35008 ZT184 (2)

35008 ZT184 (2)



366 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ

Celem tego rozdziału jest przedstawienie turystyki kulturowej z punktu widzenia społeczności przyjmującej turystów (Moulaert, Nussbaumer, 2004). Mając na uwadze interakcje między turystami a mieszkańcami danego kraju, zastanowimy się, jak przez sprawniejsze zarządzanie informacją można wyeliminować na świecie podziały wynikające z różnic w kulturze, położeniu, infrastrukturze i systemie rządów (Kumar, van Fenema, 1997). Ponadto zapoznamy się z procesem formowania treści kulturowych, czyli poszukiwania i opracowania tematów i wartości składających się na produkt stanowiący trzon przedsięwzięcia opartego na eksploatacji dziedzictwa, oraz doboru metod ich rozpowszechniania. Przedsięwzięcie oparte na eksploatacji dziedzictwa postrzegamy jako narzędzie rozwarstwienia turystyki masowej i drogę do przekształcenia lokalnego zasobu wiedzy w atrakcyjne materiały dostępne w Internecie, dzięki którym lokalna społeczność może zaprezentować światu bogactwo swojej spuścizny kulturowej. Społeczności wszystkich obszarów turystycznych, bez względu na dzielące je różnice, borykają się z problemami wynikającymi z zależności między turystyką, kulturą i ich życiem codziennym. Brak syntezy tych trzech elementów utrudnia sprawne podejmowanie decyzji i przeobrażanie dziedzictwa kulturowego w zasób odgrywający istotną rolę w przezwyciężaniu podziałów istniejących na świecie.

Turystyka, kultura i społeczność lokalna

Żadna inna dziedzina ludzkiej działalności, może z wyjątkiem edukacji, nie wywiera tak silnego wpływu na lokalną kulturę jak turystyka. Największe szanse na umocnienie lokalnej kultury stwarza turystyka, która jest w równym stopniu podporządkowana popytowi i potrzebom lokalnej społeczności. Inaczej mówiąc, chodzi o turystykę, która opiera się na wyjątkowości danego miejsca oraz przybiera formy odpowiadające interesom jego mieszkańców. Tym samym stanowi źródło zasobów niezbędnych do zachowania lokalnej kultury, a co najistotniejsze w kontekście tego rozdziału - pomaga społecznościom zepchniętym na margines procesów globalizacyjnych odzyskać poczucie wartości oraz uczynić z własnej wiedzy, odrębności i wyjątkowości prawdziwe bogactwo. W ten sposób powstaje coś w rodzaju sektora eksploatacji dziedzictwa, obejmującego podmioty chroniące, przekazujące i gromadzące kapitał kulturowy.

Sektor eksploatacji dziedzictwa ma niewielkie rozmiary i w dużej mierze opiera się na przepływie informacji oraz kreatywności. Główną rolę odgrywają w nim podmioty, które są silnie związane z lokalną społecznością i kumulującym się od wieków kapitałem kulturowym. Według Richardsa i Halla (2000, s. 1), „sens zrównoważonego rozwoju turystyki (...) leży w zapewnieniu społeczności i jej środowisku trwałych korzyści ekonomicznych, społecznych i kulturowych”. W tym świetle turystyka kulturowa stanowi skuteczną długofalową formę zbliżania różnych kultur i systemów wartości oraz tworzenia empatii kulturowej między społecznościami generującymi i przyjmującymi ruch turystyczny, czyli prowadzi do wzrostu tolerancji oraz wzajemnego zrozumienia.

W rzeczywistości jednak rzadko tak się dzieje i w oczach organizacji międzynarodowych turystyka pozostaje „obszarem problemowym”, wymagającym ograniczeń i regulacji, a nie perspektywicznych rozwiązań. Oto wyzwania stojące przed społecznościami przyjmującymi turystów.

