40608 skanowanie0014

40608 skanowanie0014



212 HERMENEUTYKA BIBLIJNA

Wszyscy ewangeliści są więc zgodni co do tego, że napis na krzyżu Jezusa w ogóle był umieszczony i że wskazywał na Jezusa jako mesjasza uzurpatora („król żydowski”), Poza tym, co jest wspólne wszystkim wersjom, u Jana znajduje jakby uściślenie: Nazarejczyk. Sprawą powiązania Jezusa z pogardzanym miasteczkiem Nazaret (J 1, 45n), Jan interesował się bardziej od innych ewangelistów. Wbrew jednak temu, co opierano na popularnym wśród Żydów porzekadle „cóż dobrego może

być z Nazaretu”, okazją ukazania


Jezus był Mesjaszem, sam zaś moment śmierci stał się dla Jana szczytu zbawczego dzieła Nazarejczyka. Zdaniem Jana, który przytacza w związku ż tym napisem relację o zafrasowaniu Piłata, napis ten był oficjalnym, choć być może przypadkowym, ale jut nieodwołalnym stwierdzeniem przedstawiciela władzy o królewskiej godności Jezusa. Na tym zaś aspekcie — ukazania Jezusa jakc króla — Janowi najbardziej zależało.

Metodę histor i redakcji można nazwać synchroniczną, która pomijając sprawę źródeł, zajmuje się ostateczną postacią tekstu, jego kontekstem, intencją i koncepcjami teologicznymi autora1.

B. Filozoficzne przesłanki interpretacji tekstu biblijnego

Biblia jest księgą należącą do sfery religii, a jako taka jest częścią wielkiego iobra kulturowego ludzkości. Poszukiwanie zatem sensu biblijnego nie może się za-rzymać na etapie wykrywania i opisywania występujących w niej zjawisk literackich >raz ich analiz. Już od czasów starożytnych szukano dróg, które pozwoliłyby odkryć laczelną zasadę Biblii — jej metastrukturę i metaprawdę. Augustyn np. odwoły-vał się w tych poszukiwaniach do filozofii platońskiej, podobnie zresztą jak i dwie łynne szkoły egzegetyczne, aleksandryjska i antiocheńska, Tomasz z Akwinu zaś parł się na elementach filozofii arystotelesowskiej. Poza wytyczeniem kierunku oszukiwania istotnej treści orędzia Biblii filozofia dostarcza warsztatu pojęciowo-netodycznego, pozwalającego na poprawne analizowanie i wnioskowanie2,

1. KRYTERIA PRZYDATNOŚCI FILOZOFII W INTERPRETACJI BIBLII

Ponieważ Biblia nie jest księgą wyłącznie ludzką, lecz powstała w wyniku współ-ziałania Boga z', ubogaconymi natchnieniem hagiografami, dlatego jedynie takie

kierunki filozoficzne mogą się przysłużyć hermeneutyce biblijnej, które stojąc tu stanowisku realizmu poznawczego, przyjmują istnienie materii i ducha oraz istnienie Pierwszej Przyczyny.

Najbardziej pod tym względem sprawdzonym kierunkiem filozoficznym jest tomizm, co jednakże nie oznacza, by miał to być jedynie możliwy do przyjęcia jkie-runek. Nie wyróżniając żadnego, nawet tomizmu, Del Yerbum zachęca do baęlauja świętych tekstów „przy zastosowaniu odpowiednich pomocy naukowych” (IlO :23).

I

• i i! |

I    MMI ! ;1

2. PRÓBY ADAPTACJI WSPÓŁCZESNYCH KIERUNKÓW FILOZOFICZNYCH i;

W HERMENEUTYCE BIBLIJNEJ    1    j J !


a) Filozofia historii1


Współczesna biblistyka bardzo dużo zawdzięcza inspiracjom idącym zę filozofii. Pierwsza, poważnie licząca się klasyfikacja tradycji Pięcioksięgu,| ponowana przez Wellhausena, wyrosła na gruncie filozofii historii G.iifitćgla.

♦    ! | ‘ij i i i

Jakkolwiek ostateczne wnioski co do tego, że treść Biblii jest wynikiem p owszęcł nego prawa ewolucji dokonującej się przez zetknięcie tezy i antytezy oraz i clij ćjl jjście; do syntezy, i dlatego nie może być wiązana z objawieniem, już da wujo zdsj d!y -zaj; rzucone, faktem jest jednak, iż także ta filozofia przyczyniła się do postępjiij vi' liii-i blistyce. Do egzegezy biblijnej usiłowano odnieść również wyniki przemyśle!


ony żapro-


\\r\


fillól

j i ii ;

Boga i


zofii pozytywistycznej, zaprzeczającej wszelkim nadprzyrodzonym działanimhj ukazanym w Biblii, czy też — z większym powodzeniem, jako że uznają djićbjch dziedzinę życia człowieka — filozofię historii A. Toynbee’ego i historię fielifii ;I Eliade.


