45666 obraz3 (12)

45666 obraz3 (12)



domach i tylko w wyznaczonych okresach i w określonych godzinach. W kilku regionach świata zarzucono przędzenie, a nawet zupełnie go zapomniano, z powodu jego magicznego niebezpieczeństwa. Podobne wierzenia przetrwały do dziś dnia w Europie (por. Precht, Hołda, Frau Hólle itd.). W niektórych miejscach (na przykład w Japonii) odkrywa się jeszcze mitologiczne wspomnienie stałego napięcia, a nawet konfliktu między grupami dziewcząt a męskimi stowarzyszeniami tajemnymi, Mannerbunde. Mężczyźni i ich bogowie atakują w nocy prządki, niszczą ich pracę i unicestwiają ich czółenka oraz inne narzędzia tkackie22.

Istnieje \mistyczna współząleż,iDX)óć.,między ^inicjacjami kobieęymił^'przę.r dz£niem i Seksualnością. (Nawet w społeczeństwach rozwiniętych dziewczęta cieszą się {pewną swobodą przedmałżeńską 'i spotkania z chłopcami odbywają się w domu, w którym zbierają się na przędzenie.; Jeszcze na początku XX wieku zwyczaj ten został poświadczony w Rosji. Źdumiewają-ce jest, że w tych samych kulturach, w których ("dziewictwo jest bardzo wysoko cenione, Jspotkania między dziewczętami a młodzieńcami są nie tylko tolerowane, ale zachęcają do mch rodzice. Nie chodzi o rozwiązłość obyczajów, ale o wielką tajemnicę^objawienie kobiecej świętości;, dotyka się źródeł życia i płodności^Swobody przedmałżeńskie dziewcząt nie są natury erotycznej, ale rytualnej: stanowią fragmenty zapomnianego misterium, a nie świeckie uciechy. Na Ukrainie w pewnych świętych okresach, a zwłaszcza przy okazji zawierania małżeństw, dziewczęta i kobiety zachowują się w sposób niemal orgiastyczny23. To zupełne odwrócenie zachowania - ze skromności w ekshibicję - zmierza do celu rytualnego i interesuje przez to całą wspólnotę. Chodzi 'o religijną konieczność periodycznego obalania norm. rządzących egzystencją świecką, innymi słowy, konieczność<yawie-szenia praw^ które. niczym bezwładne brzemię ciąży na zwyczajach, i przywrócenia stanu absolutnej spontaniczności.'Fakt, że takie zachowania rytualne przetrwały aż do XX wieku u ludów od dawna schrystianizowa-nych, dowodzi, jak się nam wydaje, że mamy tu niezwykle archaiczne doświadczenie religijne, konstytutywne dla duszy kobiecej. Będziemy mieli okazję odnaleźć inne religijne wyrażenia tego samego fundamentalnego doświadczenia, badając kilka kobiecych organizacji tajemnych.

Streszczając więc: inicjacjami dziewcząt rządzi „naturalne” dla nich misterium, pojawienie się menstruacji; ze wszystkim tym, co, w mniemaniu

22    M. Eliade, Mity, sny i misteria, s. 223 nn.

23    Ibid., s. 224 nn.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
75633 Obraz8 (12) III. Osobowość, socjalizacja, postawy Określenie osobowości 37 - Proces socjaliza
19715 Obraz8 (12) nie tylko kołnierze ale i obrzeża kafli. Po ustawieniu kafli narożnych kładziemy
Scan132 MO12.2. Odpowiedzi 12.1.    a. 12.2.    b, można tylko wyznacz
Obraz (12) I GŁUCHO - TYLKO JAKAŚ W POWIETRZU ROZTERKA należałoby oddać przez znamienną wypowiedź mi
Obraz9 (12) 58 Utworzenie nazwy stereoizomeru o określonej budowle przeatrzennej wy naga uporządkow
Obraz 0 (12) Skład rządu RP na uchodźstwie: - premier, - kilku wicepremierów, - kilku ministrów bez
Obraz1 (118) Zadanie 2.21. Wyznaczyć rzuty prostej / równoległej do płaszczyzny a określonej śladam
Obraz6 (12) Dobór hamulca Dobór hamulca do określonego silnika polega na porównaniu jego charaktery

więcej podobnych podstron