64057 skanuj0202

64057 skanuj0202



210

Aneks

ANTYMONOPOLISTYCZNA POLITYKA PAŃSTWA W POLSCE W WARUNKACH KSZTAŁTOWANIA SIĘ GOSPODARKI RYNKOWEJ

Polska gospodarka u próg1.; procesu transformacji systemowej charakteryzowała się wysokim stopniem koncentracji produkcji (w 1000 r. ok. 20% ogólnej liczby przedsiębiorstw sektora publicznego wytwarzało ok. 60% ogólnej warto Ści produkcji sprzedanej i zatrudniało ok. 60% Ogółu pracowników tego sektora) i monopolizacji rynku (ponad 70% ogólnej liczby asortymentów produkcji przemysłowej wytwarzanych było przez monopolistów). Ryło to kłopotliwe dziedzictwo po scentralizowanej gospodarce. Monopole w Polsce nie powstały w wyniku walki rynkowej z konkurentami, lecz pozycja ta została im nadana administracyjnie. Miało to istotne znaczenie dla polityki promowania konkurencji w gospodarce.

Administracyjne źródło monopolistycznej lub dominującej pozycji przedsiębiorstw sektora publicznego (zwłaszcza państwowego) było jedną z głównych przyczyn braku ich głębszych reakcji na istniejącą z początkiem lat 90. barierę efektywnego popytu. Stąd właśnie wynikało ogromne znaczenie łamania struktur monopolistycznych przez ułatwianie wejścia na rynek nowych podmiotów gospodarczych oraz przez konkurencyjny import.

Na mocy ustawy z 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym rozpoczął swoją działalność w kwietniu 1990 r. Urząd Antymonopolowy - obecnie nazwany Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (ustawa ta była kilkakrotnie nowelizowana: najnowsza wersja tej ustawy pochodzi z 22 października 1998 r.). Generalną linią działania Urzędu jest promowanie konkurencji przez wpływanie na zmianę struktury organizacyjnej gospodarki, w tym - tworzenie warunków dla powstawania nowych firm oraz przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym, stosowanym wobec konsumentów : przedsiębiorstw. Promowanie konkurencji ma na celu poprawę efektywności gospodarowania w skali makro- i mikroekonomicznej.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pełni dwojakiego rodzaju funkcje: strukturalne i regulacyjne. Strukturalne funkcje Urzędu polegają na jego ustawowej możliwości wpływania na łączenie przedsiębiorstw, przekształcanie ich w spółki prawa handlowego, podział i tworzenie nowych podmiotów gospodarczych. Na początku działania Urzędu szczególną uwagę przywiązywano do likwidacji monopoli utworzonych dla potrzeb centralnego zarządzania gospodarką (tzw. monopole organizacyjne). Ważnym elementem strukturalnej polityki Urzędu jest jego wpływ na tworzenie warunków swobody wejścia na rynek, zwłaszcza małych przedsiębiorstw. Polega to na przeciwdziałaniu praktykom


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Aneks ANTYMONOPOLISTYCZNA POLITYKA PAŃSTWA W POLSCE W WARUNKACH KSZTAŁTOW ANIA SIĘ GOSPODARKI RYNKOW
skanuj50008 itym względzie dominujące politycznie w państwach narodowych etniczne, których członko
skanuj0012 (210) U!, TWÓRGBOAC ANONIMOWYCH RYBAŁTÓW Pod pseudonimami I kryptonimami ukrywali się pis
Obraz (1235) Literatura 1.    Biernat J., Polityka pieniężna w Polsce w warunkach pły
68433 skanuj0015 (268) P-poka przcdpiśmienna 28 państw Europy. Szczególnie poprawiła się pozycja Pol
USTRÓJ POLITYCZNY STANÓW ZJEDNOCZONYCH Geneza i kształtowanie się amerykańskiego systemu
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (72) 73 2. Aktualna podaż usł
43363 skanuj0004 (44) Tab. II Schemat prezentujący czynniki warunkujące i kształtujące adaptacje zab

więcej podobnych podstron