59711 S7304736

59711 S7304736



492    PROBLEMY SPOŁECZNE

■ Religijność poszukująca. Zorientowana jest na poszukiwanie ostatecznej prawdy. Jednostki o tym typie religijności traktują całą ludzkość jako „braci i siostry”, niezależnie od wyznania, pochodzenia, etnicznego czy ekonomicznego statusu. Osoby o tym typie religijności są pozbawione uprzedzeń.

Religijność zewnętrzna jest postawą traktującą religię jako środek do osiągnięcia innych celów. Religijność wewnętrzna oznacza zinternalizdjj wanie nauk Kościoła. Religijność poszukująca wyraża się w poszukiwaniu ostatecznej prawdy.

13.5 Jak zmniejszyć uprzedzenia?

Po dokonaniu analizy źródeł i determinantów uprzedzeń, a następnie łatwości, z jaką powstają i nasilają się w pędzie błędnego koła, odpowiedź na pytanie o to, jak zmniejszyć uprzedzenia, musi zabrzmieć jak nieosiągalne wyzwanie. Raz jeszcze mariaż nauki z praktyką okazuje się trudny do zrealizowania. Psychologowie społeczni dostarczyli wielu teoretycznych wyjaśnień i wskazali szczegółowe mechanizmy uprzedzeń i dyskryminacji, ale w praktyce nie udaje się okiełznać nienawiści między grupami. Nie znaczy to, że nie należy zrobić wszystkiego, co można, by zmniejszyć silę tych zjawisk, a takie kontrolować formy ich ekspresji.

Istnieją dwa podstawowe sposoby zmniejszania uprzedzeń i dyskryminacji: nasilenie kontaktów oraz wzbudzenie konieczności współpracy.

13.5.1 Nasilenie kontaktów między grupami

Wiełu badaczy sugeruje, źe spostrzegana wzajemnie odmienność grup nieodłączni prowadzi do izolacji. Logiczne wydaje się więc, źe zaaranżowanie wzmożonych n' taktów między ich przedstawicielami może zmniejszyć uprzedzenia (Aron50 i in.,1978; Cook, 1978; Pettigrew, 1997). Częstszy kontakt pozwala bowiem stwierdzić, źe ci obcy w istocie wcale nie są aż tak różni, jak poprzednio przypuściliśmy, źe - innymi słowy - członkowie odmiennej grupy nie są wszyscy jednak(czytaj - jednakowo źli i gorsi od nas). W konsekwencji stereotyp się zawęża w phan i in., 1996). Dostrzeżenie podobieństwa, choćby częściowego, prowadzi do dukowania niepewności i otwiera członków każdej grupy na dalsze kontakty. Te z k pozwalają na dostrzeganie dalszego podobieństwa. Kontakt powinien reduko uprzedzenia.    ^

Oczekiwanie takiego właśnie efektu przyświecało rządowi amerykańskiemu* & w 1954 roku aktem prawnym ogłosił desegregację rasową w szkołach i w miej#mieszkania. Jakie były tego skutki, obserwowałam osobiście po wyemigrowaniu do nów; blisko pół wieku po wejściu tego aktu w życie. Wrażenia te opisuję w for faktów i komentarzy.

Dlaczego desegregacja zawiodła w amerykańskich szkołach?