[4|

Ml;


b) Filozofia języka;


Filozofię języka wypowiadającą się w badaniach biblijnych można streścić dwa skrajnie przeciwne stanowiska, z których jedno utrzymuje, żc język ren jest pozbawiony sensu i nieadekwatny do języka doświadczenia ludzkiego! zaś, że język Biblii jako czysto ludzki jest w służbie języka samegb obją jego zaś interpretacja przybliża rozumienie objawienia3. To drugie stano


co ay

cjrugie en wis'


wr


1    Zob. W. F. Albright, Od epoki kamiennej do chrześcijaństwa, Warszawą 1967,

2    Zob. L, Alonso - Schokei, La parola ispirata, Brescia 1967,    (Słowo nalchkio

Kraków 1983, 88-132); 11—155; M. van Esbroeck, Hermineutiąue, structuralisme et \exśgt Paris 1968; J. Chmiel, Problemy współczesnej hermeneutyki biblijnej, RBL 25 (1972)| 2— A. Zaborski, O recepcji metod strukturalnych w biblistyce, RBL 26 (1973) 117--I-1301; Chmiel, Nowa semantyka biblijna, RBL 27 (1974) 319—327; J. Homerski, Wc$ kierunki biblijnej interpretacji a czytanie Pisma świętego, ZNKUL 18 (1975)1 z. 2j 15[7-


37.;

pe,\

sej

21

J-:

śne


T. Szczurek, Znaczenie struktur literackich dla hermeneutyki na przykładzie zvAastowrń


1825, Łk 1, 26—38 oraz cudu w Kanie 3 2, 111, RBL 28 (1975) 226—228; A. Sjuski,


Ht


1

trą) r,-ua:pśc. wd lamira

Mi,

neneu-przeni- i


Śtudłt


literacka perykopy o Dobrym Pasterzu (J 10, 118), RBL 29 (1976) 271—279; |R, De


Story, Sing and Self. Phenomenology and Structuralism as Literary Critical Methcids, Ph 1978; S. Włodarczyk, Język biblijny,,język" Boga jako wzór języka w przekazywa wiary, RBL 33 (1980) 258—263; W. Egger, La lettura strutturale della Bibbia, wj Pcr\un molteplice della Bibbia. Pubblicazioni dellTstituto di Scienze Religiose in Trentb, Tre 109—136; S. M. Schneiders, The Foot Washing (John 13, 120). An Experimthit in'If tics, CBQ 43 (1981) 76—92.    | Y

3 Szerzej omawia ten problem K. Dybciak, Literatura wobec religiiizolacja b


1 uieljs


1

   Za klasyczne1 uchodzą dokonane przy pomocy tej metody badania H. Conzelmanna )ie Mit te der Zeit. Sfudien zur Theologie des Lukas, Tubingen 19572), W. Marxsena {Der Evan-iist Markus. Studien\zur Redaktionsgeschichte des Evange!iums, Gottingen 1956) i W. Trillinga fas wahre Israel. Sfudien zur Theologie des Matthausevangdiinvs, Miinchen 19642); Por. M. Theo-ild, Der Primat der Synchronie vor der Diachronie ais Grundaxiom der Literarkritik, BZ 22 (1978)

■1—186.    j

2

   Por. H. G. Gadamer, Wahrheit und Methode. Grundziige einer phiiosophischen Hertne-utik, Tubingen 1960,; 19652; J. Tischner, Perspektywy hermeneutyki, Znak 23 (1971) 145—172;

Valori, Probierni filosofici della ermeneutica, w: Esegesi ed ermeneutica, Brescia 1972, 21—34; Lonergan, Filozofia i teologia, Znak 25 (1973) 1148—1160; P. Ricoeur, Nadzieja a struktura nemów filozoficznych, tamże 1133—1147; S. Kamiński, Współczesna teologia katolicka. Próba ■todologicznej charakterystyki, ZNKUL 21 (1978) z. 1, 3—16; L. Scheffczyk, Struktury myślowe pólczesnej teologii, Znak 21 (1978) z. 1, 17—23; J. Chmiel, Egzegeza biblijna a filozofia, RBL (1978) 173—178; P. Ricoeur, Philosophische und theoiogische Hermerteutik, ThJ 20 (1979) 95-114-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PA260279 Blina Saandorowska -typ© *)* wszyscy są zgodni co do tego, że krój czcionki wywodzi się z n
skanuj0179 (5) Etatuazu zajmujący się historią tatuażu są zgodni co do tego, że tatuaż swój rozkwit
SAM 66 9. WidzODDZIAŁYWANIE FILMU W okresie kina niemego prawie wszyscy krytycy byli zgodni co do te
IMGT88 UWAGI KOŃCOWE Współczesne teorie wiedzy są zgodne co do tego, że wszelka wiedza ma charakter
EKONOMIA zarys podstawowych problemów Przytoczone definicje są zgodne co do tego, że "ekonomia&
CCF20081102052 wątpliwości, co do tego, że rzeczywiście są dobrymi przyjaciółmi. W przeciwień.sl«l
84948 IMG 31 Amerykańscy uczeni badający zagadnienia komunikowania nie są w żadnym wy. 4 padku zgodn
CCF20081102052 wątpliwości, co do tego, że rzeczywiście są dobrymi przyjaciółmi. W przeciwieńsl wie

więcej podobnych podstron