62536 skanuj0225

62536 skanuj0225



24 Rozdział 1

mówić o wieloaspektowym zarządzaniu strategicznym, skupiającym się na kapitale ludzkim i wiedzy17. To połączenie wizji przyszłości opartej na wiedzy i wykorzystaniu kapitału intelektualnego nazywa się globalnym zarządzaniem strategicznym lub zarządzaniem wizjonerskim18. Współcześnie ten proces przystosowania uczenia i adaptowania nowych zachowań przebiega nie w ciągu pokoleń, lecz w ciągu miesięcy czy dni19.

W etapie globalnego zarządzania strategicznego (wizjonerskiego) powstają wielkie struktury gospodarcze, które skupiają się na tworzeniu strategii transnarodowych i globalnych. Wzrastające znaczenie wiedzy i kapitału intelektualnego jako aktywnej części kapitału powoduje powstawanie różnych form organizacji uczącej się, organizacji inteligentnej i korporacji wirtualnej.

1.2. Zarządzanie strategiczne jako proces

Dotychczasowa ewolucja zarządzania strategicznego, chociaż uważa się ją za jedną z najmłodszych nauk o zarządzaniu, skutkuje wielością różnych definicji i prób ujęcia istoty, które skupiają się na różnych wyróżnikach20. Niektórzy autorzy podejmujący tę problematykę sprowadzają to pojęcie jedynie do określonego sposobu myślenia, przede wszystkim kadry kierowniczej, a więc niejako filozofii podmiotu gospodarującego. Większość autorów przyjmuje jednak, że należy mówić o zarządzaniu strategicznym jako metodzie (systemie) zarządzania, charakteryzującej się określonymi cechami, chociaż w literaturze funkcjonuje szerokie spektrum definicji i prób ujęcia istoty. A. Stabryła przez zarządzanie strategiczne rozumie „...proces informacyjno-decyzyjny (wspomagany funkcjami planowania i organizacji, motywacji i kontroli), którego celem jest rozstrzyganie

0    kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa o jego przetrwaniu

1    rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań otoczenia i węzłowych czynników własnego potencjału wytwórczego”21. Zbliżoną definicję zarządzania strategicznego podaje Z. Pierścionek, który przez zarządzanie strategiczne rozumie „...planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolę i weryfikację, dotyczące określania i realizacji celów strategicznych organizacji, planowania i realizacji zmian w organizacji, zmian (stosownie do przyszłych warunków otoczenia) zasobów i umiejętności organizacji, jej struktur i systemów”22. Z takiego ujęcia

17    Z. Drążek. B. Niemczynowicz, Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2003, s. 21.

18    A. Zelek, Zarządzanie strategiczne. Diagnozy, decyzje, strategie, Wyd. Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin 2000, s. 11.

19    Z. Drążek, B. Niemczynowicz..., op. cit., s. 21.

20    Por. A. Stabryła, op. ciL, s. 39-41.

21    Ibidem, s. 11.

22    Z. Pierścionek, Strategie konkurencji w rozwoju przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 14.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
67635 skanuj0237 34 Rozdział 1 Tabela 1.1. Zasady zarządzania strategicznego Przyjmowanie wartości
i ROZWÓJ POLSKI WSCHODNIEJ - dla Rozwoju Polski Wschodniej Druga strategia skupia się na twórczym
decyzje. Bardzo dobrze czuje się w roli osoby zarządzającej ludźmi, skupia się na optymalizacji czas
skanuj0507 ROZDZIAŁ 2 • - - ~Si.Proces zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie2.1. Cele i zad
skanuj0262 56 Rozdział 2 3) nurt integratywny (zachowanie strategiczne właścicieli i członków organi
skanuj0080 (24) Rozdział 3TEORIA ARCHITEKTURY WITRUWIUSZ Dziesięć ksiąg o architekturze1 Księga
skanuj0530 92 2. Pu Części. Podstawy zarządzania strategicznego Rysunek 8. Model procesu zarządzania
skanuj0567 118 Rozdział 3 ■kategie rozwoju przedsiębkrst* Strategie rozwoju rynku/podmiotu. Str

więcej podobnych podstron