•    Marginalizacja i wykluczenie. Mimo wysiłków planistów, geografów i specjalistów od zarządzania, turystyka pozostaje typowym przykładem nieprzewidywalnej, zróżnicowanej i częściowo uprzemysłowionej branży opartej na użytkowaniu cudzej własności, której funkcjonowanie trudno skoordynować, a co dopiero mówić o poddaniu jej ścisłej kontroli (zob. Leiper, 1990a; Britton, 1991; Ioannidcs, Debbage, 1998; Tremblay, 1998). Przeciwnicy globalizacji utrzymują, że, tak jak przemysł ciężki powoduje zanieczyszczenie środowiska, tak turystyka jest źródłem marginalizacji i wykluczenia.

•    Wzrost obciążenia lokalnego środowiska. Nowoczesne formy transportu przyczyniają się do rozwoju miast i turystyki przez skrócenie czasu podróży i subiektywne zmniejszenie odległości (Souza, Stutz, 1994, s. 234-236). Jednak zwiększenie dostępu do obszarów turystycznych w wymiarze zewnętrznym (łatwość dotarcia do danego miejsca) i wewnętrznym (względna bliskość wszelkich atrakcji) w połączeniu ze wzrostem liczby turystów w większości wypadków przyczyniły się do większego obciążenia lokalnego środowiska.

•    Niewielki wkład turystyki w podnoszenie statusu ekonomicznego społeczności zamieszkujących obszary turystyczne. Przeciwnicy globalizacji oceniają świat oczami bezdomnych, bezrobotnych, uchodźców i nielegalnych pracowników sezonowych (Souza, Stutz, 1994, s. 22). Choy (1995) oraz Williams i Shaw (1988) uważają, że jeśli chodzi o warunki i charakter pracy, ochronę zatrudnionych i poziom wynagrodzeń, turystyka w niewielkim stopniu przyczynia się do podnoszenia statusu ekonomicznego społeczności lokalnych.

•    Konflikty i wykluczenia wewnątrz wspólnoty. Rozwój turystyki kulturowej wprowadza wyraźny dysonans. Z jednej strony opiera się na rzadkich lokalnych zasobach, z drugiej zaś - dokonuje się w ramach branży, która staje się coraz bardziej globalna, a tym samym oderwana od źródeł kapitału kulturowego. Co więcej, nawet wewnątrz społeczności dochodzi do spychania ludzi na margines i konfliktów skutkujących podziałem na tych, którzy czerpią osobiste korzyści z rozwoju turystyki, np. spekulantów i pośredników, i tych, którzy ponoszą koszty tego procesu.

•    Niemożność przezwyciężenia nieodłącznego konfliktu. Turystyka, tak jak każda branża, aby się rozwijać, musi osiągać zyski i korzystać z zachęt inwestycyjnych. Jednak ani podmioty gospodarcze, ani organy administracji


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
22553 ZT186 (2) 370 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ kulturowego, stanowiły zwycz
68501 ZT187 (2) 372 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ RYSUNEK 21.1 Tożsamość j ako
44186 ZT157 (2) 312 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ dobrze lub bardzo dobrze (Ni
ZT135 (2) 268 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKA czeniach często odwołuje się do in
ZT136 (2) 270 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ termin „państwo” obejmuje cały apa
ZT139 (2) 276 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄPrawodawstwo Władze mogą wprowadzać
ZT141 (2) 280 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ w sferze turystyki, a ich wykonywa
ZT144 (2) 286 CZEŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKAWpfyw TIT na marketing-mix Nowe nar
ZT145 (2) 288 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ i między firmą a jej partnerami ha
ZT158 (2) 314 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ Ogólny wzrost troski o środowisko
ZT164 (2) 326 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ szarów turystycznych (Tribe i inni
ZT166 (2) 330 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ turystyki na środowisko, na wyspę
ZT167 (2) 332 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ częstotliwością. Na przykład w dru
ZT168 (2) 334 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ i zepchnęły ją na margines rynku
ZT170 (2) 338 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKA stanowi katastrofę lub sytuację kr
ZT173 (2) 344 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄTABLICA 19.1Model zarządzania sytua
ZT176 (2) 350 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ nie wykluczają. Jest bowiem słuszn
ZT177 (2) 352 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ zwiększania pozytywnego i zmniejsz

więcej podobnych podstron