feminizmem przez same lesbijki i zaowocowały nowymi koalicjami z gejami, .lesbijki s/m stwierdziły, że jeśli chodzi o kryminalizację ich zachowań czy przemoc na ulicy to mają więcej wspólnego


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG469 (5) 44 (De)Kotistrukcje kobiecości rem taka, która zaakceptuje własną podrzędność, przedmio-t
IMG588 (2) 278 (De)Kotistrukcje kobiecości Butler odrzuca. W Bodies That Matter oraz innych tekstach
IMG460 (6) 26 (De)Kotistrukcje kobiecości leżna, której cel istnienia sprowadza się do potwierdzenia
33075 IMG554 210 (De)Kotistrukcje kobiecości z konstruowaniem płci, ujawniają sztuczność norm, na kt
68941 IMG486 (5) 78 (De)Kótistrukcje kobiecości Można przyjąć, że główną grupę odniesienia dla femin
IMG493 (4) 92 (De)Konstrukcje kobiecości kobiet, stosunki między płciami opierać się zaś będą na rów
Obraz06 Plany marsz. Koniewa były śmielsze, niż oceniało dowództwo 4 APanc. Korzystając ze wzrostu
11247 IMG513 130 (De)Konstrukcje kobiecości dla feminizmu, jak i lesbianizmu. Brak rozpoznania własn

więcej podobnych podstron