54817 skanuj0006 (378)

54817 skanuj0006 (378)



5.2. Turystyka etniczna 167

Tab. 18. Pozytywne i negatywne następstwa turystyki etnicznej

Następstwa

Wśród turystów

Wśród miejscowej ludności

Pozytywne

poszerzanie wiedzy na temat ludności miejscowej

wzrost dochodów

wzrost tolerancji dla innych kultur

wzrost poziomu wykształcenia

pomaganie innym

kultywowanie dawnych tradycji

Negatywne

odczuwanie zagrożenia ze strony ludności 1 miejscowej

zatracanie tożsamości

poczucie wyższości wobec ludności miejscowej

poczucie niższości wobec turystów

nadmierna swoboda seksualna

narkomania, alkoholizm

narkomania, alkoholizm

osłabienie więzi rodzinnych

prostytucja

przestępczość

zanikanie tradycyjnych zajęć

Źródło: opracowanie własne.

odwiedzanych przez turystów interesujących się turystyką etniczną są narażeni na stopniowe wyzbywanie się swojej odmienności kulturowej, co jest na ogól nieuchronnym „skutkiem ubocznym” procesów modernizacyjnych i tzw. postępu cywilizacyjnego (co z kolei jest wynikiem wspomnianego wcześniej wzrostu dochodów i podniesienia się poziomu życia). Nawet jeżeli pewne elementy dotychczasowej kultury pozostaną, to często mogą one mieć mało wspólnego z pierwowzorem, gdyż podlegają komercjalizacji i „utowarowieniu” [Medina 2003; Hammett, Jayawardane 2009]. Stąd też w wielu sytuacjach turyści zainteresowani turystyką etniczną stykają się z rzeczywistością odmienną od ich wyobrażeń i mającą niewiele wspólnego z autentycznością (fot. 29 na wkładce) i tym, co J.P. Taylor [2000] nazywa „szczerością”. W literaturze polskiej problem ten omawiają m.in. B. Lisocka-Jaegermann [2003,56-57] w artykule dotyczącym turystyki etnicznej w Ameryce Łacińskiej, jak również J. Przybyś [2008a, 2008b, 2008c] w opracowaniach poświęconych głównie turystyce kulturowej na obszarach wiejskich w Polsce.

5.2.2. Turystyka etniczna w koncepcji turystyki zrównoważonej

Turystyka etniczna jest traktowana jako jedna z ważniejszych form turystyki, które są bliskie założeniom idei turystyki zrównoważonej. Jedną z osób opowiadających się za takim traktowaniem turystyki etnicznej jest V.L. Smith, autorka koncepcji „4 H” [1996, 1997]. Z kolei D.A. Fennel [1999] uważa, iż turyści, którzy są zainteresowani historią i życiem codziennym ludzi wywodzących się z innych kręgów kulturowych, bardzo


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0023 (215) 279 6.3. Turystyka golfowa - kontrowersyjna z punktu widzenia idei turystyki... Tab
53313 skanuj0012 (378) 6.2. Turystyka kwalifikowana (turystyka aktywna) w koncepcji turystyki zrówno
skanuj0006 Katarzyna Han gr.K032-studia dzienne.Pozytywne i negatywne działanie promieni UV Światło
skanuj0010 (297) 5.2. Turystyka etniczna 173 cultuml villages pojawiły się więc w tym kraju jeszcze
83920 skanuj0008 (341) 5.2. Turystyka etniczna 169 problemu, wydaje się, że są one na tyle pojemne,
84029 skanuj0022 (52) 4.2. Turystyka geologiczna (geoturystyka) 99 Tab. 7 cd. Morza i wybrzeża mor
skanuj0010 (378) Zestaw 42 1.    Oblicz objętość czworościanu o wierzchołkach A(3,5,6

więcej podobnych podstron