Kącik fałdów »komentarzy


Po przyjeździe do Stanów początkowo wynajmowaliśmy dom w pobliżu kampusu uniwersyteckiego, w dzielnicy zróżnicowanej etnicznie. Gdy czekałam na najmłodszą córeczkę (wówczas siedmioletnią) pod bramą szkolną, widok kolorowej mozaiki dzieci wybiegających z budynku stanowi! przyjemne pr/n/y* widia osoby pochodzącej z homogenicznego pod względem koloru skóry społeczeństwa polskiego. Nasyciwszy się po paru dniach tą atrakcyjną nowością, zauważyłam, że ta kolorowa mozaika „porusza się" w wyraźnie odizolowanych od siebie grupach. Białe dzieci ubrane bardziej elegancko wychodziły ze szkoły w grupce kilkorga innych białych dobrze ubranych kolegów. Udawały się na tył szkoły, gdzie na parkingu oczekiwali ich rodzice w nowych toyotach lub buic* kach. Białe, lecz okrąglutkie, piegowate i rudowłose dzieci wychodziły także razem, wsiadały następnie po kilkoro do rozklekotanego forda. Czarnoskóre dziewczynki i chłopcy biegli żwawo do czekających na nich pomarańczowych szkolnych autobusików, do których - w osobnej grupce - dochodziły (nieliczne zresztą) dzieci „indiańskie" (amerykańscy tubylcy). Uczniowie o skośnych oczach wędrowali spokojnie do swoich rowerów (łub rodzicielskich aut) także w grupach. Mimo że nie byłam w stanie /identyfikować ich narodowego pochodzenia, to łatwo było się zorientować, że grupowy marsz skośnooluch dziec i „odbywał się' według kryterium narodowości; Chińczycy, Wietnamczycy, dzieci japońskie szły w swoich grupach oddzielnie jedna od drugiej. Słowem, obserwując ten kolorowy szkolny obrazek, nie miałam wrażenia, jakoby desegregąi j.i w szkołach się powiodła.

W tym samym czasie nasza średnia córeczka, wówczas dwunastoletnia, chodziła do tak zwanej junior High School (klasa siódma i ósma) Wprawdzie jest ona niebieskooka i jasnowłosa (a więc spełnia ważne amerykańskie kryterium społecznej akceptacji), lecz... miała w tym czasie akcent i nie była jeszcze swobodna w komunikowaniu się. Słowem, była „inna" od „prawdziwych* amerykańskich blondynek. Biali Amerykanie początkowo odrzucili ją, nie zapraszając (ki spożywania lunchu przy ich stolikach. Przygarnęły ją za to do stołu nastolatki meksykańskie. Stało się to wbrew różnicy w wyglądzie fizycznym, ponieważ ważniejsze tu było poczucie „my", wyrastają* r z przynależności do kategorii „gorszych* poprzez fakt posiadania akcentu i bycie emigrantem. Biali uczniowie potraktowali jednak widocznie jej akeepta* ję dzielenia siołu / latynoskimi dziećmi jako wyraz zdtMiy, ponieważ nazwali ją wkrótce przydomkiem „Whiltie" („Bielaska"). W Istocie wyrazili w ten sposób twoją de/onentai ję w sprawie niezwykle istotnej kwestii „Kim jesteś? Do jakiej grupy można cię Ze-klasyfikować? jesteś białą niebieskooką blondynką, więc co robi tu ten ak/ <*nt? No i czemu zadajesz się z Meksykanami?!'.

Naturalnie, to nie tylko moje obserwac je. Również oficjalna prasa w Stanach coraz odważniej komentuje fakt, że w szkołach akt desegregacji nie w pełni „zagrał*. Przyczyną tego stanu r/eczy jest to, łv status /różno 'rwanych


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
S7304734 492 PROBLEMY społeczne • Religijność poszukująca. Zorientowana jest na poszukiwanie ostatec
15873 S7304724 472    PROBLEMY SPOŁECZNE 472    PROBLEMY SPOŁECZNE13.3
S7304723 470 PROBLEMY SPOŁECZNE Stereotypy są uproszczonymi i uogólnionymi sądami o innych grupach i
S7304727 478 PROBLEMY SPOŁECZNE Rycina T3.3 Kibice niosą emblematy drużyny jedynie po meczu, który i
S7304729 482 PROBLEMY SPOŁECZNE nazwą, by wzbudzone zostało poczucie „my” w obrębie każdej grupy, po
S7304730 484 PROBLEMY SPOŁECZNE 11.3.3.3 Czy każdy ma naprawdę to, na co zasługuje? Rywalizacja w sp
S7304733 490 problemy społeczne IEtnocenfryzm jest postawą wyrażającą przekonanie o wyższości własne

więcej podobnych podstron