40705 IMG33 (2)

40705 IMG33 (2)



mowa bezkrtaniowców: ujawnia się w postaci bezgłosu lub niewłaściwej realizacji oddechu i prozodycznych komponentów ciągu fonicznego, szczególnie natężenia i barwy dźwięków,

—    giełkot: ujawnia się w postaci wzmożonego tempa realizacji ciągu fonicznego,

—    jąkanie: zaburzeniu ulega płynność realizacji ciągu fonicznego, a wraz z nią zaburzone są intonacja i akcent; zaburzenia ciągu fonicznego prowadzą zwykle do zaburzeń spójności wypowiedzi;

c) zaburzenia realizacji fonemów i ciągu fonicznego:

—    anartria i dyzartria: związane są z uszkodzeniami ośrodków i dróg unerwiających narządy mowy; ujawniają się albo w postaci braku możliwości realizacyjnych, albo w niewłaściwej realizacji fonemów i zaburzonej realizacji niemal wszystkich prozodycznych komponentów ciągu fonicznego (rytmu, natężenia dźwięków, tempa mówienia, intonacji, akcentowania itp.).

Wszystkie wypadki zaburzeń pomieszczone w tej grupie są w gruncie rzeczy zaburzeniami sprawności komunikacyjnych: utrudniają interakcję językową, prowadzą do namiastkowego wykorzystania zdobytych przecież kompetencji (językowej, komunikacyjnej i kulturowej). I tak np. jąkający się mówią niechętnie, ograniczają długość wypowiedzi, co odbija się na jej strukturze, a bloki realizacyjne, zniekształcające ciąg foniczny, prowadzą do tekstów tautologicz-nych.

3. Zaburzenia mowy, związane z rozpadem systemu komunikacyjnego: procedurą logopedyczną jest odbudowywanie wszystkich typów kompetencji i usprawnianie realizacji:

—    afazja: zaburzenia wynikające z uszkodzeń korowych ośrodków mowy, ujawniające się w postaci pełnego lub częściowego rozpadu wszystkich typów kompetencji (afazja sensoryczna) i/lub zaburzeń sprawności realizacyjnych (afazja motoryczna); pojawia się tendencja odchodzenia od wyraźnych podziałów afazji, a wraz z nią teza, że uszkodzenia ośrodków lewej półkuli prowadzą do rozpadu kompetencji językowej (niemożność budowania zdań gramatycznie poprawnych), a uszkodzenia innych ośrodków (np. płatów czołowych i/lub ośrodków półkuli prawej) do rozpadu kompetencji komunikacyjnej (niemożność budowania wypowiedzi spójnych językowo i sytuacyjnie);

—    schizofazja: jest wynikiem schizofrenii, a ujawnia się w postaci niespójnych wypowiedzi językowych; zaburzenia w rozmaity sposób dotyczą struktury całych tekstów (struktura zdania w zasadzie pozostaje nienaruszona), i to zarówno tekstów dialogowych, jak i monologowych; wiążą się one ze swoistą interpretacją zjawisk rzeczywistości.

Poszczególne rodzaje zaburzeń mowy, wydzielone w obrębie zaprezentowanych klas odznaczających się jednolitą procedurą logopedyczną, wymagają swoistych strategii postępowania. I tak np. inna strategia postępowania logopedycznego potrzebna jest osobom dotkniętym głuchotą (należy od podstaw budować wszystkie rodzaje kompetencji), inna — dotkniętym niedosłuchem (należy kompetencje rozbudowywać). Podobnie problem rysuje się w wypadkach alalii: alalia wymaga budowania wszystkich typów kompetencji, dyslalia — budowania tylko elementów systemu fonologicznego, ponieważ nie zdołał się on w pełni ukształtować w umyśle.

Łatwo zauważyć, że zaburzenia grupy drugiej dotyczą tylko realizacji systemu fonologicznego: w dysglosji ujawnia się niewłaściwa realizacja fonemów; mowa bezkrtaniowców, jąkanie i giełkot polegają w zasadzie na wadliwej realizacji prozodycznych komponentów ciągu fonicznego (natężenie głosu, tempo i płynność mówienia); w dyzartrii obserwujemy zaburzenia realizacji wszystkich komponentów systemu fonologicznego. Wymienione wypadki zaburzeń łączy wspólna procedura, jaką jest usprawnianie realizacji (korekcja przebiegu czynności mówienia), a różnicują odrębne dla każdego typu strategie postępowania logopedycznego. Wreszcie w afazji (pomieszczonej w grupie trzeciej) strategia polega bądź na odnajdowaniu w umyśle mówiącego wszystkich rodzajów kompetencji (afazja sensoryczna), bądź bardziej na usprawnianiu realizacji systemu językowego i komunikacyjnego (afazja motoryczna). Należy też dodać, że schizofazja raczej nie poddaje się metodom terapii wypracowanym przez logopedię.

