obraz3 (228)

obraz3 (228)



przez myślenie pojęciowe, abstrakcyjne, doniosłą rolę terapeutyczną, niezbędną dla zdrowia psychicznego tych społeczeństw. To właśnie wyobraźnia symboliczna równoważy fatalne skutki wynikające ze zdominowania człowieka nowoczesnego przez schematy myślenia czysto pojęciowego, abstrakcyjnego, które prowadzi do atrofii uczuć oraz wyobcowuje i automatyzuje jednostkę ludzką, zaciera indywidualne rysy człowieka, czego rezultatem są różnego rodzaju choroby psychiczne. Durand powołuje się tu na doświadczenia i metody lecznicze wybitnych psychiatrów (o czym zresztą czytelnik będzie mógł szczegółowiej przeczytać w Wyobraźni symbolicznej).

W życiu naukowym dzisiejszej Francji Gilbert Durand zajmuje ważne i eksponowane miejsce, a jego sława sięga daleko poza granice ojczystego kraju. Niektóre jego prace, wielokrotnie wznawiane, należą we Francji do podstawowego kanonu dzieł z zakresu nauk o człowieku i kulturze, chociaż jego teorie i koncepcje po dziś dzień wzbudzają silny opór wielu środowisk naukowych i wywołują ożywione dyskusje. Myśl Gilberta Duranda nie da się pomieścić w żadnym z modnych nurtów współczesnych nauk o człowieku. Kształtuje się ona w wyraźnej opozycji wobec struktu-ralizmu, jak również freudyzmu; krytyczna jest także wobec tradycji historyzmu, pod wieloma względami różni się od koncepcji hermeneutyki, której najwybitniejszym przedstawicielem we Francji jest obecnie Paul Ricoeur. Chociaż z przemyśleń i odkryć tego ostatniego Durand wiele korzystał w swoich pracach.

Do najgłośniejszych dzieł Gilberta Duranda należą: Les structures antropologiąues de Vimaginaire. Introdne tion a Varchóotypologie generale (Struktury antropologiczne wyobrażenia. Wstęp do archeotypologii ogólnej, 1960), Le decor mythiąue de Chartreuse de Parmę (Wystrój mityczny Pustelni Parmeńskiej, 1961), Science de Phomme et tradition (Nauka o człowieku i tradycja1975), Figur es mythiąues et visages de Voeuvre. De la mythocritique a la mythoanalyse (Figury mityczne i oblicza dzieła. Od mitokrytyki do mitoanalizy, 1979). Ale wśród szerszej publiczności największą popularność zdobyła Uimagination symbolique (Wyobraźnia symboliczna), tłumaczona na kilka języków, której pierwsze wydanie francuskie ukazało się w 1964 roku, zaś czwarte z kolei v/ 1984 roku.

Gilbert Durand (ur. w 1921 r.) jest profesorem Uniwersytetu w Grenoble. Był on jednym z założycieli i współredaktorów czasopisma „Cahiers Internatio-naux de Symbolisme” („Międzynarodowe Zeszyty Symbolizmu”). Przez wiele łat kierował Centre de Recherche sur 1’Imaginaire (Ośrodek Badań nad Wyobrażeniem), działającym i finansowanym w ramach C.N.R.S. (Centre National de la Recherche Scientifiąue — Narodowy Ośrodek Badań Naukowych), instytucji państwowej, koordynującej i popierającej badania we wszystkich dziedzinach nauki, spełniającej we Francji funkcje podobne do tych, jakie w Polsce spełnia Polska Akademia Nauk. Kierowany przez Duranda Ośrodek miał charakter interdyscyplinarny i skupiał liczne grono najwybitniejszych we Francji uczonych zajmujących

9


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0008 (53) v: A. Jędrzejewska i innr Wnioski !• Obraz kliniczny i patobiomechan ika osteoporozy
feng01he7 BOGACTWO 1 POMYŚLNOŚĆ / -» monety w szklanym naczyniu akwarium obraz przedstawiający
fizykaegz6 A 124. W wyniku przechodzenia fali przez otwór o rozmiarach rzędu długości fali otrzymamy
fotografowanie architektury( Rys. 58 r*s r.s ^ r;. my obraz negatywu. Na tej szybie czarną temperą c
HH2 PS Plik Edycja Obraz Warstwa Tekst Zaznaczanie Filtr Widok Okno Pomoc ▼ Ścieżka i Producent
histologia wyk?ad8 52 -między osiemnastym a dwudziestym ósmym dniem cyklu obraz rozmazu ulega zmi

więcej podobnych podstron