36441 skanuj0065 (35)

36441 skanuj0065 (35)



130 Edukacja altem,il\n

9.1. Celestyn Freinet i jego koncepcja pedagogiczna

Celestyii Freinet (1896-1969) był jednym z przedstawicieli kierunku New Am również zwolennik Ecole nouvelle. W roku 1935 wraz z żoną Elizą, równi*1# nauczycielką, zakłada własną szkołę w Vence. Stworzył także w 1944 ruch h uli moderne francaise (Nowoczesna Szkoła Francuska), przyciągający wielu min dych nauczycieli z Francji i z zagranicy (obecnie ponad 10000 nauczycieli techniki Freineta137). Napisał m.in. L'ecole moderne francaise (1944), Lcs Di In tli Mathieu (1959; Opowieści Mateusza), Techniques Freinet de 1'ecole (1964).

Tworząc swoją koncepcję korzystał z dorobku wielu pętlo gogów, takich jak: O. Decroly, J. Dewey, R. Dottrens, M. Mmi tessori. Był przy tym przede wszystkim nauczycielem-prnl tykiem, którym został do końca życia. Jego pedagogiczna kun cepcja kształtowała się przede wszystkim w praktyce, w zbioru wym wysiłku wielu nauczycieli, którzy w różnych warunkach w codziennej pracy z dzieckiem szukali i nadal szukają konkret nych rozwiązań dydaktycznych i wychowawczych, popartych wieloma oryginalnymi środkami dydaktycznymi. To wszystko złożyło się na to, że wprowadzone rozwiązania są nie mr/.on kami, ale konkretnymi, realnymi innowacjami metodycznymi Koncepcja szkoły freinetowskiej wykorzystała to, co było najwm tościowsze w różnych kierunkach Nowego Wychowania.

Rozwój dziecka, jego naturalny sposób bycia, poznanie dziecka ml tle jego warunków, to sedno koncepcji. „Pozwól dziecku się wypowie dziećpozwóń mu się wyrazić", stąd swobodna twórczość dziecku, to dominujące zagadnienie w tej koncepcji.

Dzieci w klasie freinetowskiej oddają się różnym formom twórczości artystycznej, naukowej, technicznej nie tylko dlatego, by się wypowiedzieć, ale ich ekspresja ma zawsze charakter poznawczy i służy kontaktom społecznym. C. Freinet uczynił z ekspresji punkt wyjściowy przed obserwację i kojarzenie twierdząc, że ekspresja dziecka może się stać w sprzyjających warunkach czynnikiem pobudzającym, intensyfikującym proce

!V Źródło: Slmunik psychologii autorstwa N. Sillamy, Katowice 1995, s. 7ti.

i poznawcze i kontakty społeczne, a jednocześnie stanowi iM|l>.irdziej bezpośrednie źródło poznania wychowanków.

tFreinet uczynił pracę podstawą aktywizacji dzieci w życiu lodowiska społecznego.

Podstawowy cel wychowania został tu sprecyzowany jako ilążenie do najpełniejszego rozwoju osobowości dziecka w ło-mii1 rozumnie pojętej wspólnoty, której służy i która jemu służy”.

Podstawowymi elementami tej koncepcji są:

—    swobodna ekspresja,

—    metody naturalne,

—    wychowanie przez pracę,

—    spółdzielcza samorządność.

Ekspresja słowna może występować w postaci swobodnego Irkstu, poezji, samorodnego teatru, korespondencji międzyszkolni'j czy książki życia. Twórczość, której tworzywem jest słowo, uważał C. Freinet za najskuteczniejszy środek kształcenia czynnego języka uczniów i najlepszy sposób nawiązywania kontaktów międzyludzkich. Ekspresja słowna, swobodna, wyrażona w korespondencji międzyszkolnej i w gazetce szkolnej, stanowi •lilny bodziec w elementarnej nauce czytania i pisania.

Naturalna potrzeba uzewnętrzniania przeżyć, pragnień, pytali i zdobytych informacji, nadanie im formy struktur językowych i znaków graficznych, ciekawość co napisali inni — wszystko to sprzyja rozwojowi dziecięcej aktywności w opanowywaniu elementarnych technik czytania, pisania. Wprowadzona przez niego w 1926 roku drukarnia szkolna stanowi do dziś narzędzie utrwalania swobodnych tekstów dzieci.

Bardzo ważną jest również ekspresja plastyczna w jej różnorakich postaciach: malarstwo, grafika, rzeźba, ceramika, hafty, aplikacje. Ważna jest również twórczość muzyczna, taniec, samorodny teatr, a także formy ekspresji technicznej, kompozycji przestrzennej, majsterkowania, zarówno o charakterze dekoracyjnym jak i użytkowym.

Swobodna twórczość dziecka we wszystkich formach ekspresji, stosowana na co dzień (każdy dzień zaczyna się od tego


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:

IMGD41 (2) 130 Edukacja alternatywna9.1. Celestyn Freinet i jego koncepcja pedagogiczna Celestyn Fre
skanuj0036 (35) Tabela 5: Edukacja w systemie pozaszkolnym12 pracujący bezrobotni ogółem Forma
skanuj0069 (31) 138 Edukacja altem,H ■ Człowiek rodzi się trzy razy: jak się rodzi wyodrębm.i i>
skanuj0071 (30) 142 Edukacja altem,ih Dopiero ruch eurytmiczny może wydobyć ukryte znaczenie z.n te
skanuj0090 (26) 180 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnym Do innych koncepcji metodyc
skanuj0077 (25) 154 Edukacja a/fem.ifi im. Główne założenia tej koncepcji to: —    na
skanuj0090 (26) 180 Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnym Do innych koncepcji metodyc
skanuj0024 (35) jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkow
skanuj0010 (35) 96 Statyny^^gvk*-rGtw ^joĄęfi . yyr&CYh&yol >reU^-Jj-k^Gp ——

więcej podobnych podstron