Bibliografia

Ajdukiewicz K. (1960), Naukowa perspektywa świata, [w:] Język i poznanie, Warszawa, t. I, s. 215-221.

Baudouin de Courtenay J. (1889), O zadaniach językoznawstwa, „Prace Filologiczne 3 (przedruk) [w:] O języku polskim, wybór prac, red. J. Basara, M. Szymczak, Warszawa 1984, s. 399-422.

Bernstein B. (1980), Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia, [w:] Język a społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa, s. 83-119.

Bogdanowicz M. (1989), Trudności w pisaniu u dzieci, Gdańsk.

Bogdanowicz M. (1990), Integracjapercepcyjno-motoryczna. Metody diagnozy i terapii, Warszawa.

Bokus B. (1991), Tworzenie opowiadań przez dzieci. O linii i polu narracji, Kielce.

Boniecka B. (1995), Pragmatyczne aspekty wypowiedzi dziecięcych, seria „Komunikacja językowa i jej zaburzenia” 10, red. S. Grabias, Lublin.

Boniecka B. (1997), Kształt dziecięcego słowa, seria .„komunikacja językowa i jej zaburzenia” 11, red. S. Grabias, Lublin,

ChlewińskiZ. (1999), Umysł. Dynamiczna organizacja pojęć. Warszawa.

Chomsky N. (1957), Syntactic Structures, Mouton, The Hague.

Chomsky N. (1982), Zagadnienia teorii składni, Wrocław.

Edelman G. (1998), Przenikliwe powietrze, jasny ogień. O materii umysłu. Warszawa.

Foniatria kliniczna (1992), red. A. Pruszewicz, Warszawa.

Gadamer H. G. (1979), Człowiek i język, [w:] Rozum, słowo, dzieje, Warszawa.

Gałkowski T. (1995), Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym, Warszawa.

Głuchota a jeżyk (1994), red S. Grabias, seria „Komunikacja językowa i jej zaburzenia” 7, Lublin.

Grabias S. (1991), Logopedia, jej przedmiot i stopień zaawansowania refleksji meta-aukowej, [w:] Przedmiot logopedii, red. S. Grabias, seria „Komunikacja językowa i jej zaburzenia” 1, s. 26-48.

41


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG33 ■    Z grasicy limfocyty T dostają się do krwiobiegu i osiedlają się w wę
1. FUNKCJE PIENIĄDZA A.    Miernik wartości na rynka wymiany pieniądz ujawnia się w p
Po uplastycznieniu stali, co ujawniło się w postaci Rys. 6.2. Wykres rozciągania próbki niewielkiego
IMG33 (6) R Wniosek o dokonanie oceny składa hodowca, 1 producent lub osoba przez niego upoważniona
badanie7 kcrloru przy określonych temperaturach krytycznych. Barwników tych używa się w postaci ołó
Picture5 ‘czych Th. Objawiają się w postaci przemijających lub stałych vej utraty wzroku wskutek zw
Objawy niedoboru limfocytów Ujawniają się między 1 a 8 m-cem życia Zakażenia układu oddechowego
Pojęcia ■    Napięcie - ujawniają się sprzeczne postawy lub interesy
IMG33 oidi optymalne. Każda wakuofa 2»7owa składa się z kilka pęcherzyków* nożowych a wrzecionowaly
IMG 33 Wr zeciona nerwowo —mięsmu (budowa) « Wrzeciona nerwowo-mięśniowe składaj się z wlókienek
IMG&33 - zmieniające się potrzeby człowieka, a głównie ograniczanie spożycia tłuszczów zwierzęc
12 Wstęp ujawniły się myśli i odczucia, w niewyraźnej, rozproszonej postaci występujące dość
IMG33 choćby zapisać na taśmie odczytanie tego samego wiersza przez różnych recytatorów, aby upewni
IMG65 (10) ODDZIAŁYWANIE NIEALLELICZNE- EPISTATYCZNE * gen lub geny z jednej pary alleli decydują o

więcej podobnych podstron