32183 pic 11 06 140105

32183 pic 11 06 140105



156

JERZY ILLG

Podobnie jak w powieści gotyckiej z jej licznymi sekretnymi przejściami, zapadniami, tajnymi schowkami — niezwykle ważną rolą odgrywa tu symbolika zamknięcia, docierania do wnętrza, do środka44.

W dotarciu do centrum tajemnicy na przeszkodzie staje nie tylko niezliczona ilość schodów, ale także wiele zamaskowanych drzwiczek, zwodzonych mostów, okutych wrót, rygli i zamków, które pokonać można jeśli nie kluczem, to znajomością sekretnego mechanizmu, jeśli nie siłą, to oddzielającą się od ciała astralnego dłonią przenikającą zamknięte drzwi i odryglowującą od środka żelazną sztabę. Dodatkowym utrudnieniem są spowijające wszystkie wnętrza ciemności, których rozproszyć nie jest w stanie skąpe źródło światła — świeca czy ognik trzymanego w ustach cygara.

Każdorazowe zagłębienie się w podziemiach napawa bohatera śmiertelną trwogą, do czego przyczynia się w równym stopniu jego chora wyobraźnia co oddziałująca na tę wyobraźnię niesamowita sceneria — opisana z zachowaniem drobnych, ale starannie dobranych szczegółów, wśród których nie brak przeraźliwie skrzypiących, zardzewiałych zamków, zrywających się gwałtownie nietoperzy, łamiących się z trzaskiem schodów, a nawet srebrnego krucyfiksu na wydętej piersi kościotrupa. Istotny jest kierunek tych wypraw — prowadzą one wyłącznie w głąb, w dół, do jak najtrudniej dostępnych pokładów budowli, będącej w tym okresie „symbolem wszelkich jakości mentalnych, cerebralnych, psychicznych, nazywanych wówczas duszą” 45. Podraza-Kwiatkowska czyni spostrzeżenie, że w wielu utworach młodopolskich z mroków podziemi wyłaniały się mary, demony i odrażające widma, symbolizujące „tajemniczą sferę ludzkiej psychiki” 48, nieuświadomione kompleksy i stany psychiczne. Najdoskonalszym zobrazowaniem kontaktu z sferą podświadomości było spotkanie u kresu wędrówki po podziemiach swego drugiego „ja”, „skrytego człowieka” (określenie Micińskiego), czyli sobowtóra.

i Dotarcie do tajemnicy było zarazem identyfikacją ze swoim głębokim „ja”, poznaniem samego siebie, przezwyciężeniem sprzeczności pomiędzy jasną, racjonalną, a ciemną, intuicyjną stroną świadomości. Poszukujący dej Polski. Teoria i praktyka. Kraków 1975, s. 231. Autorka zaznacza, że nie można ograniczać tych uwag wyłącznie do poezji: „Także w prozie Micińskiego występują zejścia w głąb, o charakterze wyraźnie psychoanalitycznym, np. w powieści Me-nó-Menć-Thekel-Upharisim!... Quasi una fantasia [...]” (s. 230).

44 Balcerzan (op. cit., s. 68) analizując ukształtowanie przestrzeni w liryce Micińskiego formułuje spostrzeżenie, którego trafność rozciąga się także na inne uprawiane przez tego pisarza rodzaje literackie, mówi mianowicie o labiryntów o ś c i tej przestrzeni, gdzie „W poziomie piętrzą się najprzeróżniejsze przegrody, mury, płoty. W pionie — chybotliwe dna, zapadnie, lochy”.

->5 Podraza-Kwiatkowska, op. cit., s. 228.

46 Ibidem, s. 168.

^Ińud^ei ^

ełemznzz GOTYCYZM


ELEMŁIN1‘--

Wania w zamkowej krypcie

ostatecznej    ^ ~ Wae'

swego śobowtora (nb. w »_    ^ „ _ doch, t« . *

Byl°i to    mój <** ' "»• ** .    „„chiki ma swe


Motyw “ta^a^tycWe°j*"    Drug‘^’

*j2s?£»( rt;r^ s*

; uJ*ce antagonistą    ienia (na tym V d ]emem,

ić5^S5H22ś?a

alter ego bohat.er.mańskiego potomka nie P ieczłoWieczego bo1 , tecznie ski Sobowtór be    cmetnej zadumy 1 ”    całkowicie i os    ,

nvch jest uosobieniem smętne] zostac ca^o c me od-

nycn,    doStrzezona, nie    ntchlamach miuu . akże sama

niepo'

; tajemniczą Mturą'gromadzonych napiąć.

stepuje    chaosu:    ,«dtem P« ^

koju 1 wewnętrzneg    ^    ale z zupełną pe

Świeca zgasła - 1 P°    ,p(].[5ll 1*«

dach na górę-    kojny i uśmiechałem    w którym rze-

Byłem bardzo P    • w wymiar ’ jAWiadomeg0

t b podziemi odbywa] ukrytą sterą P°    r0zum,

Wyprawy w g 3    reaine kontury•    dokonywana P    obłą-

czywistość za raCzanika świadoma kop    iczneg0) cboro^ a ^łaszcza

obcuje sią,i*-! ssczególnego napiec sP ^tycznym    ą miedzy

duWw    **, -TrSUem. w.omn,e-

marzeniem PrJf * icie niezauważalny-    by dojść do ^

tości okazuje Sie cal    pcArtie r»^ natom^b

Bohater    X**

«*•—„ i°“C mzS“ »«— "aMm

sr-rt*—--    iob# *****

---    . (Aiifftelsfce pou'l«irf    ^„„riańslnell i10'

sESferSŚESi**®-

48 janion, ,rza.K«iaU0 48 zob. M. p ° k ty1973, z.' 2wencji oniryczne^f^ s. 66-67.

60Balcerzan,


Sntsr^”tem rzeczywistym,^” Spostrzeżenie, pr

n*m a marzeniem P^kracz^ ^^y.    by doi* » J

domości okazuje się cal    ^ podr6te raz w    natormast,_

__ • j:-b-ipdo zsczy*    c n u,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 140138 162 JERZY ILLG jąc z elementami powieści awanturniczej, metafizycznej, powieści z
pic 11 06 145907 136 JERZY ILLG zaś — stanowi swoisty pokład genologiczny w utworach, których w cał
pic 11 06 145919 138 JERZY ILLG rani namiętnościami o nie spotykanej gwałtowności, trawieni na prze
pic 11 06 145943 142 JERZY ILLG krypty. Takie wyklęte i napiętnowane grozą wnętrza i budowle często
pic 11 06 140007 146 JERZY ILLG kich ponurych konsekwencji dramatu. Wśród motywów fabularnych znajd
51125 pic 11 06 140030 150 JERZY ILLG aniżeli zbrodniczej samotności i cierpień, otwiera się przed
pic 11 06 140019 .148 JERZY ILLG przekraczającą moralne zakazy, gwałcącą prawa ludzkie i Boskie w p
15655 pic 11 06 145955 144 JERZY ILLG Jak już wspomniano, podziemia zamkowe bądź klasztorne, krypty

więcej podobnych podstron