P1010749 (2)

P1010749 (2)



I 10


3. MCioay onunn ziicnowun KonsumencKicn

Badanie koniunktur)’ konsumenckiej wprowadzono także do programu badań polskiej statystyki publicznej w związku z dostosowywaniem do zaleceń Unii Europejskiej. Od 1997 roku badanie przeprowadza Główny Urząd Statystyczny w cyklu kwartalnym. Od stycznia 2004 roku badanie koniunktury konsument kiei prowadzone jest z częstotliwością miesięczną — jako wspólne badanie Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. Najważniejszymi obliczanymi wskaźnikami są: bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK). BWUK obrazuje bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej, natomiast WWUK - oczekiwane zmiany tych tendencji w najbliższych miesiącach.

W dotychczasowej historii badań w Polsce BWUK oraz WWUK zawsze osiągały wartość ujemną, co świadczy o dominacji pesymistycznych nastrojów konsumenckich. Zmiany bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej w latach 1997-2010 w Polsce przedstawiono na rysunku 5.2. Na początku analizowanego okresu (lata 1997-2002) BWUK stopniowo spadał (w 2002 roku osiągnął najniższą wartość -37,5). Wobec ograniczonej dynamiki wzrostu konsumpcji oznacza to. że miało miejsce zatrzymanie lub nawet zmniejszenie się ogólnej konsumpcji indywidualnej gospodarstw domowych. Od 2003 do 2008 roku obserwuje się tendencję wzrostową - mimo że dominowały nastroje pesymisty cz-ne. to z każdym rokiem rosła liczba optymistów. W 2009 roku nastąpił spadek

O

O

O

cs

o

o

cs

CS

o

o

CS

m

o

o

CS

■'3'

o

o

CS

in

o

o

CS

v©    oo os o

o    o    o    o    g

O    O    O    O    O

CS    CS    CS    CS    N

Dane za I kwartał


Rysunek 5.2. Wskaźnik ufności konsumenckiej w Polsce

Źródło: www.itai.gov.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
22677 P1010749 (2) I 10 3. MCioay onunn ziicnowun KonsumencKicn Badanie koniunktur)’ konsumenckiej w
P1010749 (2) I 10 3. MCioay onunn ziicnowun KonsumencKicn Badanie koniunktur)’ konsumenckiej wprowad
P1010754 (2) 124 5. Metody badań zachowań konsumenckich je się do podanych propozycji i określa, w j
P1010754 (2) 124 5. Metody badań zachowań konsumenckich je się do podanych propozycji i określa, w j
P1010754 (2) 124 5. Metody badań zachowań konsumenckich je się do podanych propozycji i określa, w j
P1010754 (2) 124 5. Metody badań zachowań konsumenckich je się do podanych propozycji i określa, w j
Funkcja konsumpcji C= a + bY ■    Funkcja konsumpcji wprowadzona została do bada
P1010745 (2) 112 5. Metody badań zachowań konsumenckich sowy. Panel ciągły polega na systematycznym
59500 P1010747 (2) 114 5. Metoch badań zachowań konsumenckich sryc.mc. H Unii Europejskiej przeprowa
P1010753 (2) 122 5. Metody badań zachowań konsumenckich -    problemy, których badani
P1010753 (2) 122 5. Metody badań zachowań konsumenckich -    problemy, których badani
P1010753 (2) 122 5. Metody badań zachowań konsumenckich -    problemy, których badani

więcej podobnych podstron