73114 IMGg60 (10)

73114 IMGg60 (10)



ście bardziej analityczne i krytyczne. Może się okazać, że nawet stosu* duża liczba rozwiązywanych zadań nie upoważni do wystawienia stopuj, struktura osiągnięć jest nieczytelna. Szczególne znaczenie diagnostycznej], wyniki niestopniowałne.

3,    Jednostronność wniosków. Bilans sukcesów i braków w wynikachs, dzania powinien być dobrze wyważony. Tymczasem jednak — główniej^, duzbyt wysokich wymagań programowych, lecz także często z powoduj nauczyciela do bodźców pozytywnych (obawy przed „spoczęciem uczrś laurach") — często dominują jednostronnie ujemne, tj. skoncentrował, brakach, wnioski z analizy wyników sprawdzania. Przynosi to, na dłuższy straty motywacyjne.

4.    Brak realizacji wniosków. Nawet najtrafniejsze i najlepiej wjws wnioski z analizy wyników sprawdzania osiągnięć uczniów będą bezużyteo gdy zabraknie czasu i ochoty na ich realizację. Z tego względu analiza wyij sprawdzania powinna być dokonywana na bieżąco, a przynajmniej znaj wcześniej niż na zakończenie działu treści nauczania, semestru łubu szkolnego.


Krzysztof Kruszewski

ROZDZIAŁ III. O NAUCZANIU I UCZENIU SIĘ W SZKOLE

Podczas lekcji nauczyciel stara się tak zorganizować środowisko, aby wywołać skuteczne uczenie się. Bierze wówczas pod uwagę trzy elementy środowiska: wiadomości, interakcje społeczne i warunki materialne. Manipulując tymi elementami, dąży do tego, by uczniowie zareagowali na swoją sytuację ciągiem czynności, których rezultatem są trwałe zmiany w ich wiadomościach, umiejętnościach i systemie wartości. Zajmując się lekcją z tego punktu widzenia, uprawiamy dydaktykę ogólną.

Dydaktyka ogólna jest subdyscypliną pedagogiki, rozpatrującą uczenie się jako główną czynność regulującą stosunki uczącego się człowieka z otoczeniem zorganizowanym celowo podług planowanych zmian, jakie mają zajść w uczącym się. Przedmiotem dydaktyki ogólnej jest zatem natura i organizowanie działań regulujących czynności uczenia się oraz natura i organizowanie otoczenia, w którym zachodzi uczenie się. Takie uczenie się nazwijmy uczeniem się szkolnym.

David Berliner zwrócił uwagę na to, że badania nad efektywnością nauczania przynoszą potwierdzenie przypuszczeń opartych na zdrowym rozsądku, jakie to właściwości procesu dydaktycznego są dla jego skuteczności najistotniejsze. Zebrał je i nazwał prostą teorią nauczania. Zakrojone na szeroką skalę, powtarzane międzynarodowe badania wyników nauczania poświadczają trafność tej teorii1.

O efektywności decydują przede wszystkim:

—    czas, jaki nauczyciel zdoła przeznaczyć na nauczanie,

—    czas, jaki uczeń spędza na uczeniu się,

—    poczucie ucznia, że uczy się z powodzeniem,

•— odpowiednie tempo uczenia się,

—    strukturyzacja materiału nauczania,

—    kontrolowanie i poprawianie przez nauczyciela przebiegu uczenia się.

Berliner dopowiedział jednak i to, że obserwacje lekcji wskazują, iż wiedza

wynikająca z potocznego zdrowego rozsądku nie zawsze znajduje potoczny i rozsądny wyraz w praktyce.

69

1

L. W. Anderson, T. N. Postlethwaite Whal IEA studies say about teachers and teaching. W: A.C. Purves (red.) International comparisons and educational reform. Washington 1989, ASCD.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGh66 (2) ście bardziej analityczne i krytyczne. Może się okazać, że nawet stosunkowo duża liczba r
Image34 (10) Szkoła Konstruktorów Nawet gdyby to były układy CMOS, to może się okazać, że wskutek ni
IMGy91 koordynacji u dziecka, jeżeli nie całkowicie, to przynajmniej częściowo. Może się okazać, że
Nawigacja?rminat6 str5 ImL tar Jeżeli pojazd był przewożony pociągiem lub promem, może się okazać,
Byc kobieta67 — Ważcie po latach cierpień i borykania się z przeciwnościami może się okazać, że pewn
obciążenia, może się okazać, że dla wielu kierowców będzie to zbyt wysoka bariera finansowa, a więc
Podstawy energoelektroniki zatem E + Ux(10) (U) Ux E + Ux Stromość napięciowa może być obliczona ze
skanuj0605 Może się zdarzyć, że w serii pomiarów, dla których chcemy wyznaczyć wartość średnią, wszy
skanuj0004 (117) 6 )cos o mikronizacji pudrów - gdzie może sie 7)cos o młynach wibracyjnych i cylind

więcej podobnych podstron