P1680463

P1680463



stytucji z 1935 r., Prezydent RP obecnie nie ponosi odpowiedzialności politycznej l za "akty urzędowe".

W świetle art. 144 ust. 1 nowej Konstytucji pojęcie "aktu urzędowego" i użyte jest w szerokim znaczeniu, obejmuje wszystkie czynności urzędowe Pre. ] zydenta podejmowane w granicach jego kompetencji konstytucyjnych i ustawo- I wych. Konstytucja nie przesądza jednakże formy ani charakteru prawnego decyzji 1 i działań urzędowych podejmowanych przez Prezydenta.

Pojęcie "aktu urzędowego" Prezydenta obejmuje jego uprawnienie do ] wydawania aktów prawnych, określonych w Konstytucji. W tym znaczeniu j Prezydent jest upoważniony do wydawania aktów określonych ogólną nazwą | "akty urzędowe", przybierających formę aktów prawnych. Konstytucja wyróżnia 1 4 rodzaje aktów prawnych: akty ustawodawcze - rozporządzenia z mocą ustawy 1 (art. 234), rozporządzenia (art. 82), zarządzenia (art. 93), postanowienia (art. j 142), stanowiące zamknięty katalog aktów prawnych Prezydenta.

Drugą grupę "aktów urzędowych" Prezydenta tworzą akty o zróżnicowa- ■ nej treści, które podejmuje on korzystając ze swoich kompetencji. Konstytucja wymienia tu zarządzanie wyborów do Sejmu i Senatu, zarządzanie referendum ■ ogólnokrajowego, zwoływanie pierwszego posiedzenia Sejmu i Senatu, nomi- ; nacje (powoływanie i odwoływanie z urzędów i stanowisk państwowych), inicjatywę ustawodawczą, stosowanie aktu łaski, stosowanie weta ustawodawczego, czyli przekazanie ustawy do Sejmu z wnioskiem o ponowne jej uchwalenie. Do grupy tej należą również: ratyfikacja i wypowiedzenie umowy międzynarodowej, wnioski do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie zgodności ustawy lub umowy międzynarodowej z Konstytucją oraz szereg innych jeszcze kompetencji. Konstytucja zatem różnie nazywa "akty urzędowe" Prezydenta, które pod względem formalnym mają postać wniosku, powołania, zarządzenia itp.

Konstytucja nie przesądza również formy prawnej, rodzaju aktu prawnego właściwego do wykonywania poszczególnych kompetencji Prezydenta, które zgodnie z art. 144 ust. 1 realizuje on wydając określone "akty urzędowe".

Konstytucja, powierzając Prezydentowi określone kompetencje, nie przewiduje jednocześnie dla nich określonej formy prawnej "aktu urzędowego". W praktyce ustrojowej można spotkać rozwiązania, w których Prezydent wykonuje swoje konstytucyjne kompetencje w innej formie niż forma aktu prawnego. Dotyczy to "orędzia" Prezydenta do Sejmu, Senatu lub Zgromadzenia Narodowego12, a także aktu "ratyfikacji" umowy międzynarodowej, która jest faktyczną czynnością urzędową Prezydenta, polegającą na złożeniu podpisu na oryginale umowy międzynarodowej. Także formy aktu prawnego nie wymagają wnioski Prezydenta do Trybunału Konstytucyjnego13.

Można przyjąć, że w szerokim konstytucyjnym pojęciu "aktu urzędowego*

12    W literaturze orędzie określa się jako akt głowy państwa nie zawierający decyzji, lecz wypowiadający w sposób uroczysty pogląd głowy państwa na ważną sprawę państwową, z którą zwraca się do parlamentu lub do narodu, zob. W. Komamicki: Ustrój państwowy Polski współczesnej, Geneza i system, Wilno 1937, s. 219.

13    Stanowisko takie reprezentuje TK, który w orzecznictwie wyraził pogląd, że wnioski te nie są aktami prawnymi, lecz jedynie "pytaniem o treść prawa" (W 1/95, W 6/95).

D#ePi


lacMll

Grup* jzędowe*dstaci ożyj Jilifikują

0im

fljjeśęfa $chiod 'ji.wysti piuizęc jcczywist lisie przyj toropetenc i Naj 1 juany cł litosfer; j Wf rzędowe,

| ilaktyun U


Iwymagają I podpisami Insi

1

mego, s fał ud


jzialności

Wsj


JHBOWIC pula’oraj


J8vgnataj

Ifezydenl


; izyjęcia Podróżni

| Naj •lustro



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1680463 stytucji z 1935 r., Prezydent RP obecnie nie ponosi odpowiedzialności politycznej l za &quo
30842 P1680463 stytucji z 1935 r., Prezydent RP obecnie nie ponosi odpowiedzialności politycznej l z
- prezydent ponosi odpowiedzialność prawna, ale nie ponosi odpowiedzialności politycznej.
4 jest systemem kanclerskim - kanclerz jest szefem rządu i tylko on ponosi odpowiedzialność politycz
56hm 57. Nie ponosi odpowiedzialności przed Trybunałem Sianu a) prezydent     .
58652 P1680457 Pozycja ustrojowa Prezydenta RP w świetle nowej Konstytucji I. 1. Ogólną pozycję Prez
na6 W strukturze organów administracji państwowej najwyższe miejsce zajmuje Prezydent RP, ale nie na
1.    SGH nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości rejestracji lub dokonania
zdrowia przed wszelkimi zagrożeniami. Jeśli tego obowiązku nie dopełni, ponosi odpowiedzialność karn
Odpowiedzialność za zobowiązania spółki 9Z godnie z art. 95 § 1 k.s.h. partner nie ponosi odpowiedzi

więcej podobnych podstron