31703 skanuj0002 (649)

31703 skanuj0002 (649)



62


UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI

jest siła nabywcza ludności (Gaworecki, 2003). Zatem o możliwości konsumpcji dóbr i usług turystycznych w znacznym stopniu decydują warunki ekonomiczne potencjalnego turysty. Trzeba jednak wyraźnie podkreślić, iż uprawianie turystyki nie musi wiązać się z wielkimi kosztami. Rzecz jasna, że odległe destynacje, wysoki standard usług, długość pobytu wpływają na koszty wyjazdu.

Cena jest dla turystów jednym z ważniejszych czynników decydujących o wyborze oferty. W zależności od poziomu zamożności ludności czynnik ten odgrywa większą lub mniejszą rolę. Dla krajów i społeczeństw biedniejszych cena może odgrywać decydującą rolę, natomiast ludzie zamożni większą wagę przykładają do jakości, standardu ofert, a mniejsze znaczenie ma cena usług.

5.3. URBANIZACJA

Procesy urbanizacyjne postępują w tempie podobnym do rozwoju turystyki. Dlatego przyglądając się rozwojowi turystyki, można wysnuć tezę, iż w pewnym stopniu turystyka skorelowana jest z rozwojem miast oraz mniejszych ośrodków. Człowiek zdominowany i często przytłoczony przez miasto, tempo życia, zanieczyszczenie środowiska i pracę pragnie wyjechać poza miejsce stałego zamieszkania. Wobec tego miasto staje się uciążliwe, rozwinięty przemysł, ale również infrastruktura, sieć usług oraz otoczenie stają się bodźcem do zmiany miejsca pobytu. Człowiek pragnie ciszy, spokoju, oderwania się od codziennie oglądanych „obrazów”. W związku z rozwojem miast pojawia się w codziennym życiu szereg dysfunkcji. Urbanizacja może przebiegać na wielu płaszczyznach, np. ekonomicznej, demograficznej, technicznej, społecznej i innych (Gaworecki, 2003).

Z drugiej strony właściwy rozwój i zagospodarowanie ośrodków i regionów turystycznych powoduje wzrost zainteresowania danymi miejscami, pojawiają się nowe atrakcje turystyczne, które w sposób oczywisty mogą być magnesem dla turystów poszukujących nowych kierunków i nowych przeżyć.

5.4. ROZWÓJ TECHNIKI (ŚRODKÓW TRANSPORTU, MOTORYZACJI)

Do ogromnego rozwoju turystyki, jak już wspominano, przyczynił się rozwój techniki, a przede wszystkim możliwości szybkiego przemieszczania się. Niemal każdy rok przynosi nowinki techniczne. Rozwija się komunikacja. Nie tylko przybywa środków transportu wykorzystywanych w turystyce, nie tylko podnosi się jakość i komfort podróży, ale w związku z dużym zapotrzebowaniem powstają coraz większe samoloty, statki wycieczkowe i inne środki transportu. Wiele krajów udoskonaliło infrastrukturę transportową, buduje się porty lotnicze, nowe terminale, autostrady. Właściwie przygotowana dostępność komunikacyjna może być także czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu ruchu turystycznego.

5.5. WALORY I ATRAKCJE TURYSTYCZNE

Przyroda i kultura są magnesami, które przyciągają turystów. Walory przyrodnicze i kulturowe stanowią podstawę dóbr decydujących o rozwoju turystyki. Decydują o znaczeniu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0002 (649) — 62 UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI jest siła nabywcza ludności (Gaworecki, 2003).
skanuj0010 (436) — 70 UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI5.11. TERRORYZM, WOJNY A TURYSTYKA Niepokojące
skanuj0012 (395) — 72 UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI do Europy i krajów arabskich, podróżowali na K
skanuj0016 (326) — 76 — UWARUNKONANIA ROZWOJU TURYSTYKI Niepokój w związku z niesłabnącym wpływem me
skanuj0004 (607) — 64—    UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI • walory specjalistyczne, p
skanuj0006 (545) 66 — UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI5.9. MOTYWY UPRAWIANIA TURYSTYKI Jednym z ważny
skanuj0010 (436) — 70 UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI5.11. TERRORYZM, WOJNY A TURYSTYKA Niepokojące
skanuj0016 (326) — 76 — UWARUNKONANIA ROZWOJU TURYSTYKI Niepokój w związku z niesłabnącym wpływem me
skanuj0004 (607) — 64—    UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI • walory specjalistyczne, p
70909 skanuj0012 (395) — 72 UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI do Europy i krajów arabskich, podróżowal
skanuj0008 (486) nr 68 —    UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI c)    moty
skanuj0001 (623) 5. UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI O tym, że Judzie uprawiają turystykę, decyduje s
28281 skanuj0061 (29) 182 MARTA DEREKWprowadzenie Przekonanie o korzyściach ekonomicznych wynikający

więcej podobnych podstron