44951 ScannedImage 44

44951 ScannedImage 44



86

"Ktokolwiek by pożywał ten chleb albo pił kielich Pana niegodnie, winien będzie ciała i krwi Pana".

List 23 /z r• 250/ Wszyscy wyznawcy pozdrawiają Ojoa Cypriana

Przyjmij do wiadomości, że wszystkim, którzy powinni zdać ci rachunek co do swego postępowania po tym, co uczynili, udzieliliśmy pokoju1. Chcemy, abyś zawiadomił o tym innych biskupów. Pragniemy, abyś ty ze świętymi męczennikami zachowywał pokój (...)

List 27 /z r. 250/ Cyprian pozdrawia braci prezbiterów i diakonów mieszkających w Rzymie

3. Bunt się już rozpoczął. W niektórych bowiem miastach naszej prowincji, tłum ludzi napadł na zwierzchników. Domagano się, aby tym wszystkim natychmiast udzielono pokoju, którym przyznali męczennicy i wyznawcy. Przestraszeni zwierzchnicy, nie mając do sprzeciwu dość mocy, wiary i odwagi ducha, ulegli. U nas również niektórzy wichrzyciele, z którymi już przedtem mieliśmy trudności, których załatwienie sprawy od-kładaliśnjy do.naszego powrotu, obecnie jeszcze bardziej rozjątrzyli się tym listem, jakby jakimiś pochodniami zapaleni, starali się wymusić pokój udzielony im /przez męczenników/...

List 55 /z r. 252/ Cyprian pozdrawia swego brata Antoniusza

13« Oczywiście chorym, jak było postanowione, w niebezpieczeństwie się pomaga. Skoro się jednak tak postąpiło i w grożącym niebezpieczeństwie udzieliło -się pokoju, to chyba nie możemy ich potem dusić, dręczyć lub siłą naszej ręki o śmierć ich przyprawiać. Umierający, którym pokoju udzielono, nie muszą koniecznie umierać. W tym właśnie szczególnie okazuje się dobroć boża i ojcowska łagodność, że po otrzymaniu pokoju utrzymują się przy życiu (...)

19. Pamiętając na jego /Chrystusa/ dobroć i łaskawość, nie powinniśmy być surowi ani twardzi, ani też nieludzcy w postępowaniu z braćmi,

... Nie powinniśmy ich odtrącać od pokuty, obchodząc się z nimi szorstko i zawzięcie, ale też nie mamy być ustępliwi i lekkomyślni z przywracaniem ich do wspólnoty (...)

21. Chooiaż niektórzy z naszych poprzedników i niektórzy biskupi w naszej prowincji sądzili, że tym, którzy dopuścili się cudzołóstwa nie

1. W czasie prześladowań funkcjonowała praktyka, że skazani za wia-

S chrześcijanie mogli udzielać pokoju apostatom, tzn. ofiarować swe erpienia za nich, by mogli uzyskać rozgrzeszenie od biskupa.


należy udzielać pokoju i całkowicie dla cudzołóstwa zamknęli drogę do pokuty, to jednak przez to nie odłączyli się od kolegium swych współ-biskupów i nie zrywali jedności z Kościołem katolickim przez swą twardość i upartą surowość, mimo że inni tym, którzy dopuścili się cudzołóstwa, udzielali pokoju (•••) Zachowując węzły zgody i trzymając się ze ścisłą wiernością nauki o jedności Kościoła katolickiego każdy biskup postępuje i zarządza u siebie według swego sumienia, a za swe postępowanie zda rachunek przed Bogiem.

22. Dziwię się jednak, że niektórzy do tego stopnia są uparci, że sądzą: upadłym należy odmawiać prawa do pokuty, a pokutującym przebaczenia. A przecież jest napisane: "Pamiętaj coś stracił i czyń pokutę, a spełniaj poprzednie uczynki" (...) Z pewnością Pan nie nakłaniałby do pokuty, gdyby pokutującym nie obiecał przebaczenia. Ewangelia mówi: "Powiadam wam, taka będzie w niebie radość z jednego grzesznika, czyniącego pokutę, jak z dziewięćdziesięciu dziewięciu sprawiedliwych, którzy pokuty nie potrzebują" (•..)

