41572 skanuj0086 (31)

41572 skanuj0086 (31)



Rozdział 4.2

—    drogi dojazdowe do ogólnodostępnych przejść granicznych obsługujących ruch międzynarodowy osobowy i ciężarowy,

—    drogi alternatywne dla autostrad płatnych,

—    drogi stanowiące ciągi obwodnicowe dużych aglomeracji miejskich,

—    drogi o znaczeniu obronnym.

Zaliczenie do kategorii dróg krajowych następuje w drodze rozporządzenia Rady Ministrów. Do dróg wojewódzkich zalicza się drogi inne niż podano wyżej, stanowiące połączenia między miastami, mające znaczenie dla województwa i drogi o znaczeniu obronnym, nie zaliczone do dróg krajowych. Zaliczenie do kategorii dróg wojewódzkich następuje w drodze uchwały sejmiku województwa.

Do dróg powiatowych zalicza się drogi inne niż podano wcześniej, stanowiące połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą. Zaliczenie do kategorii dróg powiatowych następuje w drodze uchwały rady powiatu.

Do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym nie zaliczone do innych kategorii stanowiące uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom z wyłączeniem dróg wewnętrznych. Zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy.

Drogi zakładowe, obejmują wszystkie ogólnodostępne pasy drogowe stanowiące dojazd do dróg publicznych z jednostek gospodarczych, obszarów leśnych bądź rolnych oraz ogólnodostępne place umożliwiające komunikację z elementami infrastruktury punktowej1.

Kluczowym elementem sieci dróg publicznych są autostrady i drogi szybkiego ruchu. Ze względu na swój priorytet (dopuszczalna prędkość w przypadku autostrad do 130 km/h) pozwalają one w bardzo szybki i przy tym bezpieczny sposób dokonywać przewozów pasażerów oraz ładunków.

Czy wiesz, że...

Budowa 1 km autostrad wraz z obiektami inżynieryjnymi (wiadukty, mosty) kosztuje ok. 5—7 min euro.

Linie kolejowe

Z punktu widzenia gospodarczego i społecznego linie kolejowe dzieli się na:

•    magistralne - o obciążeniu powyżej 25 min ton przewiezionych ładunków rocznie,

•    pierwszorzędne - o obciążeniu pomiędzy 10 a 25 min ton przewiezionych ładunków rocznie,

•    drugorzędne - o obciążeniu pomiędzy 3 a 10 min ton przewiezionych ładunków rocznie,

•    miejscowego znaczenia - o obciążeniu poniżej 3 min ton przewiezionych ładunków rocznie.

Ze względu na szerokość torów linie kolejowe dzieli się na:

•    normalnotorowe (rozstaw szyn 1435 mm),

•    szerokotorowe (rozstaw szyn 1520 mm w Rosji, 1675 mm w Hiszpanii),

•    wąskotorowe (rozstaw szyn 1000, 750, 600 mm).

90

1

W. Rydzkowski, K. Wojewódzka-Król (red.), Transport. Wyd. in, Wydawnictwo Naukowe PWN, WarszawJ 2000.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0088 (31) Rozdział 4.2 9,5 m, zanurzenie - 2,5-4,5 m, nośność 1250-2500 t. Drogi wodne o międz
skanuj0053 (31) 52 Sprzęt i maszyny do prac murarskich i betonowych Zasady bezpieczeństwa w czasie p
skanuj0097 (31) Rozdział 4. ♦ Tablice i obiekty 109 foreach($kolory as Sklucz -> Skolor){ echot&q
skanuj0075 (31) Rozdział 3.6 Dzięki jednemu uniwersalnemu interfejsowi z użytkownikiem, platformy lo
IMGt25 ■H >drogi dojazdowe do osad, szkółek, obiektów rekreacyjnych. Ze względu na rodzaj
10024 skanuj0082 (31) Rozdział 4.1 Tabela 4-4. Cechy transportu wodnego śródlądowego Gałąź transpo
30375 skanuj0033 (119) Rozdział *1.Wykresy dwuwymiaroweWstęp do wykresów Mathcad posiada bogate możl
12372 skanuj0073 (31) Rozdział 3.6 Czym jest współczesny Internet? Internet to ogromny, rozbudowany

więcej podobnych podstron