57593 P6050012

57593 P6050012



wiązania w kształcie społeczeństwa angielskiego. W propozycjach Orzesz-roZJażną rolę miał odgrywać rozwój rzemiosła i handlu, zarówno dla wzboga-^fspołeczeństwa, jak i dla jego wychowania. Miał dać zrujnowanej szlachcie zbawionym środków utrzymania kobietom zatrudnienie, a dzięki temu nie tylko ir ^k, ale też, a może nawet przede wszystkim, nauczyć ich szacunku do pracy, dla Orzeszkowej moralność kapitalistyczna to głównie moralność pracy.1 ° 2 tych przekonań wyrosła Marta.

„Karta wydarta z życia kobiety...”

Historia Marty oddziałała na czytelniczki przede wszystkim dzięki temu, że ^ jej postaci zobaczyły one siebie. Bohaterka powieści była kobietą jakich wiele w II połowie XIX wieku, a jej historia równie typowa, choć pisarka celowo ją ubarwiła i udramatyzowała, by zwiększyć jej siłę oddziaływania. Tłem dla dramatycznych losów Marty uczyniła autorka Warszawą, która jest w powieści nie prawdziwym miastem z ówczesnych czasów (jak realistycznie i plastycznie odmalował ją np. B. Prus w Lalce), ale raczej symbolem kapitalistycznego miasta, w którym młodej kobiecie przyszło znaleźć pracę. Losy „młodej wdowy” ukazane zostały w dobie przemian kapitalistycznych, czym pisarka chciała zwrócić uwagę na konieczność przemian społecznych, wynikających ze zmian zachodzących w świecie, i pokazać, jak wyglądać będzie życie kobiet w razie ich braku.

Jak uważa Jerzy Paszek w studium „Kryształowo spokojne zmysły(„Maria" iMarta Elizy Orzeszkowej), Marta i wydana w 1877 roku Maria tworzą dylogię i należy je czytać w powiązaniu ze sobą. Widzi on w obu kobietach nawiązanie do biblijnych sióstr Marty i Marii, z których pierwsza jest uosobieniem pracowitości i symbolem życia czynnego, zaś druga - znakiem życia kontemplacyjnego, przy czym w powieściach Orzeszkowej paradoksalnie Marta „nie może znaleźć odpowiedniej pracy i nie może utrzymać się przy życiu, będąc uosobieniem pracowitości”, zaś Maria jest „dziewicą, która opiekuje się dziećmi wdowca”2. Orzeszkowa - jak pokazuje Paszek - gra z architekstem ewangelicznym:

Oto idealnie piękna Marta Świcka daremnie szuka jakiejkolwiek pracy, do której jest - zgodnie z architekstem - stworzona. Maria lwicka (zauważmy rym nazwiska „Iwicka” i „Świcka”!), też idealnie piękna, powołana - zgodnie z architekstem - do kontemplacji życia, w rzeczywistości zajmuje się trudnymi obowiązkami gospodyni domu i opiekunki trojga dzieci wdowca.3

1

   por M Żmigrodzka, op. cii, s. 167-172.    . ,

2

   t Pawek Kryształowo spokojne zmysły * („ Maria iMarta " Elizy Orzeszkowej), (w:)

3

t>od red. J. Paszka, Katowice 1989, s. 8.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rola bajek i baśni w procesie kształcenia języka angielskiegomgr Tomasz Wiech REFERAT Wyższa Szkoła
13 A.W. Czerkow, Rola zabawy w kształceniu społecznego zachowania się dziecka, W. Okoń, 0 zabawach d
MERKANTYLIZM - tło Średniowiecze: główne czynniki kształtujące społeczeństwo: pieniądz i kapitał
Pojęcie i zakres genealogii: Istotnym elementem kształtującym społeczeństwo, determinującym tworzeni
SCAN0692 Księga druga - Poglądy i wierzenia tłumu 55 kształcić społeczeństwa, trzeba było dokonać mo
Specjalność: Biznes odpowiedzialny społecznie Najważniejsze efekty kształceniaKOMPETENCJE SPOŁECZNE
4.5. KSZTAŁCENIE W JĘZYKU ANGIELSKIM W roku akademickim 2011/2012 studia w języku angielskim były pr
10 2 210 III. Kształtowanie społecznych warunków pracy cownicy, którzy jeszcze nigdzie nie pracowal
12 2 III. Kształtowanie społecznych warunków pracy malną płynność kadr, co jest jednym z zasadniczy
14 214 NL Kształtowanie społecznych warunków pracy Jak mówi Z. Pietrasiński [109, str. 136], nawyki
16 210 III. Kształtowanie społecznych warunków pracy samej technologii, tj. do odpowiednich ruchów
18 III. Kształtowanie społecznych warunkóio pracy materiału nie dbając o to, czy go potrafią zrozum
12 222 III. Kształtowanie społecznych warunków pracy 4. INSTRUKTAŻ WSTĘPNY Instruktaż wstępny, jako
14 III. Kształtowanie społecznych warunków pracy (4) nff,STł2<l_y-asady poruszania sie po tereni
16 III. Kształtowanie społecznych warunków pracy wiązków wychowawczych. Zresztą nie ma zbyt wyraźne
18 228 III. Kształtowanie społecznych warunków pracy dów niezależnych od majstra ani od kierownika
10 III. Kształtowanie społecznych warunków pracy możemy określić cztery fazy instruowania robotnika

więcej podobnych podstron