60781 Scan10108

60781 Scan10108



rzędów — jedno za drugim — do swojej chorągiewki, obiegają je wkoło i wracają na linię, ustawiając się równo w kolejkach. Wygrywa ten rząd, który pierwszy wykonał zadanie.

ZABAWY I ĆWICZENIA Z ELEMENTAMI RZUTU, CELOWANIA I TOCZENIA

Zabawy te rozwijają przede wszystkim mięśnie obręczy barkowej, ale również i mięśnie tułowia. Głównym ich zadaniem jest wyrobienie celności, siły, zręczności oraz pewności rzutów i chwytów. Kształcą one także zdolność oceny kierunku i odległości, przyczyniają się do doskonalenia koordynacji nerwowo-ruchowej oka i ręki.

Rzuty i chwyty dla dziecka są czynnościami trudnymi, toteż wymagania w stosunku do dzieci młodszych i starszych różnią się bardzo, tak pod względem techniki, jak i rodzaju używanych przyborów. Należy także pamiętać

0    różnicach, jakie występują między rzutem dziewcząt

1    chłopców oraz o występowaniu zjawiska asymetrii funkcjonalnej rąk: u chłopców w wieku około trzech i pół lat, zaś u dziewcząt — pięciu i pół. Należy więc czuwać, aby rzuty były wykonywane prawą i lewą ręką. Z dziećmi trzy— i czteroletnimi prowadzimy ćwiczenia łatwe, zaczynając od rzutów lekkimi woreczkami napełnionymi grochem lub też stosując przybory naturalne, jak kasztany i szyszki. Będą to rzuty przed siebie lewą i prawą ręką, rzuty w górę, do obręczy zawieszonej na wysokości oczu dzieci, do kosza stojącego w odległości trzech, czterech kroków. Po opanowaniu rzutów woreczkami wprowadzamy do ćwiczeń toczenie dużej piłki, początkowo w różnych kierunkach, a później w określonym kierunku, np. do wychowawczyni, do swojej pary itp. Ćwiczymy też łatwe formy chwytów w miejscu.

Z pięciolatkami prowadzimy ćwiczenia i zabawy z elementami rzutu, chwytu, a także celowania dużą piłką. W rzutach woreczkami wydłużamy odległość rzutu, w rzutach do celu zmniejszamy cel, do którego rzucamy i ustawiamy go nieco wyżej. Oprócz woreczków i dużych piłek dajemy'pięciolatkom piłki średniej wielkości i małe, a także obręcze do toczenia.

Sześciolatkom stawiamy już nieco większe wymagania w zakresie umiejętności w rzucaniu* chwytaniu i celowaniu. Rzuty i chwyty piłką utrudniamy przez dodatkowe ruchy, jak klaskania, obroty, odbijania piłki o ścianę, o ziemię, młynki, rzuty pod kolanem itp. Ucząc rzutu, chwytu, celowania i toczenia, wychowawczyni powinna pamiętać o dobrej organizacji zajęć oraz o zapewnieniu odpowiedniej liczby przyborów do ćwiczeń.

ĆWICZENIA Z WORECZKIEM

1.    Swobodne rzuty przed siebie prawą i lewą ręką, bieg do woreczka.

2.    Rzuty w górę obydwiema rękami i podniesienie woreczka z ziemi.

3.    Rzut w górę oburącz i próba chwytu.

4.    Rzut w górę ręką prawą i lewą w miejscu i chwyt oburącz.

5.    Rzuty w chodzie prawą i lewą ręką i chwyty oburącz.

6.    Rzut prawą ręką — klaśnięcie i chwyt oburącz.

7.    Rzut prawą ręką — przed chwytem wykonać przed sobą młynka ugiętymi ramionami.

8.    Rzut woreczka w górę przed siebie; dobiec do niego i złapać.

9.    Stojąc rzucić woreczek w górę prosto nad głową, usiąść i złapać.

10.    Z siadu skrzyżnego rzucić woreczek w górę, wstać i złapać.

6* 83


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scan10167 1.    1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe i wyprostne: Idźcie kolejno
Scan10177 4.    Bieg z omijaniem przeszkód: Dzieci biegną za wycho wawczynią — jedno
Złap ogon Smoka Energusia! Dzieci ustawiają się jedno za drugim. Ostatni przedszkolak w szeregu wcis
Krasnoludki Dzieci ustawiają się jedno za drugim, trzymają ręce na ramionach swojego poprzednika, po
Opis zabawy: Dzieci ustawione parami jedno za drugim po linii koła. Uczniowie z wewnętrznego koła -
Pict0070 (7) 4.    Bieg zaprzęgów: Dzieci dobierają się parami, stają jedno za d
IMG?50 itfdń. ustawionych jedno za drugim, przygotowujących rolę pod siew. W pierw, szej kolejności
Scan10125 leci!” — żabki skokami uciekają do stawu, gdzie są bezpieczne. Bocian skacze na jednej nod

więcej podobnych podstron