List 73 /z r. 236/ Cyprian pozdrawia brata Jubajana

7. Jednakże jasną jest rzeczą, gdzie i przez których można dostąpić odpuszczenia grzechów, i co z całą pewnością przez chrzest się otrzymuje. Pan najpierw Piotrowi, na którym zbudował Kościół i którego uczynił i wskazał jako źródło jedności, udzielił tej władzy, że będzie rozwiązane cokolwiek on rozwiąże na ziemi. I po zmartwychwstaniu również powiedział do apostołów: "Jako mnie posłał Ojciec i ja was posyłam", a gdy to powiedział, tchnął na nich i rzekł: "Weźmijcie Ducha św. i komu odpuścicie grzechy, będą mu odpuszczone, a komu zatrzymacie, będą zatrzymane. Z tego poznajemy, że chrzcić i grzechy odpuszczać w Kościele mogą tylko zwierzchnicy, którzy na mocy ewangelicznego prawa.i przeż Pana są. ustanowieni; poza /Kościołem/ zaś nic nie może być związane, ani rozwiązane; nie ma bowiem tego, kto mógłby związywać i rozwiązywać.

d. Święcenie duchownych

Hipolit Rzymski, Tradycja Apostolska, s. 306 n.

—    . .. .i

I, 1. Ra biskupa można wyświęcić tylko tego, kogo wybierze cały lud. Po ogłoszeniu jego imienia i wyrażeniu powszechnej zgody wierni zbiorą się w niedzielę wraz z prezbiterami i obecnymi biskupami. Biskupi włożą na kandydata ręce, natomiast kolegium prezbiterów będzie przy tym jedynie asystować biernie. Wszyscy zebrani zachowają milczenie modląc się w głębi serca, by na wyświęconego zstąpił Duch 3w., zaś jeden z bisku-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
scandjvutmpd101 379 Capitulum 1. Corinth. 11. Ktobykolwiek jadł ten Chleb albo pił kielich Pański n
ScannedImage 19 86 Religie Bliskiego Wschodu ne (dla posągu boga). Na przykład, odkopana w Ugarit św
ScannedImage 44 „westoksykacji” na Środkowym Wschodzie, czy kłopotów z „przywróceniem wielkości Amer
ScannedImage 44 Struktura rewolucji naukowych obowiązującego wcześniej paradygmatu. Możemy nawet pot
ScannedImage 44 158 G WIIX) Z LATK.HS jest miejscem ścieków, odpadków i kupy śmiecia’ - czyż nie zab
IMGp23 (5) żeby tutejszy klimat był aż tak nie do zniesienia" — powiedziała, by zakończyć ten t
kat C 44 86 86 Ręka osoby kierującej ruchem wyciągnięta poziomo, poprzecznie do kierunku jazdy
1273854587 by?ngap ten mężczyzna jestkionem hipopotama
22161 oak sih4 86 So by the middle of May, 1176, this little force, worn out but unopposed, arrived
Untitled Scanned 44 2 Ćwiczenie umiejętności ortograficznych Wyrazy ze zmiękczeniami przez „i"C
Untitled Scanned 44 108 Twierdzeniami dowolnej teorii aksjomatycznej są bowiem zawsze wszystkie te i
Untitled Scanned 44 •    M
Djinn 7 44(1) NIE CHCE, BY DOSTAŁ SZANSE. ON WIE ŻE GO POTRZEBUJE- ZROZUMIANO? TO OSTRZE ZOSTAN
66158 skanuj0071 (44) 86 Mathcad. Ćwiczenia 3. Wpisz funkcję minimalizującą Mi nimi ze. Jako jej arg

więcej podobnych podstron